Złote łuki, skośne oczy

Tylko 36 spośród 1,4 tys. restauracji McDonald’s w Chinach należy do franczyzobiorców. W Rosji sieć dopiero zaczyna rozwój przez franczyzę.
Wtorek
08.05.2012
McDonald’s rusza na wschód. Chce podbić Rosję i Chiny, gdzie franczyza jeszcze nie zagościła na dobre.
 

Franczyzobiorcy prowadzą ok. 80 proc. lokali McDonald'sa na całym świecie. Jednak zarówno w Chinach, jak i w Rosji proporcje te przesunięte są na korzyść restauracji własnych. Z 1,4 tys. punktów działających w Państwie Środka zaledwie 36 należy do biorców licencji. W Rosji Złote Łuki dopiero zaczynają pozyskiwać partnerów.

Jednak to właśnie franczyza ma być w przyszłości motorem rozwoju sieci na Wschodzie. W Rosji McDonald's dogadał się właśnie ze spółką Rosinter, która w 10 krajach prowadzi łącznie blisko 400 restauracji marek takich, jak IL Patio, Planet Sushi, Costa Coffee czy Sibirskaja Korona. Rosinter będzie otwierał restauracje amerykańskiego giganta jako franczyzobiorca. Dzięki niemu McDonald's ma pojawić się w głównych miastach Syberii, która do tej pory pozostawała poza jego zasięgiem. Złote Łuki zawitają do Władywostoku, Nowosybirska, Omska i Tomska, a rocznie ma ich w Rosji przybywać ok. 50.

W Chinach niewielka liczba franczyzobiorców wynika przede wszystkim z niejasnych przepisów prawnych dotyczących udzielania licencji na biznes. Do tego dochodzi też czynnik konkurencji – w Chinach bardzo silną pozycję ma KFC, które do tej pory otworzyło tam 3,2 tys. restauracji – ponad dwa razy więcej niż McDonald's. Zachodni dziennikarze żartują nawet, że postać Colonela Sandersa widuje się w Państwie Środka częściej, niż Mao Tse Tunga. Mimo tego, McDonald's stawia sobie ambitne plany. Zgodnie z zapowiedziami, do końca 2013 chce powiększyć sieć do 2 tys. punktów, otwierając średnio jeden każdego dnia. Jego szefowie przyznają jednak, że kluczowa jest dla nich nie liczba placówek, ale jakość ich restauracji i serwowanych posiłków.

- Dlatego zdobędziemy większy udział w rynku, niż nasi konkurenci. Nawet mając mniej restaruacji – mówi Kenneth Chan, zarządzający rozwojem sieci w Chinach.

Z tego powodu oprócz otwarć, McDonald's inwestuje też w modernizację swoich restauracji. W pierwszym kwartale 2012 roku w Europie zmieniono wystrój wnętrz 80 proc. z nich i postawiono na nową aranżację zewnętrzną 50 proc. punktów. Do końca czerwca sieć wyda na ten cel 2,8 mld dolarów.

(gum)


Grzegorz Morawski
dziennikarz

POPULARNE NA FORUM

Biznes, który bije rekordy

Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.

1 wypowiedzi
ostatnia 15.10.2024
Biesiadowo

Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50

1 wypowiedzi
ostatnia 29.01.2024
Kawiarnie Cafe Nescafe

Nie chciałabym tej franczyzy

6 wypowiedzi
ostatnia 29.04.2023
McDonalds opinie o franczyzie

Ja bym pomyślała o tej franczyzie

3 wypowiedzi
ostatnia 29.04.2023
Doświadczenia z Bafra Kebab

Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...

1 wypowiedzi
ostatnia 25.04.2023
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż

Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...

1 wypowiedzi
ostatnia 06.03.2023
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines

Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...

1 wypowiedzi
ostatnia 02.02.2023
Ile kosztuje McDonald's?

Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali

1 wypowiedzi
ostatnia 24.12.2022