Kawiarnia we franczyzie
Jak oceniacie Państwo ten rok pod względem poziomu sprzedaży, obrotów, rozwoju sieci?
Bardzo dobrze. Generalnie rok zamkniemy zgodnie z planem jeśli chodzi o liczbę nowych otwarć. Na koniec roku planujemy mieć 15 kawiarni w pięciu miastach – czyli o 12 nowych Cofixów więcej. Zadebiutowaliśmy też z lokalami poza Warszawą: w Białymstoku, Lublinie, jeszcze w tym roku otwieramy się w Krakowie i Katowicach. Z tego ponad połowa to lokale franczyzowe. Sprzedaż rośnie i oscyluje wokół poziomu 30-40 proc. like for like. Sukcesywnie powiększa się baza lojalnych gości. Z wielu stron płyną do nas dobre opinie na temat lokali, obsługi, produktów czy atmosfery. Cieszy nas też bardzo rozwój franczyzy, nie tylko w kontekście pozyskiwania nowych partnerów, lecz także rozwijania relacji z dotychczasowymi. A to wszystko udało się osiągnąć mimo niesprzyjających warunków biznesowych w Polsce.
A jakie są wasze plany na przyszłość?
Plany są „umiarkowanie” ambitne. W przyszłym roku chcemy otworzyć 20 kawiarni, większość z nich to lokale franczyzowe. Patrząc na liczbę projektów w toku nie powinno być to wyzwaniem, jednak ostatnie lata pokazały dość dobitnie, że sytuacja rynkowa może zmieniać się w całkowicie nieobliczalny sposób. Zachowujemy więc zdrowy dystans – bardziej liczą się jakościowe otwarcia niż ich mnogość. Dlatego też ciągle rozwijamy naszą ofertę dla partnerów – nie tylko pod kątem analizy i optymalizacji modelu biznesowego, ale także w kontekście nowych rozwiązań. Lubimy myśleć o sobie, że jesteśmy Uberem na rynku kawiarnianym – mocno rozwijamy się technologicznie, inwestując we własne systemy czy aplikacje. W październiku na Targach Franczyza pokazaliśmy nasz innowacyjny format – Cofix Flex, kawiarnię modułową, której uruchomienie zajmuje de facto kilka dni. Wystarczy dobra lokalizacja, nawet taka bez dostępu do bieżącej wody. Poszczególne elementy składamy z sobą elastycznie, jak klocki Lego – w zależności od dostępnej powierzchni i potrzeb. Wszystkie systemy są odpowiednio zaprojektowane i wyposażone w specjalne czujniki, dzięki którym na bieżąco informują, co się dzieje w lokalu – od tematów operacyjnych przez rozliczenia finansowe. Także model rozliczeniowy dla franczyzobiorcy w przypadku Flexa będzie inny niż przy tradycyjnym lokalu. Natomiast na poziomie globalnym – bo Cofix jest międzynarodową siecią – rozwijamy kolejne formaty i testowe koncepty, które świetnie uzupełnią nasze dotychczasowe portfolio, np. premium, vegan czy streetfood.
Kto może zostać waszym franczyzobiorcą?
Szukamy niezmiennie osób przedsiębiorczych, które czują rynek i chcą się na nim rozwijać. Nie wymagamy dużego doświadczenia, prowadzimy partnerów krok po kroku, od wspólnego zbudowania modelu biznesowego, przez szukanie lokalizacji, przygotowywanie projektów architektonicznych, budowę/wykończenie lokalu, po rekrutację, szkolenie zespołu i otwarcie. Zapewniamy stałe wsparcie marketingowe i operacyjne. Kwota inwestycji zależy od wybranego formatu, zasadniczo mówimy o kosztach na poziomie 200-350 tys. zł. Przez pierwsze miesiące po otwarciu elastycznie podchodzimy do opłat, uzależniamy je od wyniku, nie obarczamy partnerów dodatkowo opłatami, tak by mogli w pełni skoncentrować się na biznesie. Gdy osiągną stabilny poziom wzrostu, pojawia się tzw. royalty fee i marketing fee, które razem dają 8 proc..
Na jakie średnie przychody mogą liczyć franczyzobiorcy?
To bardzo zależy od wybranego formatu, wielkości lokalu czy lokalizacji. Nie lubimy uśrednień, bo każdy przypadek jest nieco inny. Np. mamy w sieci lokal 30-metrowy nastawiony na wynos, ale i 300-metrowy. Jeżeli ktoś myśli o standardowej kawiarni, powiedzmy 70 m2, w dobrym punkcie miasta, może liczyć na przychody na poziomie 90-95 tys. zł. Konkretne kwoty pokazujemy jednak dopiero w modelu zbudowanym pod dany lokal i okolicę.
WIZYTÓWKA COFIX
Międzynarodowa sieć kawiarni.
- kwota inwestycji: 200-350 tys. zł
- opłaty miesięczne: 8 proc. od obrotu
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
60 sprawdzonych pomysłów na biznes można było poznać na wiosennych Targach Franczyza. Przeczytaj relację z tego wydarzenia.
Bez względu na to czy na inwestycję we własną firmę masz kilka, czy kilkaset tysięcy złotych, na Targach Franczyza znajdziesz biznes na miarę grubości swojego portfela.
15-16 marca na PGE Narodowym w Warszawie odbędzie się wiosenna edycja Targów Franczyza. Kilkadziesiąt sprawdzonych pomysłów na biznes, wykłady znanych i popularnych ekspertów biznesu – tego, kto myśli o otwarciu własnej firmy, nie powinno na nich zabraknąć.
Jakie biznesy zakładają dwudziestolatkowie, czy warto zainwestować we franczyzę z branży edukacyjnej i jak zarobić na Walentynkach? Przeczytaj we "Własnym Biznesie FRANCHISING".
Styczniowy numer miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży!
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Od 300 do nawet 1,5 tys. sztuk – tyle pączków dziennie sprzedaje się w punktach Dobrej Pączkarni. Czy w takim razie pączki to opłacalny biznes?
Franczyzodawca Sayuri Sushi zapewnia, że restauracje pod tym szyldem są rentowne od pierwszego miesiąca działalności.
Już w serialu „Czterdziestolatek” Janusz Gajos żartował, że w Złotym Linie trzeba uważać na Rolexy, bo można zatracić się w zabawie. Tajniki tego sukcesu zdradza właściciel Złotego Lina, Jakub Olszewski.
Franczyza pojawiła się na polskim rynku wraz z upadkiem komunizmu, a dziś jest fundamentem rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości. W 2023 roku chętni do założenia firmy mają do wyboru 1350 konceptów franczyzowych.
POPULARNE NA FORUM
Dolci Sapori - Mniami
Jestem również osobą poszkodowaną przez tą firmę 574 720 428
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali