Gastronomia rozsmakowała się we franczyzie
Według „Raportu o franczyzie w Polsce 2018”, przygotowanego przez ekspertów firmy doradczej PROFIT system, w Polsce działają 223 sieci gastronomiczne, rozwijane na licencji. Ale gastronomia to nie jest łatwy kawałek chleba. Rynek gastronomiczny staje się coraz bardziej konkurencyjny, a klienci wybredni. Trudne warunki sprawiają kłopoty nawet największym graczom. Franczyza nie sprawdziła się w przypadku Burger Kinga, który w ciągu dwóch lat nie zdołał uruchomić ani jednej placówki licencyjnej, w związku z czym sieć skupiła się na rozwoju własnych lokali. Pod znakiem zapytania staje też los marki Telepizza, która ma trafić w ręce spółki AmRest (trwa oczekiwanie na zgodę UOKiK).
W poprzednim roku 11 licencjodawców z tej branży zakończyło działalność, ale mimo to wzrost liczby sieci gastronomicznych, działających na zasadzie franczyzy wyniósł 6,7 proc. To największy przyrost ze wszystkich branż (choć z drugiej strony najmniejszy na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat). W badanym przez ekspertów okresie w tym segmencie rynku przybyło 25 nowych sieci.
Frontem do licencjobiorcy
Gastronomia stawia przed sieciami spore wyzwania. Firmy poszukują innowacji i oferują różne opcje współpracy. Chcą się wyróżnić i przekonać potencjalnych partnerów o swojej atrakcyjności. Przykładem jest Mastergrupa, która stworzyła w pełni zautomatyzowany model pizzerii, przypominający małą fabrykę. Podstawowym wyposażeniem Stopiatki Factory jest maszyna taśmowa do produkcji pizzy. Wielkość lokalu wynosi od 30 do 70 m2.
– Mała powierzchnia umożliwia funkcjonowanie w miejscach dotychczas niedostępnych ze względu na koszt najmu. Mam na myśli np. Krupówki czy ul. Monte Cassino w Sopocie, gdzie wcześniej nie mieliśmy szans, żeby zaistnieć. W Stopiątce Factory wystarczy jeden pracownik, który nakłada dodatki i nadzoruje pracę urządzenia. Na koniec gotowa pizza wpada do pudełka i trafia w ręce klienta – mówi Marcin Ciesielski, właściciel firmy Mastergrupa.
Stopiątka Factory należy do jednego z trzech subbrandów sieci pizzerii Stopiątka. Oprócz niej jest jeszcze Stopiatka in Italia, czyli format restauracyjny oraz model standardowy dla mniejszych miast.
Z kolei firma Sweet Gallery stworzyła prosty koncept, który umożliwia rozpoczęcie działalności w ciągu zaledwie dwóch tygodni. Firma oferuje przyczepy z pełnym wyposażeniem pod marką Lodolandia, Kołacz na Okrągło i Bafra Kebab. Pierwsze dwa koncepty można połączyć tworząc biznes całoroczny. Koszt inwestycji w pojedynczy punkt wynosi mniej więcej 79 tys. zł, który w pierwszym miesiącu może już wygenerować utarg w wysokości ok. 50 tys. zł. Placówki nie są przywiązane do konkretnej lokalizacji na stałe i w razie potrzeby można je przenieść w bardziej atrakcyjne miejsce. Obecnie Sweet Gallery posiada blisko 570 wszystkich placówek i jest liderem wśród sieci gastronomicznych pod względem liczby punktów licencyjnych. Do końca 2020 roku firma zamierza zwiększyć udział w rynku do 30 proc. Franczyzodawca jest też obecny za granicą – aktualnie w Wielkiej Brytanii, w Niemczech, na Słowacji, natomiast w przyszłym roku zamierza rozszerzyć zasięg o Rumunię i Chorwację i być może o Szwecję i Litwę.
Według specjalistów PROFIT system, pod koniec ubiegłego roku w Polsce w gastronomii funkcjonowało ponad 4,2 tys. jednostek franczyzowych, czyli o 522 więcej niż rok wcześniej. Wzrost wyniósł zatem 14,0 proc. Z danych wynika, że przeciętnie nieco ponad 19 punktów franczyzowych przypadło na jedną sieć. Biorcy licencji gastronomicznych posiadają średnio po 1,61 placówki, najwięcej w porównaniu z innymi branżami. W ostatnim roku zmniejszył się też koszt inwestycji w pojedynczą placówkę licencyjną. Jak twierdzą eksperci PROFIT system wymagane średnie nakłady finansowe spadły o 12,6 tys. zł do 225,5 tys. zł netto, czyli o 5,3 proc. Przyczynił się do tego przede wszystkim wzrost liczby niższych w inwestycji i mniejszych konceptów. Obecnie koszty inwestycji w dostępne na rynku modele biznesowe zaczynają się już od 5 tys. zł, a dochodzą do 3,5 mln zł netto.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Zainspiruj się sukcesami i poznaj sprawdzone pomysły na biznes! Grudniowy numer „Własny Biznes FRANCHISING” pełen praktycznych porad i historii przedsiębiorców już w sprzedaży!
To, że poszedłeś pracować na etat, nie oznacza, że całe życie tak musi być. Kup listopadowy numer "Własny Biznes FRANCHISING", odważ się i zmień swoje życie zawodowe.
Franczyzobiorca rzucił korporację dla rodziny i rozpoczął własny biznes. Wiosną tego roku otworzył własny punkt Bafra Kebab i już myśli o kolejnych.
Październikowy numer "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży. Znajdziesz w nim gratisowy bilet wstępu na Targi Franczyza!
Joanna i Paweł Sobkowiakowie szukali biznesu, który będzie dodatkowym źródłem dochodu. Ważne dla nich było też to, żeby dało się go połączyć z prowadzeniem ich dotychczasowej firmy, a także wychowaniem małego dziecka. Na jaką franczyzę postawili?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Gastronomia, bankowość, usługi? Sprawdzamy, jakie branże i koncepty franczyzowe dobrze radzą sobie na rynku i jaki pomysł na biznes najprawdopodobniej sprawdzi się w 2024 roku.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Dwa gabinety pod szyldem Yasumi to za mało dla Aleksandry Michalskiej. Jakie ma plany na rozwój?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
POPULARNE NA FORUM
Dolci Sapori - Mniami
https://youtu.be/kojfdVGqIY4?si=N1J9rlZC1jf4U-2y
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Dolci Sapori - Mniami
Jestem również osobą poszkodowaną przez tą firmę 574 720 428
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...