Napływa fala unijnych pieniędzy
Od wielu miesięcy przedsiębiorcy z niecierpliwością czekali na możliwość ubiegania się o bezzwrotne dotacje unijne. Zarówno Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, jak i Instytucje Pośredniczące w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych ogłosiły pierwsze konkursy.
W przeciwieństwie do poprzedniej perspektywy budżetowej najwięcej środków dla mikro, małych i średnich – ponad 30 mld euro – dostępnych jest w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych (RPO). Każde województwo stworzyło własny regionalny program w oparciu o lokalną strategię rozwoju i tzw. Inteligentne Specjalizacje, czyli branże i sektory, które mają być kołem zamachowym lokalnej gospodarki. I to w ramach RPO rozegra się największa walka o zdobycie środków na rozwój firm. Ponadto o środki można ubiegać się w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (POIR), choć są zdecydowanie trudniejsze do zdobycia tych z RPO oraz Programu Operacyjnego Polska Wschodnia (POPW).
Pieniędzy dla firm w formie bezzwrotnych dotacji jest jeszcze więcej, niż było dotychczas. Polskie przedsiębiorstwa mają historyczną szansę na ogromny rozwój i zbudowanie trwałych przewag konkurencyjnych na wiele lat. Czy ją wykorzystają, zależy od ich pomysłowości, gotowości do zmian, zbudowaniu dobrej strategii, ale przede wszystkim znalezienia specjalistów posiadających umiejętności, wiedzę i doświadczenie w zakresie aplikowania o bezzwrotne środki unijne.
Przyszłość w innowacjach
Zdecydowana większość programów operacyjnych kładzie nacisk na wybór projektów, które zakładają wdrożenie na rynek innowacji. Przy tym warte podkreślenia jest, że niekoniecznie sam produkt czy usługa muszą być nowe czy znacząco ulepszone. Innowacyjność rozumiana jest bardzo szeroko i często w odniesieniu do samej firmy. Przedsiębiorcy korzystający ze środków unijnych mają możliwość wprowadzania innowacji procesowych, odnoszących się do nowych lub znacząco ulepszonych metod produkcji czy dostaw, innowacji marketingowych czy też innowacji organizacyjnych. Środki unijne mają pobudzić firmy do wprowadzania zmian i nowości. Innowacyjne rozwiązania – produkty/usługi, procesy, przez marketing i samą organizację – mogą być wynikiem własnej działalności badawczo-rozwojowej przedsiębiorstwa, mogą powstać we współpracy z innymi firmami oraz uczelniami, ale też mogą zostać kupione na zewnątrz. Mówimy tu zarówno o kupnie maszyn i urządzeń o nowych lub znacząco ulepszonych parametrach technicznych lub użytkowych, jak i o nabyciu środków niematerialnych i prawnych, tj.: oprogramowanie, know-how, licencje, patenty, usługi szkoleniowe czy marketingowe. Wspólnym mianownikiem jest wdrożenie innowacji na rynek. Chodzi o to, aby nowe produkty/usługi czy rozwiązania nie pozostały świetnymi pomysłami na papierze, ale stały się kołem zamachowym polskiej gospodarki.
Klucz do rozwoju polskich MŚP
Jednym z najważniejszych priorytetów inwestycyjnych w ramach perspektywy budżetowej 2014-2020 jest wsparcie internacjonalizacji mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Eksport jest ważnym motorem wzrostu polskiej gospodarki ostatnich lat, ale głównie za sprawą dużych przedsiębiorstw. Środki unijne mają zachęcić do umiędzynaradawiania swojej działalności firmy, które dotychczas rozwijały się głównie w kraju. Dotacje przeznaczone dla przedsiębiorstw pragnących wejść na nowe rynki zagraniczne dostępne są prawie we wszystkich Regionalnych Programach Operacyjnych poszczególnych województw, a dodatkowo w ramach Inteligentnego Rozwoju i Polski Wschodniej. Środki otrzymać można na działania, tj.: wyszukanie klientów na rynkach zagranicznych, udział w targach i misjach zagranicznych, promocję i szerokie działania marketingowe na wybranych rynkach docelowych. Wymogiem większości programów jest posiadanie przez przedsiębiorcę już na etapie składania wniosku o dofinansowanie tzw. Planu Rozwoju Eksportu, czyli szczegółowej strategii wejścia na wybrane rynki.
Ważnym programem wspierającym przedsiębiorców ściany wschodniej jest Program Operacyjny Polska Wschodnia. Przeznaczony jest dla firm z województw: świętokrzyskiego, podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, podkarpackiego i lubelskiego. Środki w ramach POPW zostaną przeznaczone głównie na: podniesienie jakości wzornictwa, platformy startowe dla nowych pomysłów, internacjonalizację małych i średnich przedsiębiorstw, tworzenie produktów sieciowych, ponadregionalne powiązania kooperacyjne czy wreszcie wdrożenie innowacji w firmach. Na program przeznaczono ponad 8 mld zł, co przy wysokich poziomach dofinansowań czyni go bardzo atrakcyjnym dla firm.
Jak pozyskać dofinansowanie?
Przy tak dużej liczbie i różnorodności programów operacyjnych kluczowe dla wielu przedsiębiorców stało się pytanie: jak można znaleźć konkurs dopasowany do własnych planów inwestycyjnych i możliwości rozwoju? Najważniejszym krokiem przedsiębiorców myślących o ubieganiu się o unijne dotacje powinno być znalezienie lokalnych specjalistów posiadających wiedzę, doświadczenie i umiejętności w zakresie pozyskiwania dofinansowań z UE. Przynajmniej kilka firm na rynku świadczy usługi w zakresie bezpłatnych konsultacji, na których przedsiębiorcy mogą darmowo zapoznać się ze specyfiką korzystania ze środków europejskich, poznać programy operacyjne, dowiedzieć się, na co i ile mogą otrzymać środków, a także jakie wymogi muszą spełnić, aby dostać dotację. Jak wspomniano na wstępie artykułu, zdecydowana większość środków dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw dostępna jest w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych, dlatego warto znaleźć lokalną placówkę wyspecjalizowaną w pozyskiwaniu dotacji w ramach RPO danego województwa.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Fiskus walczy z tzw. fikcyjnym samozatrudnieniem, traktując umowy B2B jako unikanie opodatkowania.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
Franczyza to sprawdzona metoda współpracy, z której korzystają tysiące przedsiębiorców na całym świecie. Na czym polega ten model biznesowy?
Warto zacząć od prewencji, aby nie wpaść w spiralę zadłużenia. Co robić, jeśli pomimo tego problemy się pojawią?
Ile można zarobić na wynajmie mieszkań? I jak się do tego zabrać, żeby maksymalizować korzyści i minimalizować ryzyka?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Jeśli marzysz o własnym biznesie, szukasz inspiracji lub chcesz dowiedzieć się więcej o franczyzie – teraz jest idealny moment, by działać!
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...