Dyrektor na własnym

– Po piętnastu latach pracy w korporacji nadszedł moment, kiedy chciałem spróbować czegoś nowego – mówi otwarcie Cabaj. - Czymś nowym miała być własna działalność gospodarcza.
Wówczas był dyrektorem handlowym Telepizzy, więc znał biznes, w który zdecydował się zainwestować od podszewki. Jacek Cabaj przejął od Telepizzy pizzerię na warszawskich Bielanach.
Przez pierwsze miesiące bardzo dużo pracował, starał się wszystkiego osobiście dopilnować.
– Później zdałem sobie sprawę, że trzeba zatrudnić dodatkowych pracowników, przekazać im część kompetencji – mówi Jacek Cabaj.
Nadal jednak przedsiębiorca często sam staje za kasą, kwituje odbiór towaru, a czasem wrzuca pizzę do pieca. Zdarzyło się nawet, że Cabaj osobiście dowoził klientom posiłki do domu. – Dla mnie to normalna rzecz – mówi przedsiębiorca. – Myślę, że gdybym miał sklep z butami, to chodziłbym wśród klientów i osobiście ich obsługiwał. Wiedza, którą się pozyskuje podczas kontaktów z klientami, jest niezwykła. Nawet kiedy odbieram zamówienie, to mam szansę dowiedzieć się, jakie są oczekiwania klienta, co mu się podoba, co nie, co można by zmienić.
Grunt to lokalizacja
Jacek Cabaj podkreśla, że w branży gastronomicznej powodzenie lokalu zależy w dużej mierze od jego lokalizacji. Przyznaje jednak, że nie ma jednej recepty na perfekcyjne usytuowanie restauracji.
– Otwarcie lokalu w centrum nie zawsze zapewni wysokie obroty – mówi przedsiębiorca. – Może się okazać, że konkurencja w tym obszarze miasta jest zbyt duża.
Niejedna restauracja na obrzeżach radzi sobie lepiej niż te w centrum. Tym bardziej że dzielnice takie, jak Bielany czy Ursynów w Warszawie to noclegownie metropolii.
– Ich mieszkańcy wracają do domu po całym dniu pracy i często nie mają siły ani ochoty samemu gotować posiłku – zauważa Cabaj. – Wtedy dzwonią do nas i zamawiają pizzę. Otwierając restaurację w tego rodzaju okolicy, należy jednak pomyśleć o lokalizacji w pobliżu dużej ulicy. Jeśli lokal będzie ze wszystkich stron obudowany blokami mieszkalnymi, to niewielu klientów dowie się o jego istnieniu. Warto też pomyśleć o wyposażeniu go w duże witryny, które umożliwią zamieszczenie reklam i wyeksponowanie aktualnych promocji czy menu.
Biznesplan wykonany
Gross obowiązków Jacka Cabaja związanych jest z papierkową stroną prowadzenia firmy, która, jego zdaniem, w polskich realiach jest rozrośnięta do niewyobrażalnych rozmiarów. Jak przyznaje, 80 proc. czasu zajmują mu sprawy biurowe niezwiązane z merytoryczną częścią jego działalności gospodarczej. Na pytanie, czy spełniły się jego oczekiwania związane z przejściem na swoje, Jacek Cabaj odpowiada, że wszystko poszło zgodnie z biznesplanem.
Cabaj przekonuje, że zmiana statusu placówki z własnościowej na partnerską bądź franczyzową jest korzystna. Kierownik zatrudniany przez centralę sieci dostaje regularne wynagrodzenie i mniej zależy mu na ciągłym podnoszeniu standardów pizzerii czy na zwiększaniu sprzedaży niż właścicielowi, którego wynagrodzenie bezpośrednio zależy od sprawności zarządzania lokalem.
– Mentalność właściciela jest zupełnie inna niż najemnika – podsumowuje franczyzobiorca. – Tu chodzi o moje pieniądze. Jeśli zepsuje się jakaś maszyna, to na własną rękę muszę zadbać o jej naprawę.
Plany na przyszłość
Jacek Cabaj przyznaje, że dla prowadzenia własnego biznesu najgorsze są sprzeczne komunikaty, jakie dochodzą z rynku.
– Z jednej strony wszyscy powtarzają, że jest kryzys – mówi Cabaj. – To dlaczego od początku roku giełda notuje bardzo silne wzrosty, a ekonomiści i politycy wciąż mówią o tym, jakie to Polska ma wspaniałe wyniki na tle innych krajów. No więc jest ten kryzys czy go nie ma?
Restaurator jest stanowczo przeciwny podwyższeniu stawki VAT na usługi gastronomiczne, jakie w ostatnich miesiącach rozważał rząd. Według Cabaja takie kroki powinno się podejmować w czasach stabilnej koniunktury, bo wtedy wysoki popyt zmniejszyłby bolesne skutki podwyżek. Przedsiębiorca spodziewa się jednak rychłej poprawy koniunktury i snuje plany otwarcia kolejnych placówek. Przyznaje, że do przejścia z etatu na własny biznes trzeba mieć predyspozycje i odpowiedni charakter.
– Prowadzenie własnej działalności gospodarczej jest bardzo ciekawym doświadczeniem życiowym, bez względu na branżę – mówi Cabaj. – Pracując w firmie, możemy liczyć na pomoc współpracowników przy realizacji różnych zadań. Będąc na swoim, większość spraw musimy załatwiać samemu.
Grzegorz Morawski

ZOBACZ W KATALOGU




























































































PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Koncept Mniami Ice Cream uruchomi w tym sezonie więcej nowych lodziarni, niż wcześniej było w planach.
Sieć Przybij Piątaka przyciąga już wrocławskich studentów, a teraz chce otwierać franczyzowe puby w całej Polsce.
Berlin Döner Kebap rozwija nowy format lokali, z niższą kwotą inwestycji.
Rex Concepts, masterfranczyzobiorca marki Burger King, w tym roku planuje otworzyć w Polsce cztery lokale z tym szyldem. Czy indywidualni franczyzobiorcy będą mogli skorzystać z licencji na biznes Burger Kinga?
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których możemy się zwrócić w każdej chwili – mówi Ewelina Ciapała, franczyzobiorczyni Lviv Croissants.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Przejście z pracy na etacie do prowadzenia własnej działalności to decyzja wymagająca odwagi. Kasper Serafiński, właściciel sklepu Powered by Kramp, długo zastanawiał się, czy jest gotowy.
Podkuwacz to obecnie poszukiwany fachowiec, na rynku nie ma ich wielu. Tymczasem odpowiednie podkowy są dla konia tym, czym buty dla człowieka, dlatego m.in. właściciele stajni czy ośrodków jeździeckich poszukują specjalistów w tej branży.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali