Spaghetti zamiast reklamy
Przez 11 lat Iwona Wiejak żyła życiem korporacji.
– Moment refleksji przyszedł po urodzeniu syna – opowiada. – Mąż też był wtedy związany z korporacją. A ja nie chciałam, by byt naszej rodziny był zależny od kogoś innego, kto w każdej chwili może np. zdecydować o zamknięciu firmy.
Pani Iwona wróciła jednak jeszcze na rok do swojej etatowej pracy. Ale już nie mogła się tam odnaleźć. Zwolniła się, pomimo że nie wiedziała jeszcze wówczas, co chce dalej robić. Szukała różnych możliwości, aż natrafiła na ofertę Makarun Spaghetti and Salad.
– Brzmiała zachęcająco, pomysł mi się podobał, a poza tym lubię włoską kuchnię – mówi franczyzobiorczyni.
Biznes razy dwa
Pierwszy lokal Iwona Wiejak otworzyła w maju ubiegłego roku, w przejściu podziemnym przy rondzie Waszyngtona w Warszawie. Jest niewielki, nastawiony wyłącznie na zamówienia na wynos, bez miejsc siedzących dla klientów.
– Start był bardzo dobry – podkreśla franczyzobiorczyni. – Generalnie przez wszystkie cieplejsze miesiące ruch tam jest bardzo duży. Niestety zima wypada nieco słabiej. Jednak w żadnym miesiącu nie musiałam dokładać do biznesu.
Już otwierając pierwszą spaghetterię Iwona Wiejak myślała o kolejnym lokalu, tym razem większym, z możliwością konsumpcji na miejscu. Szukanie odpowiedniego miejsca trwało dość długo, w końcu jednak udało się je znaleźć na terenie warszawskiego Dworca Centralnego.
– Przygotowanie lokalu okazało się czasochłonne i niełatwe – przyznaje pani Iwona. – Po pierwsze rozmowy z PKP, które jest jego właścicielem, przedłużały się. Po drugie wprawdzie ta część dworca, tzw. galeria północna, jest przeznaczona pod gastronomię, ale to nie znaczy, że lokale były gotowe do użytkowania. Takie rzeczy jak rozprowadzenie prądu czy wody po pomieszczeniach albo wentylacja musieliśmy robić sami. Wcześniej oczywiście robiąc na własny koszt projekty, które są bardzo drogie. To podniosło koszty inwestycji. Widząc, że sama mogę temu nie podołać, znalazłam wspólniczkę. Została nią moja koleżanka z byłej pracy.
Spaghetteria ruszyła pod koniec stycznia. Ma ok. 40 m2 powierzchni i 12 miejsc siedzących dla gości.
– Początek mieliśmy bardzo dobry i widzę, że jeśli chodzi o obroty, to tendencja jest wzrostowa – cieszy się Iwona Wiejak. – Wygląda na to, że w tej lokalizacji nie odczujemy sezonowości, powodowanej pogodą, jak to się dzieje w pierwszym lokalu.
Obecnie działa 13 punktów franczyzowych Makarun Spaghetti and Salad. Ale wywodząca się z Krakowa sieć, oferująca dania kuchni włoskiej głównie w formule fast food, jeszcze w tym miesiącu planuje dwa kolejne otwarcia (w Kędzierzynie Koźlu i Białymstoku). Dwa nowe lokale powstaną także w Warszawie, a na wakacje otworzy się pierwszy sezonowy punkt franczyzowy w Łebie.
Opłata za przystąpienie do sieci wynosi 16 tys. zł. Miesięczna opłata franczyzowa to 800 zł.
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Restauracja z japońskim menu
/27.11.2025
Japońska kuchnia to nie tylko sushi. W lokalach Doskoi zjemy wiele tradycyjnych dań z Kraju Kwitnącej Wiśni, a przy okazji znajdziemy pomysł na biznes.
Sieć pizzerii Gruby Benek otworzyła nowy lokal na bydgoskich Jachcicach. Pierwszy dzień działalności przyniósł duże zainteresowanie klientów i jeden z najlepszych wyników otwarcia w historii marki.
KawoWiniarnia to nowy franczyzowy koncept restauracyjny, który wyróżnia się bogatą kartą kaw i wina. Czy ma szansę na sukces?
Sfinks Polska notuje wzrost rentowności w III kwartale 2025 r., mimo spadku przychodów jednostkowych. To efekt konsekwentnego przechodzenia na franczyzę.
Sulaiman Kebab ma dla franczyzobiorców atrakcyjną promocję. Dzięki niej mogą zaoszczędzić 40 proc. na inwestycji.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Ekotrend zmienia rynek napojów
/01.12.2025
Rosnące zainteresowanie produktami w szklanych butelkach staje się jednym z kluczowych zjawisk kształtujących rynek napojów. W tych warunkach rozwija się również Unikat, który buduje franczyzę opartą na lokalnych dostawach.
Agnieszka Miąsek postanowiła poszerzyć ofertę swojego salonu kosmetycznego. Zdecydowała się na franczyzę Depilacja.pl. Dlaczego?
Parki rozrywki #KochamSkakać właśnie zaczynają rozwój poprzez franczyzę. Ile trzeba zainwestować w taki biznes?
W Polsce żyje około 14 milionów psów i kotów, a tylko połowa z nich jest karmiona gotową karmą. To tworzy duży, wciąż nienasycony rynek, z którego korzystają m.in. franczyzobiorcy Husse, rozwijający sprzedaż premium z dostawą do domu.
Wśród polskich inwestorów coraz wyraźniej rośnie zainteresowanie tzw. biznesami pasywnymi – modelami, które działają bez konieczności dużego zaangażowania właściciela.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali