Wymarzona kawiarnia

Michał Kibler, franczyzobiorca Columbus Coffee.
Michał Kibler branżę gastronomiczną zdążył poznać bardzo dobrze. Przez 10 lat pracował m.in. przy obsłudze eventów i sezonowych punktów gastronomicznych, w restauracjach, klubach, gdzie zajmował się np. zarządzaniem personelem i strategią marketingową. Aż wreszcie pomyślał o otwarciu własnego biznesu, a konkretnie kawiarni.
– Kawiarnia jest pewnego rodzaju tropikalną wyspą gastronomii. Wiele osób marzy o „rzuceniu wszystkiego” i otwarciu własnej kawiarni – mówi Michał Kibler. – Ja miałem to szczęście, że w moim rodzinnym Kaliszu brakowało takiego punktu.
Powtórzyć sukces
W kawiarniany biznes Michał Kibler zdecydował się wejść ze wsparciem franczyzodawcy. Jego wybór padł na koncept Columbus Coffee.
– Sieć miałem okazję obserwować od początków jej istnienia w Szczecinie. W ostatnich latach zmieniło się kilka kluczowych aspektów, które przekonały mnie, że za jakością produktów idzie też sprawdzony i powtarzalny system – uzasadnia Michał Kibler.
Inwestycję rozpoczął jesienią 2015 roku. Sam okres poszukiwania lokalu był krótki.
– To miejsce najwyraźniej czekało na mnie – śmieje się franczyzobiorca. – Oczywiście oglądałem wiele lokali, by podjąć właściwą decyzję. Kluczowymi aspektami, którymi się kierowałem były lokalizacja, potencjał, cena. Właściciel tej konkretnej kamienicy przekonał mnie, że to właśnie tam powinienem prowadzić biznes, deklarując swoją dużą pomoc w wielu aspektach. Muszę przyznać, że wywiązał się z wszystkich obietnic.
Ponieważ lokal mieści się w zabytkowej kamienicy i nie był wcześniej przystosowany do potrzeb gastronomii, trzeba było ubiegać się o wiele zgód i pozwoleń na wykonanie prac. Trwało to dziewięć miesięcy.
– Franczyzodawca na etapie przygotowań wspierał mnie w analizie lokalnego rynku, podjęciu decyzji w sprawie lokalizacji, uzyskaniu części finansowania, w fazie projektowania – mówi Michał Kibler.
Kawiarnia została otwarta w czerwcu 2016 roku. Dziś lokal odwiedza średnio 100-200 klientów dziennie. Od samego początku właściciel postawił na marketing.
– Udzielamy się medialnie na portalach społecznościowych, mamy jeden z najpopularniejszych profili facebookowych wśród lokali gastronomicznych w Kaliszu – wylicza Michał Kibler. – W mieście stoją dwa nasze billboardy, sponsorujemy audycje w stacjach radiowych. Organizujemy eventy: kameralne koncerty, nad którymi patronaty obejmowały m.in. ambasady Portugalii i Brazylii, wystawy fotograficzne, prac artystycznych, wieczory i turnieje gier planszowych, czytanie na żywo, prelekcje, a w najbliższym czasie będziemy organizować warsztaty latte art oraz pokazy filmowe.
Różne możliwości
Sieć Columbus Coffee ma obecnie 20 placówek, z czego 12 franczyzowych. Franczyzobiorcy mają do wyboru trzy różne formaty lokalu: oprócz klasycznej kawiarni także model express oraz bistro&cafe. Columbus Coffee Express jest nastawiony przede wszystkim na szybką obsługę. Lokale mają małą powierzchnię, a zamówienia są wydawane w przeważającej części na wynos. Z kolei w formule bistor&cafe kawiarnie mają bardziej rozbudowane menu, m.in. o dania lunchowe.
Klasyczna kawiarnia (Columbus Coffee Classic) to inwestycja, na którą trzeba przeznaczyć min. 250 tys. zł. Licencja kosztuje 10 tys. zł. Miesięczna opłata franczyzowa to 5 proc. od obrotu, plus 1 proc. na marketing. Tańszy w inwestycji jest Columbus Coffee Express. Kwota potrzebna na przygotowanie lokalu zaczyna się od 150 tys. zł. Opłata wstępna wynosi 12 tys. zł, a miesięczna 1,2 tys. zł (w tym marketingowa). Na otwarcie Columbus Coffee Bistro&Cafe należy przygotować minimum 350 tys. zł. Opłata wstępna to 22 tys. zł, a miesięcznie franczyzobiorca płaci 5 proc. od obrotu opłaty franczyzowej i 1 proc. marketingowej.
Michał Kibler osobiście zarządza swoją kawiarnią. Choć przyznaje, że docelowo chciałby przekazać te obowiązki zaufanym osobom z personelu. Sam bowiem ma w planach otwarcie kolejnego lokalu. Ale to za jakiś czas.
– W tej chwili kawiarnia mnie ciągle potrzebuje. Minął rok i to jest moment, w którym nasi goście zaczynają bacznie przyglądać się, czy dalej prezentujemy taki sam poziom, czy też odpuszczamy – wyjaśnia franczyzobiorca. – W mniejszym mieście jesteśmy bardziej na świeczniku, niż w dużym, gdzie jest większa konkurencja. Często padamy też „ofiarą” naszego sukcesu i zawiści lokalnego rynku. To wszystko powoduje, że teraz bardziej niż kiedykolwiek moje doświadczenie jest potrzebne.
ZOBACZ W KATALOGU














































































PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Piotr Pożak, franczyzobiorca McDonald’s Polska, zdobył tytuł Top Franczyzobiorcy w kategorii „najszybszy wzrost w sieci”. Jak udaje mu się zarządzać czterema restauracjami?
Fit Cake eksploruje zagraniczne rynki. Marka weszła do Kanady i przygotowuje się do ekspansji w kolejnych krajach.
Franczyzodawca New York Pizza Department otworzył pierwszy lokal w Egipcie! Plany na dalszą ekspansję sieci na egipskim rynku są bardzo ambitne.
Restauracja Migavka wchodzi we franczyzę. Jaka jest specjalność marki i jej oferta dla licencjobiorców?
Berlin Döner Kebap otworzył nowy lokal franczyzowy, w centrum Zakopanego. Marka ma zaplanowane kolejne otwarcia aż do wiosny.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

W branży spożywczej dominują dziś duże sieci. Najbardziej znane marki znajdziecie na Targach Franczyza.
Gastronomia to jedna z najliczniej reprezentowanych we franczyzie branż. Dlatego na Targach Franczyza nie może zabraknąć konceptów gastronomicznych.
– Nie ma lepszego miejsca na zaprezentowanie swojej oferty franczyzowej niż Targi Franczyza – mówi Tomasz Maj ze Speed Queen.
Jump4U stawia na nowoczesne parki trampolin, które przyciągają dzieci, młodzież i dorosłych. Inwestorów kusi zwrot z inwestycji nawet w 2,5 roku i rosnący popyt na rozrywkę pod dachem.
Chcesz otworzyć własny biznes, ale nie wiesz, od czego zacząć? Sięgnij po nowy numer magazynu "Własny Biznes FRANCHISING", piszemy o najlepszych franczyzach 2025, nowych trendach i realnych doświadczeniach przedsiębiorców.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali