Klient oczekuje doradztwa
Jak dziś wygląda rynek usług finansowych?
Zupełnie inaczej niż kilkanaście lat temu. W segmencie franczyzy bankowej nastąpiła silna konsolidacja. W efekcie na rynku pozostało kilku silnych graczy poważnie zainteresowanych rozwojem sieci partnerskich, w tym Alior Bank. Zmienił się także biznes z punktu widzenia partnera. Bądźmy szczerzy – to nigdy nie był samograj, ale dawniej przy umiarkowanym zaangażowaniu franczyzobiorcy, mógł przynosić bardzo przyzwoite wyniki. Dziś partner musi być jeszcze bliżej swojego biznesu.
Czy to znaczy, że jest trudniej?
Jest inaczej. Ale to ciągle bardzo atrakcyjny biznes, choć znacznie bardziej wymagający – zarówno dla partnera, jak i dla nas. Spójrzmy na przykład na strukturę przychodów w placówce partnerskiej – dawniej partnerowi wystarczyła pożyczka gotówkowa, żeby całkiem dobrze prosperować. I mało kto zastanawiał się, czy taki klient wróci. Dziś jednym z warunków sukcesu w tej branży jest multiproduktowość. Jako franczyzodawca odpowiedzialny, a więc myślący długofalowo, budujemy biznes oparty o kilka grup produktowych, z których każda generuje przychód dla franczyzobiorcy. I co najważniejsze dbamy o to, żeby klient do nas wracał, a kluczem do tego jest budowanie relacji z klientem, dbanie o jakość obsługi, nawet o atmosferę w placówce.
Czy to jednak wystarczy, żeby przyciągnąć klienta do placówki? A digitalizacja?
Odpowiedź brzmi tak – pod warunkiem że potrafimy tę trwałą relację zbudować. Punktem wyjścia jest założenie rachunku i zadbanie o to, by był aktywny. Z perspektywy franczyzobiorcy kluczowe są jednak te momenty, w których potrzebne jest indywidualne wsparcia – przy kredycie hipotecznym, większej pożyczce, leasingu. Proste operacje klienci realizują dziś samodzielnie dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym. W sprawach wymagających doradztwa nadal szukają bezpośredniego kontaktu i zaufania, jakie daje rozmowa.
Kim jest obecnie kandydat na partnera Alior Banku?
To niezmiennie człowiek ambitny, przedsiębiorczy i nastawiony na sukces. Dobrze, jeśli myśli sprzedażowo i potrafi zarządzać zespołem. Oczekujemy również, że kandydat na franczyzobiorcę będzie miał doświadczenie w branży finansowej, najlepiej w bankowości.
Bez doświadczenia nie ma szans?
Nie każdy kandydat, który dysponuje środkami finansowymi i ma fundament menedżerski, zdaje sobie sprawę, że zrobienie dobrego wyniku wymaga miesięcy ciężkiej pracy nad budowaniem sprzedaży i relacji z klientami. Branża bankowa jest dziś tak wyspecjalizowana, że partnerom z doświadczeniem jest znacznie łatwiej zacząć działalność w systemie Alior Banku. Dlatego jest to obecnie wymóg formalny, który ma dla nas znaczenie.
Czy dobre produkty plus doświadczony i zaangażowany partner wystarczą, żeby ten biznes zarabiał?
Proszę nie zapominać o roli franczyzodawcy. Funkcjonujemy na najbardziej regulowanym rynku w szybko zmieniającym się świecie. Jako organizator tego biznesu ciągle szukamy przewag konkurencyjnych i doskonalimy nasz model. Na sukces pracujemy wspólnie i bardzo ważne jest dla nas, żeby ten biznes opierał się o model win-win, dlatego rentowność placówek naszych franczyzobiorców jest dla nas bardzo ważna.
Jak pomóc franczyzobiorcy, jeśli on sam może jeszcze nie wiedzieć, że ma problem?
Kondycję biznesu partnera oceniamy na podstawie wyników sprzedaży we wszystkich grupach produktowych. Analiza takich danych z całej Polski pozwala nam dostrzegać trendy i ocenić potencjał konkretnej placówki partnerskiej na lokalnym rynku. Tu najważniejsza jest komunikacja z partnerem i bliskość jego biznesu. Osoby odpowiedzialne za bezpośrednie wsparcie franczyzobiorców są w stałym kontakcie z placówkami i wspólnie pracują nad podnoszeniem rentowności.
Rozmawiał Marcin Kaleta

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Do 60 tys. zł na otwarcie placówki partnerskiej – Alior Bank kontynuuje wsparcie dla przedsiębiorców.
Zostaw etat, postaw na siebie! Nowy numer „Własny Biznes FRANCHISING” to konkretne pomysły na biznes, sprawdzone modele franczyzowe i inspirujące historie przedsiębiorców.
Jaki biznes ma szansę powodzenia w obecnych realiach rynkowych? Oto kilka pomysłów ze świata franczyzy.
Komfort klienta przekłada się na biznes franczyzobiorcy – uważa Alior Bank, proponując nową aranżację wnętrz w placówkach partnerskich.
Franczyzodawcy kilkudziesięciu konceptów czekają na Ciebie! 14 marca do godz. 16:00 na Targach Franczyza na PGE Narodowym dowiesz się, jak otworzyć biznes we franczyzie.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
– International Franchise Day to święto dobrej współpracy dla tych, którzy w takim modelu działają – podkreśla Adam Kuc, właściciel placówki partnerskiej VeloBanku.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Credit Agricole/Alior Bank
Witam, czy ktoś ma doświadczenie z bankiem Credit Agricole i mógłby doradzić w jakim stopniu ta współpraca jest rentowna.
Velobank
Witam, czy ktoś prowadzi lub ma zamiar zacząć z velobankiem?
Pekao SA - czy to dobry pomysł na biznes
Warto interesować się tematem czy lepiej wybrać inny bank ?
PEKAO PARTNER - FRANCZYZA
Witam, Czy posiada ktoś jakiekolwiek informacje na temat franczyzy Banku Pekao ? Chodzi głównie o wynagrodzenie i przyznawalnośc kredytów. Warto interesować się tematem...
W co inwestować
Nieruchomości Złoto Kryptowaluty
W co inwestować
Nieruchomości Złoto Kryptowaluty
Skąd wziąć pieniądze na rozwój firmy?
dofinansowania są różne konkursy organizowne przez gmine, miasto, ministerstwa w zaleznosci od pomyslu na biznes.
Firma pożyczkowa
Ja gdy wiem, że chce uzbierać na dany cel, stosuje zasadę50/30/20, dzięki temu oszczędzam i nie potrzebuję pożyczać pieniędzy.