Matjaž Plausteiner wprowadzał na rynki środkowo-europejskie takie marki, jak McDonald’s czy Starbucks. Obecnie pomaga Pizzy Hut wejść do Słowenii.
Wtorek
21.10.2014
Uczciwy franczyzodawca powinien uświadomiać z jakim ryzykiem wiąże się jego biznes - mówi Matjaž Plausteiner, partner zarządzający PROFIT system Słowenia.
 

Czy dziś sprowadzenie do Polski znanej zagranicznej marki we franczyzie jest łatwiejsze,  czy trudniejsze niż było dwie dekady temu?
Myślę, że jest łatwiej. Głównie dlatego, że przedsiębiorcy z lokalnego rynku mają do dyspozycji usługi konsultantów, którzy są w stanie pośredniczyć między nimi a właścicielami zagranicznych marek.

Na czym polega współpraca z takimi doradcami?
Warto podkreślić, że potencjalny franczyzobiorca nie ponosi żadnych kosztów z tytułu współpracy z nami. Podam przykład. Obecnie pracuję nad wprowadzeniem na rynek słoweński marki Pizza Hut, która do tej pory na niego nie weszła. Współpracuję z firmą Yum! Brands, do której należy marka Pizza Hut. To oni płacą mi za to, bym pozyskał najlepszych biorców licencji. Dzięki temu mają gwarancję mojej lojalności.

Czyli to de facto doradca ma za zadanie ocenić, czy kandydat na franczyzobiorcę poradzi sobie w danym biznesie?
Uczciwy franczyzodawca powinien uświadomić kandydatowi, z jakim ryzykiem wiąże się jego biznes. Najlepiej jest w tym celu umożliwić franczyzobiorcy kontakt z ludźmi, którzy już działają w sieci. Tak właśnie za każdym razem robi np. McDonald’s. Trzeba być z kandydatami szczerym. Jeśli biznes wymaga wiele pracy, a na zyski czekać latami, to on musi się o tym dowiedzieć.  Franczyza to bardzo uczciwy sposób na zarabianie. Jako biorcy licencji dostajemy know-how, markę i wszelkie narzędzia potrzebne do tego, by zarabiać. Ale pracy nikt nie wykona za nas.

Z drugiej strony, kandydat inwestuje często wszystkie oszczędności, ryzykuje bardzo dużo. To chyba też zobowiązanie dla franczyzodawcy?
Tak.Dlatego franczyzodawca nie może niczego ukrywać. Z mojego doświadczenia wynika, że 80 proc. franczyzobiorców z krajów byłego bloku wschodniego inwestuje w biznes franczyzowy całe swoje oszczędności. A niestety zdarzają się franczyzodawcy, którym zależy tylko na tym, by wyciągnąć pieniądze od kandydatów. Dlatego tak ważna jest rola doradców – zarówno dla franczyzodawców, jak i franczyzobiorców. Jesteśmy po to, by pomóc uniknąć błędów inwestycyjnych i skontaktować  ze sobą właściwych ludzi.

Rozmawiał (gum)


POPULARNE NA FORUM

Biznes, który bije rekordy

Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.

1 wypowiedzi
ostatnia 15.10.2024
Biesiadowo

Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50

1 wypowiedzi
ostatnia 29.01.2024
Kawiarnie Cafe Nescafe

Nie chciałabym tej franczyzy

6 wypowiedzi
ostatnia 29.04.2023
McDonalds opinie o franczyzie

Ja bym pomyślała o tej franczyzie

3 wypowiedzi
ostatnia 29.04.2023
Doświadczenia z Bafra Kebab

Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...

1 wypowiedzi
ostatnia 25.04.2023
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż

Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...

1 wypowiedzi
ostatnia 06.03.2023
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines

Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...

1 wypowiedzi
ostatnia 02.02.2023
Ile kosztuje McDonald's?

Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali

1 wypowiedzi
ostatnia 24.12.2022