Usługi dla klientów indywidualnych 2010
Mniejsza kwota inwestycji nie oznacza mniejszego ryzyka, ale w przypadku niepowodzenia biznesu mniej tracimy. Jednak otwierając własną działalność, nie stawiamy sobie pytania, jak w kabarecie Dudek: „Ile można stracić”, co najwyżej: ile należy zainwestować i kiedy nastąpi zwrot z inwestycji. Im licencja na prowadzenie biznesu tańsza, tym szybszego zwrotu możemy się spodziewać, ale pamiętajmy, że zyski będą adekwatne do wysokości wkładu finansowego. W większości przypadków tanich franczyz partner sieci pozostaje jedynym pracownikiem firmy, a jeśli nawet zatrudnienie personelu jest niezbędne, to nie będzie on zbyt liczny.
Raport o franczyzie w Polsce 2010 przygotowany przez firmę konsultingową PROFIT system pokazuje, że co dziesiąta placówka franczyzowa działająca w Polsce świadczy usługi dla klientów indywidualnych. Przyszli przedsiębiorcy mają w ramach branży do wyboru 47 konceptów biznesowych, a wśród nich pralnie chemiczne, myjnie samochodowe, salony optyczne lub laboratoria fotograficzne.
Wybierając franczyzodawcę, warto zwrócić uwagę na zawartość podręcznika operacyjnego danej marki. Sieć, której podręcznik składa się z zaledwie kilku stron, tak naprawdę ma niewiele do zaoferowania, skoro opis jej know-how jest taki krótki. Podręcznik operacyjny z prawdziwego zdarzenia to zbiór zasad postępowania franczyzobiorcy i jego pracowników w każdej sytuacji: przedstawia sugerowane techniki sprzedaży, wyjaśnia, jak postępować z trudnym klientem, mówi również, jak ustawiać w sklepie towar, żeby ten wydawał się jak najatrakcyjniejszy dla klientów. Płacąc za licencję franczyzową, partner kupuje właśnie know-how, czyli klucz do swojego sukcesu. Szczególną rolę w usługach odgrywa podręcznik operacyjny, koszty wyposażenia biura są minimalne, a zatowarowania albo nie ma, albo sprowadza się do kilkunastu produktów. O ile w handlu, w przypadku niewłaściwej obsługi klienta, produkt ma szansę się jeszcze obronić ze względu chociażby na wysoką jakość, tak źle wykonana usługa spisuje na straty usługodawcę. Klient nie wróci na masaż ani po poradę prawną, jeśli usługa, z której korzystał, nie przyniosła oczekiwanego efektu.
Punkty usługowe, podobnie jak inne firmy, także odczuwają sezonowość. Najczęściej okresem, kiedy klientów jest wyraźnie mniej, są wakacje – o ile oczywiście nie prowadzimy biura podróży. Lipiec i sierpień to miesiące urlopowe, potencjalni klienci wyjeżdżają, firmy z najważniejszymi decyzjami wstrzymują się do września. Pomysł otwarcia placówki usługowej w tym czasie nie wydaje się jednak taki zły. Mniejsza liczba zleceń pozwoli początkującemu franczyzobiorcy na dokładne poznanie specyfiki biznesu. Partner dowie się, jakie może napotkać trudności i jak sobie z nimi poradzić. Zaraz po uruchomieniu placówki trudno byłoby sobie poradzić z tłumem klientów czekających za drzwiami, dlatego lepiej, żeby ci zjawiali się stopniowo, dzięki czemu franczyzobiorca będzie mógł regularnie realizować zlecenia. A zleceń prawdopodobnie nie zabraknie. Polacy pracują dłużej i zarabiają więcej, więcej też wydają na usługi, bo wolny czas chcą wykorzystać na wypoczynek. To dobra prognoza dla franczyzy usługowej na najbliższe lata.
Daniel Wilk
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
– Zakładaliśmy otwarcie pięciu punktów franczyzowych w tym roku. Już w pierwszym półroczu podwoiliśmy ten wynik – mówi Michał Małolepszy, prezes evoGroup.
– Trenerem psów może zostać każdy, kto ma ku temu smykałkę – mówi Piotr Wojtków, trener psów, behawiorysta.
Citybox24.pl tworzy sieć magazynów samoobsługowych. To biznes dla pasywnych inwestorów. Na czym polega współpraca?
Dawid Wiśniewski nie wierzył w Auto Gammę, dopóki nie poznał firmy od środka. Dzisiaj prowadzi dwa warsztaty pod tym szyldem.
Koncept punktów obsługi dofinansowań Czyste Powietrze ledwo wystartował, a już przekroczył liczbę otwarć zaplanowaną na ten rok. Na czym polega ten biznes?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Fabryka Pizzy zamieniła się we włoską restaurację, która serwuje różnorodne dania. Czy ten ruch się opłacał?
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
POPULARNE NA FORUM
Punkt przesyłek kurierskich
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Broker Kurierski
Do Koszałka Można coś więcej o ship center
Interes pompowany helem
Warto zajrzeć do KRS i posprawdzać z jakimi spółkami jest ten Pan powiązany - KPCG SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ...
Myjnia samochodowa z dojazdem do klienta?
Znajomi z Myjnia samochodowa Warszawa przyjeżdżają do mnie za małą dopłatą. Myślę, że jeśli zapytasz to i przyjadą do cb
Punkt przesyłek kurierskich
Ja tam jestem w miare zadowolona z franczyzy Pakersów. Są szkolenia, materiały marketingowe. Na początku jak jeszcze tego potrzebowałam zawsze mogłam zadzwonić na...
Punkt przesyłek kurierskich
To ja dodam coś od siebie. Nigdy się nie dorobicie i nie zarobicie otwierając taki biznes z pośrednikiem.
Punkt przesyłek kurierskich
O kurczę, dobrze, że mówicie jak jest. Ja w sumie też się zastanawiałam, ale finalnie wybrałam Pakersów i wszystko śmiga jak narazie. Udało mi się szybko to...
Punkt przesyłek kurierskich
O kurczę, dobrze, że mówicie jak jest. Ja w sumie też się zastanawiałam, ale finalnie wybrałam Pakersów i wszystko śmiga jak narazie. Udało mi się szybko to...