Dyrektor na własnym
– Po piętnastu latach pracy w korporacji nadszedł moment, kiedy chciałem spróbować czegoś nowego – mówi otwarcie Cabaj. - Czymś nowym miała być własna działalność gospodarcza.
Wówczas był dyrektorem handlowym Telepizzy, więc znał biznes, w który zdecydował się zainwestować od podszewki. Jacek Cabaj przejął od Telepizzy pizzerię na warszawskich Bielanach.
Przez pierwsze miesiące bardzo dużo pracował, starał się wszystkiego osobiście dopilnować.
– Później zdałem sobie sprawę, że trzeba zatrudnić dodatkowych pracowników, przekazać im część kompetencji – mówi Jacek Cabaj.
Nadal jednak przedsiębiorca często sam staje za kasą, kwituje odbiór towaru, a czasem wrzuca pizzę do pieca. Zdarzyło się nawet, że Cabaj osobiście dowoził klientom posiłki do domu. – Dla mnie to normalna rzecz – mówi przedsiębiorca. – Myślę, że gdybym miał sklep z butami, to chodziłbym wśród klientów i osobiście ich obsługiwał. Wiedza, którą się pozyskuje podczas kontaktów z klientami, jest niezwykła. Nawet kiedy odbieram zamówienie, to mam szansę dowiedzieć się, jakie są oczekiwania klienta, co mu się podoba, co nie, co można by zmienić.
Grunt to lokalizacja
Jacek Cabaj podkreśla, że w branży gastronomicznej powodzenie lokalu zależy w dużej mierze od jego lokalizacji. Przyznaje jednak, że nie ma jednej recepty na perfekcyjne usytuowanie restauracji.
– Otwarcie lokalu w centrum nie zawsze zapewni wysokie obroty – mówi przedsiębiorca. – Może się okazać, że konkurencja w tym obszarze miasta jest zbyt duża.
Niejedna restauracja na obrzeżach radzi sobie lepiej niż te w centrum. Tym bardziej że dzielnice takie, jak Bielany czy Ursynów w Warszawie to noclegownie metropolii.
– Ich mieszkańcy wracają do domu po całym dniu pracy i często nie mają siły ani ochoty samemu gotować posiłku – zauważa Cabaj. – Wtedy dzwonią do nas i zamawiają pizzę. Otwierając restaurację w tego rodzaju okolicy, należy jednak pomyśleć o lokalizacji w pobliżu dużej ulicy. Jeśli lokal będzie ze wszystkich stron obudowany blokami mieszkalnymi, to niewielu klientów dowie się o jego istnieniu. Warto też pomyśleć o wyposażeniu go w duże witryny, które umożliwią zamieszczenie reklam i wyeksponowanie aktualnych promocji czy menu.
Biznesplan wykonany
Gross obowiązków Jacka Cabaja związanych jest z papierkową stroną prowadzenia firmy, która, jego zdaniem, w polskich realiach jest rozrośnięta do niewyobrażalnych rozmiarów. Jak przyznaje, 80 proc. czasu zajmują mu sprawy biurowe niezwiązane z merytoryczną częścią jego działalności gospodarczej. Na pytanie, czy spełniły się jego oczekiwania związane z przejściem na swoje, Jacek Cabaj odpowiada, że wszystko poszło zgodnie z biznesplanem.
Cabaj przekonuje, że zmiana statusu placówki z własnościowej na partnerską bądź franczyzową jest korzystna. Kierownik zatrudniany przez centralę sieci dostaje regularne wynagrodzenie i mniej zależy mu na ciągłym podnoszeniu standardów pizzerii czy na zwiększaniu sprzedaży niż właścicielowi, którego wynagrodzenie bezpośrednio zależy od sprawności zarządzania lokalem.
– Mentalność właściciela jest zupełnie inna niż najemnika – podsumowuje franczyzobiorca. – Tu chodzi o moje pieniądze. Jeśli zepsuje się jakaś maszyna, to na własną rękę muszę zadbać o jej naprawę.
Plany na przyszłość
Jacek Cabaj przyznaje, że dla prowadzenia własnego biznesu najgorsze są sprzeczne komunikaty, jakie dochodzą z rynku.
– Z jednej strony wszyscy powtarzają, że jest kryzys – mówi Cabaj. – To dlaczego od początku roku giełda notuje bardzo silne wzrosty, a ekonomiści i politycy wciąż mówią o tym, jakie to Polska ma wspaniałe wyniki na tle innych krajów. No więc jest ten kryzys czy go nie ma?
Restaurator jest stanowczo przeciwny podwyższeniu stawki VAT na usługi gastronomiczne, jakie w ostatnich miesiącach rozważał rząd. Według Cabaja takie kroki powinno się podejmować w czasach stabilnej koniunktury, bo wtedy wysoki popyt zmniejszyłby bolesne skutki podwyżek. Przedsiębiorca spodziewa się jednak rychłej poprawy koniunktury i snuje plany otwarcia kolejnych placówek. Przyznaje, że do przejścia z etatu na własny biznes trzeba mieć predyspozycje i odpowiedni charakter.
– Prowadzenie własnej działalności gospodarczej jest bardzo ciekawym doświadczeniem życiowym, bez względu na branżę – mówi Cabaj. – Pracując w firmie, możemy liczyć na pomoc współpracowników przy realizacji różnych zadań. Będąc na swoim, większość spraw musimy załatwiać samemu.
Grzegorz Morawski
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Lato pełne pracy
/06.08.2023
Mimo wakacji franczyzodawcy nie próżnują. Przegląd tygodnia 29 lipca-5 sierpnia.
Żabka ma 8 tys. franczyzobiorców, Telepizza ruszyła z modelem ajencyjnym, a Sfinks chwali się sprzedażą. Przegląd tygodnia 4-11 marca.
Telepizza porządkuje sieć – wymienia franczyzobiorców i przekształca lokale własne we franczyzowe.
Czy licencja na biznes musi być droga? Nie. Są koncepty, które nie zrujnują naszego budżetu. I w których możemy liczyć na wsparcie franczyzodawcy. Sprawdź w nowym numerze "Własny Biznes FRANCHISING".
Michał Piasecki i Daniel Piekarski to nowi właściciele Telepizza Poland. Czemu kupili nierentowną firmę? I co zamierzają z nią zrobić?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Biznes pod znaną marką: Relacja z jesiennych Targów Franczyza 2025
/24.10.2025
W Pałacu Kultury i Nauki odbyły się Targi Franczyza. Przeczytaj relację z tego wydarzenia, zainspiruj się i wybierz biznes dla siebie!
Po powrocie z USA Adrian Luźny stanął przed wyborem – praca na etacie w korporacji czy własny biznes. Wybrał współpracę z PSB Mrówka i dziś prowadzi dwa sklepy w Poddębicach i Łęczycy, pokazując, że przemyślana strategia i wsparcie sieci mogą przynieść realny sukces w handlu detalicznym.
Podpisanie umowy franczyzy to jeden z najważniejszych momentów w drodze do własnego biznesu. Ale zanim to zrobisz, warto wiedzieć, gdzie w umowie szukać tzw. zielonych flag, a które zapisy powinny zapalić ostrzegawczą lampkę.
Marzysz o własnym biznesie, ale obawiasz się ryzyka? Franczyza to sprawdzony sposób na dochodowy interes pod silną marką. Przyjdź 23-24 października na Targi Franczyza w Warszawie i poznaj najlepsze koncepty franczyzowe!
Jump4U stawia na nowoczesne parki trampolin, które przyciągają dzieci, młodzież i dorosłych. Inwestorów kusi zwrot z inwestycji nawet w 2,5 roku i rosnący popyt na rozrywkę pod dachem.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali