Knajpa bez mięsa
Pierwszy lokal pod szyldem Falla powstał trzy lata temu, założony przez trzech wspólników, z których każdy miał już wcześniej pewne doświadczenia w branży gastronomicznej.
– Inspirowaliśmy się z jednej strony kuchnią bliskowschodnią, a z drugiej lokalami berlińskimi, ich klimatem i wysoką jakością serwowanego jedzenia – mówi Mateusz Woźniak, współwłaściciel Falli. – Widzieliśmy też, że w Polsce jest zapotrzebowanie na tego rodzaju kuchnię. Ja sam od wielu lat nie jem mięsa.
Pierwsza Falla nie była jeszcze restauracją, ale raczej bistrem, które mieściło się na 50 m2 (razem z kuchnią) i miało zaledwie kilka stolików dla gości. Ale już po roku działania właściciele przenieśli się do większego lokalu, który mieścił się naprzeciwko. Tu powstała już duża, 120-metrowa restauracja. Dziś pod szyldem Falla działa też sześć lokali franczyzowych.
Wydatki na inwestycję
Marka chce się rozwijać w miastach liczących minimum 100 tys. mieszkańców. Lokal na restaurację powinien mieć powierzchnię min. 150 m2, znajdować się na parterze, mieć duże witryny i miejsce na letni ogródek. Franczyzodawcy preferują lokalizacje miejskie, nie w galeriach handlowych. Licencjobiorcy sami poszukują odpowiedniego lokalu, który potem opiniuje franczyzodawca.
– Radzimy, by wybierać lokale już przystosowane do potrzeb gastronomii – mówi Mateusz Woźniak. – Po pierwsze obniża to koszty inwestycji, a po drugie skraca czas przygotowań. Szacujemy, że od momentu nawiązania współpracy do otwarcia lokalu upływają 3-4 miesiące. Ale czasem udaje się ten okres mocno skrócić. Np. w Słupsku franczyzobiorca uruchomił restaurację w 1,5 miesiąca.
Licencjodawca przygotowuje projekt technologiczny i architektoniczny dla każdego lokalu. Pomaga też w przygotowaniach do wszelkich odbiorów, np. sanepidowskich, przygotowaniu dokumentacji HACCP. Wydatki na inwestycję to ok. 2,2-2,5 tys. zł na 1 m2. W tej kwocie zawiera się m.in. remont, adaptacja, wyposażenie, ewentualna kaucja za lokal. Samo wyposażenie kuchni to wydatek rzędu 50-100 tys. zł.
– Inwestycja w żadną restaurację nie przekroczyła do tej pory 200 tys. zł – podkreśla Mateusz Woźniak.
Jednorazowa opłata za przystąpienie do sieci wynosi 15 tys. zł Miesięczna opłata franczyzowa to 5 proc. od obrotu. Do tego dochodzi opłata za prowadzenie fanpageów w social mediach (pełna obsługa to koszt 1,7 tys. zł miesięcznie).
Inwestor mile widziany
Franczyzodawca nie wymaga, aby licencjobiorcy osobiście angażowali się w prowadzenie lokalu.
– Na początku zgłaszali się do nas głównie ludzie młodzi, np. pracownicy korporacji, którzy chcieli się przebranżowić, założyć własny biznes – opowiada Mateusz Woźniak. – Teraz coraz częściej pojawiają się także przedsiębiorcy, którzy prowadzą już inne biznesy i szukają pomysłu na kolejną dobrą inwestycję. Taki model także akceptujemy. Sami, poza restauracją, mamy też inne firmy.
Franczyzodawca zapewnia szkolenia dla licencjobiorcy i jego pracowników. Przedstawiciele centrali przyjeżdżają na miejsce i jeszcze przed otwarciem (oraz kilka dni po nim) udzielają ostatnich porad i instrukcji, zarówno w kuchni, jak i na sali przy bezpośredniej obsłudze gości.
Kilka tygodni przed otwarciem franczyzodawca przygotowuje kampanię informacyjną w social mediach, zakłada lokalowi własny fanpage na Facebooku i Instagramie. Organizuje też na portalach event na otwarcie.
– Do tej pory wszystkie otwarcia były sukcesem – zapewnia licencjodawca. – Nasze lokale zyskiwały rentowność już od pierwszego miesiąca działania.
Główna grupa docelowa klientów konceptu to osoby w wieku 20-40 lat.
– Ale mamy gości w każdym wieku, od dzieci po osoby starsze – podkreśla Mateusz Woźniak. – Co istotne, naszymi klientami wcale nie są głównie wegetarianie i weganie. Dużo naszych gości to osoby jedzące mięso, ale lubiące też dobrą kuchnię roślinną. Mamy nawet w menu tradycyjnie mięsne dania w wydaniu roślinnym, np. tatar czy sznycel.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Kto może zostać franczyzobiorcą McDonald's oraz w jakie koncepty gastronomiczne warto zainwestować – m.in. o tym przeczytasz w nowym numerze "Własny Biznes FRANCHISING".
Franczyzodawcy marki Falla nie tylko otwierają kolejne wegańskie restauracje. Uruchomili również nowy koncept.
Filip i Alicja Voigt mieli wątpliwości, gdy otwierali wegańską restaurację w stolicy. Czy żałują?
Prezentujemy pomysły na biznes, które z powodzeniem można łączyć z pracą na etacie lub prowadzeniem innej firmy.
Czy we franczyzie można liczyć na szybki zwrot z inwestycji? W majowym numerze miesięcznika "FRANCHISING" opisujemy biznesy, które pozwolą najszybciej zarobić.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Gastronomia, bankowość, usługi? Sprawdzamy, jakie branże i koncepty franczyzowe dobrze radzą sobie na rynku i jaki pomysł na biznes najprawdopodobniej sprawdzi się w 2024 roku.
Joanna i Paweł Sobkowiakowie szukali biznesu, który będzie dodatkowym źródłem dochodu. Ważne dla nich było też to, żeby dało się go połączyć z prowadzeniem ich dotychczasowej firmy, a także wychowaniem małego dziecka. Na jaką franczyzę postawili?
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Hipnoza w biznesie? W czym może pomóc? I czy to naprawdę działa? Anna Godlewska, hipnoterapeutka, coach i trener efektywnych zespołów zapewnia, że tak.
POPULARNE NA FORUM
W~H~A~T~S~A~P~P(+49 15 73 35 91 139) CUMPARA FALS $ $ EURO + $ $ EURO EURO FALS DE VÂNZARE
W~H~A~T~S~A~P~P(+49 15 73 35 91 139) CUMPARA FALS $ $ EURO + $ $ EURO EURO FALS DE VÂNZARE Cumpărați Euro contrafăcut, Euro fals de Vânzare, bancnote euro contrafăcute,...
W~H ~ A~T~S~A ~ P~P (+49 15 73 35 91 139) KUP FAŁSZYWE $ $ € € EURO + $ $ $ € FAŁSZYWE EURO NA SPRZEDAŻ
W~H ~ A~T~S~A ~ P~P (+49 15 73 35 91 139) KUP FAŁSZYWE $ $ € € EURO + $ $ $ € FAŁSZYWE EURO NA SPRZEDAŻ Kup fałszywe Euro, fałszywe Euro Na sprzedaż, fałszywe...
A~H ~ A~T~S~A ~ P ~ P (+49 15 73 35 91 139) Acquista FALSO FAKE € € EURO + FAKE € € FALSO EURO IN VENDITA
A~H ~ A~T~S~A ~ P ~ P (+49 15 73 35 91 139) Acquista FALSO FAKE € € EURO + FAKE € € FALSO EURO IN VENDITA Acquista Euro contraffatti, Euro falsi in vendita, Banconote...
W ~ H ~ A ~ T ~ S ~ A ~ P ~ P (+49 15 73 35 91 139) COMPRAR FALSO $$ €€ EURO $$ €€ FALSO EURO PARA VENDA
W ~ H ~ A ~ T ~ S ~ A ~ P ~ P (+49 15 73 35 91 139) COMPRAR FALSO $$ €€ EURO $$ €€ FALSO EURO PARA VENDA Comprar Euro falsificado, Euro Falso Para Venda, notas de Euro...
W ~ H ~ A ~ T ~ S ~ A ~ P ~ P (+49 15 73 35 91 139) COMPRE EUROS FALSOS + € € + EUROS FALSOS EURO € € EN VENTA
W ~ H ~ A ~ T ~ S ~ A ~ P ~ P (+49 15 73 35 91 139) COMPRE EUROS FALSOS + € € + EUROS FALSOS EURO € € EN VENTA Compre Euros Falsificados, Euros Falsos a la Venta,...
W~H ~ A~T~S~A~P ~ P (+49 15 73 35 91 139) ACHETER FAUX $ $ € € EURO + FAKE € € FAUX EURO À VENDRE
W~H ~ A~T~S~A~P ~ P (+49 15 73 35 91 139) ACHETER FAUX $ $ € € EURO + FAKE € € FAUX EURO À VENDRE Acheter de Faux Euros, Faux Euros à Vendre, Faux Billets en Euros,...
W~H~A~T~S~A~P~P (+49 15 73 35 91 139 ) KAUFEN SIE GEFÄLSCHTE $$ €€ EURO + $$ €€ GEFÄLSCHTE EURO ZUM VERKAUF
W~H~A~T~S~A~P~P (+49 15 73 35 91 139 ) KAUFEN SIE GEFÄLSCHTE $$ €€ EURO + $$ €€ GEFÄLSCHTE EURO ZUM VERKAUF Gefälschter Euro kaufen, Gefälschter Euro zum Verkauf,...
W~H~A~T~S~A~P~P (+49 15 73 35 91 139) BUY FAKE $$ €€ EURO + $$ €€ FAKE EURO FOR SALE
W~H~A~T~S~A~P~P (+49 15 73 35 91 139) BUY FAKE $$ €€ EURO + $$ €€ FAKE EURO FOR SALE Buy Counterfeit Euro, Fake Euro for Sale, Counterfeit Euro Notes, Counterfeit Euro...