Lodziarnia zarabia latem
Adam Mendelka franczyzobiorcą Lodów Marsjano został przez przypadek. Na co dzień zajmuje się sprzedażą kosmetyków, w tym perfum, w swoim sklepie internetowym MojeZapachy.pl.
– Któregoś dnia zadzwonił do mnie znajomy z Wybrzeża z pytaniem, czy nie chciałbym poprowadzić biznesu na plaży w Krynicy Morskiej. Okazało się, że wygrał przetarg na dzierżawę plaży i zależało mu na wykorzystaniu powierzchni nad morzem. Pochodzę z Elbląga, skąd bardzo blisko do Krynicy, dlatego bez wahania się zgodziłem i postawiłem na sezonowe lodziarnie – wspomina przedsiębiorca.
Wszystko działo się rok temu wiosną. Nie było zatem zbyt dużo czasu na kupno urządzeń chłodniczych i zbudowanie całej infrastruktury dla czterech budek, które znajdowały się oddalone od siebie o 500-700 m, przy sąsiadujących wejściach na plażę. Adam Mendelka musiał zadbać o podłączenie lodziarni do prądu i kanalizacji. Trzeba było pod piaskiem poprowadzić rury z bieżącą wodą oraz wykopać szambo.
– Na szczęście urzędnicy okazali się bardzo przychylni. To między innymi zasługa tego, że nowy dzierżawca plaży, w przeciwieństwie do poprzednika, zainwestował w teren. Nie ograniczał się wyłącznie do najmu, ale dał także coś od siebie: ujednolicił wygląd domków na plaży, otworzył tawernę i toalety. Urzędnicy to docenili, dlatego także w moim przypadku byli nastawieni probiznesowo – opowiada Adam Mendelka.
Franczyzodawca Lodów Marsjano sprzedał franczyzobiorcy urządzenia do produkcji lodów. Przedsiębiorca mógł liczyć na pomoc w sfinansowaniu kupna urządzeń do czterech lodziarni o równowartości ok. 100 tys. zł. Dodatkowo dawca licencji w trakcie dwudniowego szkolenia nauczył personel obsługi urządzeń, ich konserwacji, zasad wyrabiania lodów z gotowej mieszanki oraz obsługi kasy fiskalnej. Adam Mendelka kupił od centrali uniformy dla pracowników oraz materiały marketingowe reklamujące lodziarnie. Ponadto przedsiębiorca zaopatruje się w produkty do robienia lodów świderków u dostawców centrali. – W tym roku partner może liczyć na znacznie niższe ceny niż rynkowe – zapewnia Jacek Pietrzak, franczyzodawca.
Flirt pomaga w sprzedaży
W ofercie Lodów Marsjano znajdują się także gofry, shake’i i granity, czyli chłodzone napoje.
– Nie rozważałem otwarcia tylko jednej lodziarni, ponieważ to by mi się nie opłaciło. Tym bardziej że cały sezon przebywałem nad morzem, bo podobnie jak każdy inny biznes, lodziarnię również trzeba osobiście nadzorować. Kiedy pewnego dnia pękł świder do robienia lodów, bo pracownik za bardzo go zmroził, musiałem szybko interweniować. Potrzebowałem kilkunastu godzin na kupno i zainstalowanie nowego – podaje przykład franczyzobiorca.
Mimo dużego pośpiechu lodziarnie w Krynicy ruszyły 10 lipca, co dla Adama Mendelki oznaczało spóźnienie. Bo sezon zaczął się trzy tygodnie wcześniej. Zrekompensowała mu to piękna pogoda przez całe lato, bo – według przedsiębiorcy – było ono najlepsze od wielu lat. Właśnie słoneczna pogoda to klucz do powodzenia w tym biznesie. Lodziarnie działają cały tydzień od godziny 10. do 21., nawet gdy pada. Największy ruch jest między 11. a 14., kiedy na plaży wypoczywa najwięcej wczasowiczów, oraz o zachodzie słońca, przy okazji spacerów. W czasie największego oblężenia lodziarni urządzenia trzeba uzupełniać produktami do robienia świderków nawet co pół godziny. Franczyzobiorca ma także swój sposób na rekrutację pracowników.
– W roli sprzedawcy lodów najlepiej sprawdza się młoda dziewczyna w wieku 18-20 lat, która chce zarobić w okresie wakacyjnym. W ciągu dnia sprzedaje lody, a wieczory ma dla siebie. Starsze osoby mają wyższe oczekiwania finansowe i nie zawsze są zainteresowane dorywczą pracą. Ważne też, aby sprzedawczyni nie była pod ciągłą kontrolą… swojego chłopaka. Miałem przypadek zazdrosnego chłopaka, który chciał, żeby dziewczyna zrezygnowała z pracy, bo klienci z nią flirtowali – mówi Adam Mendelka.
Podpisana umowa z dzierżawcą plaży dotyczyła trzech lat z możliwością przedłużenia o kolejnych osiem. Dlatego Adam Mendelka nie musi się martwić o przyszłość. Przygotowania do kolejnego sezonu przedsiębiorca rozpoczął na początku maja. Musi wykonać przegląd wszystkich urządzeń, zrekrutować pracowników i liczyć na dobrą pogodę.
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Pizzeria w mniejszym mieście
/08.10.2025
Tibesti2Go otwiera pizzerie nawet w kilkutysięcznych miejscowościach. Jak dołączyć do sieci?
Piotr Pożak, franczyzobiorca McDonald’s Polska, zdobył tytuł Top Franczyzobiorcy w kategorii „najszybszy wzrost w sieci”. Jak udaje mu się zarządzać czterema restauracjami?
Fit Cake eksploruje zagraniczne rynki. Marka weszła do Kanady i przygotowuje się do ekspansji w kolejnych krajach.
Franczyzodawca New York Pizza Department otworzył pierwszy lokal w Egipcie! Plany na dalszą ekspansję sieci na egipskim rynku są bardzo ambitne.
Restauracja Migavka wchodzi we franczyzę. Jaka jest specjalność marki i jej oferta dla licencjobiorców?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Biznes pod znaną marką: Relacja z jesiennych Targów Franczyza 2025
/24.10.2025
W Pałacu Kultury i Nauki odbyły się Targi Franczyza. Przeczytaj relację z tego wydarzenia, zainspiruj się i wybierz biznes dla siebie!
Po powrocie z USA Adrian Luźny stanął przed wyborem – praca na etacie w korporacji czy własny biznes. Wybrał współpracę z PSB Mrówka i dziś prowadzi dwa sklepy w Poddębicach i Łęczycy, pokazując, że przemyślana strategia i wsparcie sieci mogą przynieść realny sukces w handlu detalicznym.
Podpisanie umowy franczyzy to jeden z najważniejszych momentów w drodze do własnego biznesu. Ale zanim to zrobisz, warto wiedzieć, gdzie w umowie szukać tzw. zielonych flag, a które zapisy powinny zapalić ostrzegawczą lampkę.
Marzysz o własnym biznesie, ale obawiasz się ryzyka? Franczyza to sprawdzony sposób na dochodowy interes pod silną marką. Przyjdź 23-24 października na Targi Franczyza w Warszawie i poznaj najlepsze koncepty franczyzowe!
Jump4U stawia na nowoczesne parki trampolin, które przyciągają dzieci, młodzież i dorosłych. Inwestorów kusi zwrot z inwestycji nawet w 2,5 roku i rosnący popyt na rozrywkę pod dachem.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali