Mama otwiera kawiarnię
Aleksandra Stankiewicz, franczyzobiorczyni House of Donuts
– Od zawsze marzyłam o prowadzeniu kawiarni – opowiada Aleksandra Stankiewicz. – Chciałam, by to było przytulne miejsce, do którego mogą przyjść studenci, rodziny z dziećmi, gdzie można skorzystać z internetu, odpocząć między zajęciami.
Wiele lat Aleksandra Stankiewicz poświęciła na wychowanie trzech córek. Ale wreszcie przyszedł moment, gdy mogła zacząć realizować swoje marzenie. Od razu założyła, że skorzysta z pomocy któregoś z systemów franczyzowych, ponieważ nigdy wcześniej nie prowadziła własnego biznesu. Oferta krakowskiej firmy House of Donuts idealnie wpasowała się w jej potrzeby.
Udany start
House of Donuts to cukiernio-kawiarnie, w których podstawą menu są amerykańskie donaty. Oprócz nich lokale mają też ofertę śniadaniową, propozycje dla wegan i bezglutenowców, serwują kawę, mleka smakowe i wiele innych rzeczy. W Krakowie działają dwie własne kawiarnie marki, a pierwszą franczyzową jest właśnie lokal Aleksandry Stankiewicz, który od września zaprasza mieszkańców Katowic.
– Nie było łatwo znaleźć dobrej lokalizacji. Obejrzeliśmy sporo punktów, ale albo metraż był zły, albo czynsz za wysoki. Franczyzodawca pomagał nam w poszukiwaniach i w końcu się udało. Kawiarnia mieści się w centrum miasta, nieopodal teatru, w uliczce prowadzącej do Uniwersytetu Śląskiego – opowiada franczyzobiorczyni House of Donuts. – Lokal nie był przystosowany do potrzeb gastronomii, więc wymagał sporo pracy i nakładów. Muszę podkreślić, że franczyzodawcy przygotowali dla nas biznesplan i bardzo realnie ocenili koszty, jakie musieliśmy ponieść.
Według szacunków licencjodawcy, minimalna kwota potrzebna na uruchomienie lokalu to 59 tys. zł. Opłata licencyjna wynosi 11 tys. zł, opłaty miesięczne 750 zł. W zamian franczyzobiorca otrzymuje m.in. projekt lokalu, wizualizację, całą dokumentację potrzebną do dokonania kompletnego odbioru lokalu (m.in. dla Sanepidu, straży pożarnej, dokumentację HACAP), pomoc w doborze personelu, szkolenia dla siebie i pracowników.
– W dniu otwarcia kolejka była tak duża, że klienci stali na zewnątrz. To przerosło nasze oczekiwania – opowiada Aleksandra Stankiewicz.
W pracy wspiera ją mąż, który pomaga załatwiać różne formalności i sprawy administracyjne. Najstarsza córka zajmuje się reklamą.
– Owszem, bałam się otworzyć firmę, zwłaszcza, że przez tak długi czas poświęcałam się wyłącznie wychowaniu dzieci. Zmieniłam diametralnie swoje życie i jestem zadowolona z tej decyzji – podkreśla. – Na szczęście dobrze wybrałam franczyzodawcę. Współpraca franczyzowa jest wymagająca dla obu stron. Zdarzały mi się błędy, niedociągnięcia, bo przecież ciągle się uczę. Ale lepiej usłyszeć uwagi czy krytykę od franczyzodawcy, niż od klientów.
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Restauracja z japońskim menu
/27.11.2025
Japońska kuchnia to nie tylko sushi. W lokalach Doskoi zjemy wiele tradycyjnych dań z Kraju Kwitnącej Wiśni, a przy okazji znajdziemy pomysł na biznes.
Sieć pizzerii Gruby Benek otworzyła nowy lokal na bydgoskich Jachcicach. Pierwszy dzień działalności przyniósł duże zainteresowanie klientów i jeden z najlepszych wyników otwarcia w historii marki.
KawoWiniarnia to nowy franczyzowy koncept restauracyjny, który wyróżnia się bogatą kartą kaw i wina. Czy ma szansę na sukces?
Sfinks Polska notuje wzrost rentowności w III kwartale 2025 r., mimo spadku przychodów jednostkowych. To efekt konsekwentnego przechodzenia na franczyzę.
Sulaiman Kebab ma dla franczyzobiorców atrakcyjną promocję. Dzięki niej mogą zaoszczędzić 40 proc. na inwestycji.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Ekotrend zmienia rynek napojów
/01.12.2025
Rosnące zainteresowanie produktami w szklanych butelkach staje się jednym z kluczowych zjawisk kształtujących rynek napojów. W tych warunkach rozwija się również Unikat, który buduje franczyzę opartą na lokalnych dostawach.
Agnieszka Miąsek postanowiła poszerzyć ofertę swojego salonu kosmetycznego. Zdecydowała się na franczyzę Depilacja.pl. Dlaczego?
Parki rozrywki #KochamSkakać właśnie zaczynają rozwój poprzez franczyzę. Ile trzeba zainwestować w taki biznes?
W Polsce żyje około 14 milionów psów i kotów, a tylko połowa z nich jest karmiona gotową karmą. To tworzy duży, wciąż nienasycony rynek, z którego korzystają m.in. franczyzobiorcy Husse, rozwijający sprzedaż premium z dostawą do domu.
Wśród polskich inwestorów coraz wyraźniej rośnie zainteresowanie tzw. biznesami pasywnymi – modelami, które działają bez konieczności dużego zaangażowania właściciela.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali