UOKiK prześwietli Sfinksa

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta zapowiedział kontrolę w gastronomicznych sieciach należących do spółki Sfinks.
- Z informacji i dokumentów posiadanych przez Urząd wynika, że ceny oraz promocje stosowane przez franczyzobiorców ustalane są odgórnie przez spółkę Sfinks Polska. Tymczasem prawo antymonopolowe zakazuje ustalania sztywnych cen sprzedaży przez przedsiębiorców działających w ramach danego systemu dystrybucji, także franczyzowego. Przedsiębiorcy powinni mieć swobodę w kształtowaniu własnej polityki cenowej. Przeciwko spółce Sfinks Polska zostało wszczęte postępowanie, które sprawdzi czy doszło do zawarcia niedozwolonego porozumienia – tłumaczy urząd na swojej stronie internetowej.
Zdaniem szefowej UOKiK, Małgorzaty Krasnodębskiej-Tomkiel spółka należąca do Sylwestra Cacka mogła pogwałcić prawo antymonopolowe. Jednak sam przedsiębiorca kategorycznie odrzuca zarzuty.
- Naszym zdaniem postępowanie UOKiK jest bezzasadne. Polityka cenowa stosowana w naszej sieci jest zgodna z przepisami, co potwierdzają także opinie prawne, którymi dysponujemy – przyznał w oficjalnym komunikacie.
Postępowanie pokaże, czy zapisy w umowach franczyzowych Sfinksa rzeczywiście godzą w interesy wolnej konkurencji. O werdykcie decydować mogą szczegóły umowy. Co do zasady jednak, jak przypomina Kinga Matuszewska, doradca we franczyzie PROFIT system, franczyzodawca nie może zobowiązać franczyzobiorcy do sprzedaży w swojej placówce franczyzowej produktów czy usług po z góry ustalonej cenie.
- Choć wielu franczyzodawcom to stwierdzenie wydaje się być tezą abstrakcyjną, bo przecież hamburger w McDonald's najczęściej kosztuje tyle samo, to jednak faktem jest, że ingerowanie w politykę cenową franczyzobiorcy jest zakazane – mówi Matuszewska.
Za niedozwoloną praktykę uznaje się ustalanie cen sztywnych, w sposób pośredni czy bezpośredni, bądź określanie cen minimalnych.
- Zakazane więc będę wszelkie postanowienia, które zobowiązują franczyzobiorcę do przestrzegania tzw. „polityki cenowej franczyzodawcy”, czy też umożliwiają franczyzodawcy przekazywanie swoim partnerom cenników z cenami produktów, a z kolei franczyzobiorcom zakazują ich zmianę – wymienia Matuszewska. - Franczyzodawca ma natomiast prawo przekazywać swoim partnerom cenniki z cenami sugerowanymi lub ustalać ceny maksymalne.
Prawniczka przypomina, że w przyszłości UOKiK z podobnych powodów karał już inne sieci, w tym Biedronkę, YES czy Glazurę Królewską.
(gum, Matusz)
ZOBACZ W KATALOGU





















































































PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Cukrem i Solą otworzyło kolejny punkt franczyzowy, w planach ma też nową lokalizację własną.
KawoWiniarnia to nowy koncept restauracyjny, który wyróżnia się bogatą kartą kaw i wina. Chce rozwijać się poprzez franczyzę.
Kuchnia azjatycka jest w Polsce coraz bardziej popularna. Zauważyli to też franczyzodawcy, którzy proponują licencją na sushi bar czy restaurację z bogatszym menu.
Segment fast food ma mocną reprezentację we franczyzie. I wciąż przybywa nowych konceptów.
Poszukujemy partnerów do otwarcia pierwszego flagowego sklepu w topowej lokalizacji, który zostanie poszerzony o franczyzę obejmującą wiele jednostek.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Franczyza Akademii Pamięci to model edukacyjny z kursami technik pamięciowych dla seniorów, dorosłych i młodzieży. Zajęcia odbywają się online lub w salach wynajmowanych na godziny. Inwestycja może zwrócić się już po semestrze.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali