To jest wojna!
Pewnego dnia znad witryn jednego z flagowych salonów Jean Louis David na Krakowskim Przedmieściu zniknął szyld JLD, a nowy franczyzobiorca założył wizualizację konkurencyjnej sieci fryzjerskiej Camille Albane. Czy nie przekroczył zasad uczciwej konkurencji?
- To jest wojna - mówi Jaromir Matonóg, dyrektor generalny JLD.
Nie ma dla nas miejsca
Wiesław Flis, zarządzający siecią CA, przyczyn wolnego rozwoju sieci markowych salonów fryzjerskich upatruje w problemie z lokalizacjami.
- Na rynku nie ma zbyt wielu dobrych miejsc na markowe salony fryzjerskie - mówi Wiesław Flis. - Dobrych, czyli takich, gdzie przychodzi klient bogatszy i to nie pojedynczo. Dlatego wszystkie sieci muszą ostro konkurować przy wynajmie każdej powierzchni - dodaje.
Jego zdaniem markowe salony są zmuszane do konkurencji przez galerie handlowe, które chcą u siebie jeden, najwyżej dwa salony na różnych półkach cenowych. Klienci rzadko kiedy mają szansę obejrzeć bezpośrednie starcie salonów JLD i CA w jednej galerii. W Galerii Mokotów jest tylko JLD, w Silesia Park tylko CA.
Co się stało na Krakowskim Przedmieściu
Dramat z 4 sierpnia ma co najmniej 5 aktorów: spółkę Devil - franczyzobiorcę JLD, centralę JLD, centralę CA i jej franczyzobiorcę - spółkę Dimension oraz wynajmującego powierzchnię w kamienicy.
Salon JLD działał na Krakowskim Przedmieściu od 1998 roku. W 2002 roku został sprzedany franczyzobiorcy, który razem z lokalem przejął też obowiązek płacenia czynszu. Dość szybko okazało się, że współpraca nie układa się dobrze.
- W 2003 roku umowa z tym franczyzobiorcą została już raz rozwiązana, ale po rozmowach znów ją podpisaliśmy - mówi Jaromir Matonóg.
JLD musiał iść na ustępstwa, bo najemcą powierzchni był franczyzobiorca, a JLD chciał za wszelką cenę zostać na Krakowskim. Podpisanie nowej umowy, na nowych zasadach, było ostrzeżeniem, miało wstrząsnać biorcą. Jednak kłopoty nie minęły.
Nieoczekiwana zmiana miejsc
Spółka-biorca JLD rozwiązała umowę najmu na Krakowskim Przedmieściu. A potem zawiesiła działalność. Tymczasem salon wynajęła inna spółka, która jest teraz franczyzobiorcą Camille Albane.
JLD twierdzi, że to wybieg i obejście umowy. Byłemu franczyzobiorcy chodziło o zachowanie lokalizacji i podstawienie osób, które będą mogły podpisać umowę z CA. Według JLD w zarządzie nowego najemcy-biorcy CA zasiadają te same osoby, które były udziałowcami w spółce Devil. W salonie pozostali ci sami pracownicy. Radca prawny JLD twierdzi, że w salonie stale przebywa była franczyzobiorczyni JLD.
Franczyzobiorca ma dostać pozew o odszkodowanie za złamanie zapisanego w umowie franczyzowej zakazu konkurencji. Na razie dostał wypowiedzenie, w którym JLD żąda zapłacenia 56 tys. zł zaległych opłat franczyzowych z odsetkami, a za zerwanie umowy 500 tys. zł na poczet utraconych zysków. Na rynku mówi się o tym, że dotychczas podobne wyjścia z sieci w Bytomiu i Piastowie uszły franczyzobiorcom JLD w miarę bezkarnie.
Komentarz bez komentarza
- Naszym celem jest wrócić na Krakowskie Przedmieście - mówi Jaromir Matonóg z JLD. - Do tego samego lokalu, a jeśli się nie uda, to choćby obok. CA zabiera nam lokalizacje. To jest wojna, którą nam wypowiedziano. My będziemy strzelali w niej uczciwie. Na razie składamy pozwy - kończy Matonóg.
- Chciałbym uniknąć komentarza, może poza zdaniem, że wbrew pozorom nie jesteśmy stroną w tym konflikcie - mówi Wiesław Flis z Camille Albane. - My po prostu podpisaliśmy umowę z nowym franczyzobiorcą - dodaje.
Więcej: Franchising Info, nr 10, 2004 r.
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Adopt Parfums, francuska marka z ponad 30-letnią tradycją, rozpoczyna rozwój w Polsce. Obecna na całym świecie co dwie sekundy sprzedaje dwa flakony perfum o pojemności 30 ml.
Polska branża fitness rozwija się w szybkim tempie. Które franczyzy sprzedają licencję na biznes w tej branży? O tym przekonasz się 24-26 października w PKiN w Warszawie na Targach Franczyzy.
– Próg rentowności w studiu EMS jest znacznie łatwiejszy do osiągnięcia w porównaniu z tradycyjnymi siłowniami i klubami fitness – mówi Kacper Orłowski, dyrektor ds. franczyzy in.Time.
Body Evolution proponuje franczyzobiorcom tańszą lub droższą opcję współpracy.
Insway proponuje biznes w branży wellness wykorzystujący terapie naturalne i nowoczesne technologie. Dla kogo jest ta franczyza i jakie są warunki współpracy?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Połączenie restauracji z produkcją piwa przyciąga klientów. Browar Korona postanowił to wykorzystać.
Z kosmetyczną marką Yves Rocher można współpracować w dwóch modelach. Czym się różnią?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Jak zawsze branża gastronomiczna ma silną reprezentację na Targach Franczyza, które odbędą się 24-26 października w PKiN w Warszawie. Można będzie wybierać i wśród rodzimych, i wśród międzynarodowych konceptów.
POPULARNE NA FORUM
Kup Botox, Odchudzanie i Wypełniacze Skórne w Polscea Kontakt +4915213457302
Kup Botox, Odchudzanie i Wypełniacze Skórne w Polscea Kontakt +4915213457302 Podnieś swoją pewność siebie dzięki Botoxowi, Odchudzaniu i Wypełniaczom Skórnym...
Biznes z masażystkami z Bali
Jesteśmy salonem masażu i chcielibyśmy zatrudnić 2 masażystów z Bali. Proszę o kontakt z nami pod numerem:+48 789 669 774
Opinie o współpracy z Yasumi
Otworzyłam gabinet Yasumi Instytut Zdrowia i Urody jak żegnałam się z bankiem, kopro, która gdzie jest się pionkiem w grze . Urządzenia wzięłam w leasing. Pracuję z...
Otwieramy park trampolin
Koszt inwestycji to około 1mln zł. "Na zwrot z inwestycji trzeba czekać około roku. Spodziewane przychody w tym biznesie zależą od lokalizacji, przestrzeni, liczby...
Franczyza fitness
Witam, Czy ktoś Państwa miał okazję zostać franczyzobiorcą Studio Figura? Od jakiegoś czasu zastanawiam się nad tą formą biznesu , ale nie wiem czy na pewno jest to...
Zamiast etatu, własny salon urody
Biznes przyjemny i opłacalny, to super pomysł! Yasumi to znana marka więc klientki chetnie chodzą do ich babinetów...wiem bo mam trzy :)
Opinie o współpracy z Yasumi
Posiadam trzy gabinety Yasumi obecnie i jestem zadowolona ze współpracy. Bardzo dużo pomagaja na początku przed otwarciem a po otwarciu również jest stała opieka. Mam...
Gabinet kosmetyczny
Bardzo popularne są obecnie salony stylizacji paznokci. Niskie nakłady finansowe aby otworzyć Studio Paznokcia i łatwy dostęp do oferty szkoleniowej powoduje coraz...