Nieudany eksperyment McDonald’s
Wbrew przewidywaniom szefa McDonald’s, nowy image światowej ikony gastronomicznej wcale nie przełożył się na wyraźną poprawę wyników. Okazało się, że sałatki i zdrowe posiłki odpowiadają zaledwie za 2-3 proc. obrotów firmy.
- Nie wydaje mi się, by sałatki okazały się głównym czynnikiem wzrostu w najbliższej przyszłości – przyznał Don Thompson, prezes McDonald’s Corporation.
Thompson objął stanowisko w lipcu 2012 roku, zastępując na nim legendę sieci – Jima Skinnera, związanego z marką od ponad 40 lat. Analitycy spodziewali się niezauważalnej sukcesji, ale Thompson szybko wybił im ją z głowy. Swoje rządy rozpoczął od poważnej zmiany kursu w zakresie kształtowania menu.
- Nasi klienci dali nam pozwolenie na poszerzanie horyzontu naszej marki, toteż wejdziemy w nowe kategorie produktowe – twierdził Thompson krótko po objęciu rządów.
Thompson postawił sobie za cel zerwanie ze stereotypem utożsamiającym fast food z jedzeniem wysokokalorycznym i oskarżeniami, że to właśnie m.in. jedzenie w McDonald’s jest winne pladze otyłości wśród amerykańskich dzieci. Zgodnie z jego zaleceniami w menu Złotych Łuków zaczęło pojawiać się więcej dań z drobiu, a nacisk promocyjny położono na sałatki.
Dziś wiadomo, że strategia nie przyniosła zamierzonego efektu. McDonald’s z warzyw nie zrezygnuje, ale będą one podawane jako składniki kanapek i wrapów. Najprawdopodobniej można się też spodziewać, że sieć będzie ograniczać liczbę pozycji w swoim menu. Jak podaje serwis Bloomberg.com, ten proces trwa już od kilku lat. Od 2007 McDonald’s zrezygnował już z 60 dań, a obecnie ma ich 145.
To jednak nie koniec zagwozdek, z którymi będzie musiał uporać się zarząd korporacji. Przez ostatnie lata bowiem niepokojąco rośnie średni czas obsługi w okienkach McDrive. Jeszcze w 2007 roku obsłużenie jednego klienta zajmowało średnio 167 sekund, obecnie jest to już 189 sekund. Być może rozwiązaniem problemu okażą się testowane już w niektórych restauracjach McDrive’y dwupasmowe.
Niewykluczone też, że dotrzymując kroku rosnącej konkurencji McDonald’s w końcu wprowadzi również dostawy do domu, przed którymi od zawsze się bronił, ze względu na spore trudności logistyczne z zachowaniem świeżości produktów przy dostawach. Odwieczny rywal sieci, Burger King, już dostarcza na wynos posiłki w niektórych amerykańskich miastach, np. w Waszyngtonie. McDonald’s na razie testuje podobne rozwiązania w Ameryce Południowej.
W Złotych Łukach zanosi się na burzliwy okres testów i szukania nowych rozwiązań. Wątpliwe jednak, by polscy franczyzobiorcy występowali w roli „królików doświadczalnych”, gdyż do tej pory nad Wisłą wprowadzano koncepcje już sprawdzone na innych rynkach. Niewykluczone natomiast, że na końcu okaże się, że klienci najbardziej kochają McDonald’s za jego niezmienne standardy, a starego dobrego BigMac’a nie zdetronizuje nawet najgorętsza rewolucja kulinarna.
(gum)
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Targi Franczyza – tu zaczyna się własny biznes
/31.10.2025
Rozmowy, negocjacje, nagrody i nawet… para młoda. Targi Franczyza 2025 w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie udowodniły, że biznes i dobre relacje idą tu w parze.
Podczas Targów Franczyza 2025 poznaliśmy laureatów konkursu Top Franczyzobiorca. Nagrodzeni udowadniają, że sukces we franczyzie to nie tylko wyniki finansowe, ale także pasja, konsekwencja i umiejętność inspirowania innych.
W Pałacu Kultury i Nauki odbyły się Targi Franczyza. Przeczytaj relację z tego wydarzenia, zainspiruj się i wybierz biznes dla siebie!
Targi Franczyza 2025 w Pałacu Kultury i Nauki to miejsce, gdzie pomysły na własny biznes nabierają realnych kształtów. Śledź naszą relację i przekonaj się, dlaczego warto być tam osobiście!
Marzysz o własnym biznesie, ale obawiasz się ryzyka? Franczyza to sprawdzony sposób na dochodowy interes pod silną marką. Przyjdź 23-24 października na Targi Franczyza w Warszawie i poznaj najlepsze koncepty franczyzowe!
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Ekotrend zmienia rynek napojów
/01.12.2025
Rosnące zainteresowanie produktami w szklanych butelkach staje się jednym z kluczowych zjawisk kształtujących rynek napojów. W tych warunkach rozwija się również Unikat, który buduje franczyzę opartą na lokalnych dostawach.
Agnieszka Miąsek postanowiła poszerzyć ofertę swojego salonu kosmetycznego. Zdecydowała się na franczyzę Depilacja.pl. Dlaczego?
Parki rozrywki #KochamSkakać właśnie zaczynają rozwój poprzez franczyzę. Ile trzeba zainwestować w taki biznes?
W Polsce żyje około 14 milionów psów i kotów, a tylko połowa z nich jest karmiona gotową karmą. To tworzy duży, wciąż nienasycony rynek, z którego korzystają m.in. franczyzobiorcy Husse, rozwijający sprzedaż premium z dostawą do domu.
Wśród polskich inwestorów coraz wyraźniej rośnie zainteresowanie tzw. biznesami pasywnymi – modelami, które działają bez konieczności dużego zaangażowania właściciela.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali