Julianna Surma, dyrektor regionu północnego placówek partnerskich Alior Banku / "Przychodowość placówek partnerskich budujemy w kilku segmentach. Wszędzie tam, gdzie widzimy potencjał rozwoju danego segmentu, wzmacniamy kompetencje zespołów tak, by mogły nie tylko obsłużyć aktualnych klientów, ale i pozyskać kolejnych".
Środa
10.09.2025
– Przepis na sukces w tej branży to przede wszystkim dobre partnerstwo – mówi Julianna Surma, dyrektor regionu północnego placówek partnerskich Alior Banku.
 

Dlaczego jednym bankom udaje się franczyza, a inne z niej rezygnują? 

Mogę wypowiadać się w imieniu Alior Banku, a u nas franczyza jest ważnym i silnym kanałem sprzedaży. Z doświadczenia wiem, że franczyza musi być modelem opłacalnym i satysfakcjonującym dla obu stron. Po drugie, nigdy nie będzie dziełem skończonym. Rynek się zmienia, zaś rolą franczyzodawcy jest nieustanne poszukiwanie przewag konkurencyjnych, których beneficjentem będzie franczyzobiorca. 

Jaki jest przepis na sukces w branży finansowej, a kiedy ten biznes na pewno się nie uda? 

Zacznę od tego, co potrafi osłabić biznes. Ryzyko pojawia się, gdy brakuje zaangażowania i obecności właściciela w codziennym prowadzeniu placówki. Wyzwanie stanowi również sytuacja, gdy nie wykorzystujemy w pełni wiedzy i doświadczenia, jakie daje sieć. Dodatkowe trudności mogą wynikać z braku elastyczności partnera, problemów kadrowych, rotacji w zespołach.

A przepis na sukces w tej branży? 

Przepis na sukces w tej branży to przede wszystkim dobre partnerstwo. To połączenie przedsiębiorczości, energii właściciela placówki z doświadczeniem i wsparciem całej sieci. Zapewniamy rozpoznawalną markę i bardzo dobrą ofertę produktową, która trafia w potrzeby różnych grup klientów. To właśnie idea banku uniwersalnego, w którym przychodowość budowana jest na kilku segmentach: kredytach gotówkowych, hipotece, produktach dla firm (rachunkach, kredytach, ofercie leasingowej). Tu warto nadmienić, że dobra oferta produktowa musi być sprzęgnięta z optymalnym modelem finansowym. Krótko mówiąc, dobry produkt nie wystarczy, bo bez zmotywowanego partnera i jego zespołu on się nie sprzeda. Dlatego w Alior Banku bardzo dbamy, żeby naszym partnerom opłacało się sprzedawać wszystkie produkty z naszej oferty. 

Jak ważnym elementem sukcesu jest franczyzobiorca? 

Jednym z najważniejszych. Jego doświadczenie, znajomość lokalnego rynku i zaangażowanie to aktywa nie do przecenienia. To także wartości, które świetnie wpisują się w ideę banku-sąsiada, banku, który jest blisko ludzi – nie tylko w rozumieniu geograficznym, ale także relacyjnym. Większości cech dobrego franczyzobiorcy da się nauczyć i wypracować. Uważam, że sukces częściej osiągają ludzie najbardziej pracowici, niż utalentowani. 

Ale doświadczenie w branży finansowej to coś, z czym trzeba przyjść do Alior Banku?

Tak, ten formalny wymóg traktujemy bardzo serio. Bankowość to jeden z najbardziej regulowanych sektorów na rynku, dziedzina, która wymaga przestrzegania procedur i zbudowania zaufania. Uważamy, że człowiek z takim doświadczeniem wejdzie w biznes szybciej i skuteczniej niż kandydat spoza branży. Nie jest to zresztą warunek całkowicie wykluczający – mieliśmy w swojej historii partnerów, którzy dla naszej franczyzy zatrudnili się w placówce, żeby zdobyć niezbędne doświadczenie w finansach. 

W jaki sposób poszerzenie kompetencji zespołów w placówkach partnerskich wpływa na biznes?

Przychodowość placówek partnerskich budujemy w kilku segmentach. Wszędzie tam, gdzie widzimy potencjał rozwoju danego segmentu, wzmacniamy kompetencje zespołów tak, by mogły nie tylko obsłużyć aktualnych klientów, ale i pozyskać kolejnych. Wszyscy doradcy w placówkach Alior Banku są przygotowani do całościowej obsługi klientów. Poza tym mamy znakomity system leadowania. Dzięki temu klient zawsze zostanie dobrze obsłużony, a franczyzobiorca nie straci na przekazaniu leadu do centrali. 

Jak franczyzodawca dba o biznes partnera? 

Nasi franczyzobiorcy to ludzie świadomi i bardzo przedsiębiorczy. Nie oczekują, że zrobimy coś za nich, ale chętnie korzystają z narzędzi dostarczanych przez bank oraz doświadczenia zespołów wspierających franczyzę – dyrektorów regionów, dyrektorów sprzedaży i menedżerów ds. efektywności. 

Czy w bieżącej współpracy zdarza się zdiagnozować problem w placówce partnera, zanim on sam go zauważy? 

Oczywiście, choć to franczyzobiorca jest najbliżej swojego biznesu i zna go najlepiej. Naszą rolą jest go wspierać – między innymi analizami, danymi, doświadczeniem sieci. W codziennej pracy czasem jednak trudno dostrzec wszystkie sygnały, a my – patrząc szerzej i korzystając z najlepszych praktyk – jesteśmy w stanie, z pewnym wyprzedzeniem, przewidzieć trendy sprzedażowe. Działamy tak, by problemy nie zdążyły się pojawić.

 

WIZYTÓWKA ALIOR BANK

Sieć placówek bankowych. Placówki partnerskie są otwierane od 16 lat.

  • minimalna kwota inwestycji ok. 60 tys. zł
  • powierzchnia placówki średnio 45 mkw.

Warunek do spełnienia / Potencjalny franczyzobiorca Alior Banku musi mieć doświadczenie w bankowości.