Lodziarnia za lodziarnią
Jarosław Luty wiele lat przepracował w różnych koncernach, w których zajmował się sprzedażą. Ale cały czas tkwiło w nim pragnienie, by otworzyć własny biznes. Szukał pomysłów tak długo, aż...
– W Krakowie trafiłem do jednej z pierwszych lodziarni Carte d'Or, które pojawiły się na polskim rynku – opowiada. – Lokal bardzo mi się spodobał. Skontaktowałem się z Arturem Czoską z Carte d'Or Cafe i uważnie zapoznałem z ich ofertą franczyzową.
Wejść w branżę
Carte d'Or Cafe to sieć lodziarnio-kawiarni. W tej chwili liczy 51 lokali, z czego tylko siedem własnych. Reszta funkcjonuje we franczyzie. Tylko w tym roku zostały otwarte lodziarnie w Bartoszycach, Wrześni, Kwidzyniu, Krakowie oraz w Gdańsku, gdzie z powodu przebudowy lokal miał rok przerwy w funkcjonowaniu. Marka nastawia się na obecność wyłącznie w centrach handlowych, co minimalizuje ryzyko sezonowości.
– Nasze placówki można otwierać w formie wyspy handlowej, ale obecnie preferujemy lokale otwarte, czyli z niezabudowanym frontem, z widoczną salą konsumpcyjną oraz dodatkowym ogródkiem na holu galerii – mówi Artur Czoska, dyrektor ds. franczyzy w Carte d'Or Cafe.
Franczyzodawca bierze na siebie znalezienie odpowiedniej lokalizacji, negocjacje z zarządcami galerii. Przygotowuje dla franczyzobiorcy szacunkowy kosztorys inwestycji. Nakłady zaczynają się od 150 tys. zł, ale przygotowując lokal o najpopularniejszej wśród biorców wielkości, 80 m2, należy liczyć się z wydatkami rzędu 250 tys. zł netto. W tej kwocie zawiera się też przygotowanie przez architekta projektu lodziarni.
Jak to często bywa w przypadku franczyzobiorców, branża, w którą Jarosław Luty wchodził, była mu zupełnie obca.
– Na szczęście franczyzodawca pilotował mnie przez cały czas. Dostałem od niego naprawdę duży zasób wiedzy – podkreśla franczyzobiorca. – Sam zresztą też przygotowywałem się solidnie. Odwiedzałem lokale marki, a także inne, konkurencyjne, by obserwować jak pracują, jakie wprowadzają rozwiązania.
Apetyt rośnie
Pierwsza lodziarnia pana Jarosława ruszyła we wrześniu 2013, jako ogromna (130 m2) wyspa w galerii Plejada w Sosnowcu. Wiosną 2015 roku franczyzobiorca odkupił od poprzedniego właściciela lokal w Krakowie (ten, od którego zaczął się jego zachwyt marką Carte d'Or). Później powstawały kolejne punkty: dwa w Stalowej Woli i dwa następne w Krakowie. Dodatkowo Jarosław Luty uruchomił też sezonową przyczepę gastronomiczną, połączoną z ogródkiem. Obecnie zatrudnia około 40 osób.
– Zatrudniam koordynatorkę, która zajmuje się na bieżąco nadzorowaniem działalności wszystkich punktów, pilnowaniem standardów i jakości – mówi. – Ale sam też wszystkiego doglądam, w każdym punkcie jestem raz lub dwa razy w tygodniu.
Koszt opłaty za przystąpienie do sieci Carte d'Or Cafe waha się w granicach od 5 do 15 tys. zł, w zależności od wielkości punktu. Miesięczna opłata franczyzowa to 3 proc. od obrotu. Na starcie franczyzobiorca dostaje od licencjodawcy część wyposażenia, m.in. ekspozytory do lodów, ekspres do kawy. Centrala zajmuje się też obrandowaniem lokalu (dostarczeniem np. kasetonów, tapet), przygotowywaniem materiałów i akcji marketingowych. Pakiet franczyzowy zawiera również szkolenia.
– Każdego franczyzobiorcę szkolimy tak, jak sam miał być pracownikiem lodziarni i obsługiwać klientów – mówi Artur Czoska. – To pomaga później np. w kontroli pracy personelu. Szkolenia odbywają w nowym lokalu, gdzie jesteśmy zawsze w trakcie procesu przygotowywania, otwarcia, jak też jeszcze kilka dni dłużej.
O tym, że Jarosław Luty jest zadowolony ze współpracy z marką świadczy chociażby fakt, że jeszcze w tym roku chce uruchomić kolejne trzy lodziarnie.
– Działam pod rozpoznawalną marką, zapewniającą wysoki poziom usług i produktów. Klienci to doceniają – podkreśla.
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Restauracja z japońskim menu
/27.11.2025
Japońska kuchnia to nie tylko sushi. W lokalach Doskoi zjemy wiele tradycyjnych dań z Kraju Kwitnącej Wiśni, a przy okazji znajdziemy pomysł na biznes.
Sieć pizzerii Gruby Benek otworzyła nowy lokal na bydgoskich Jachcicach. Pierwszy dzień działalności przyniósł duże zainteresowanie klientów i jeden z najlepszych wyników otwarcia w historii marki.
KawoWiniarnia to nowy franczyzowy koncept restauracyjny, który wyróżnia się bogatą kartą kaw i wina. Czy ma szansę na sukces?
Sfinks Polska notuje wzrost rentowności w III kwartale 2025 r., mimo spadku przychodów jednostkowych. To efekt konsekwentnego przechodzenia na franczyzę.
Sulaiman Kebab ma dla franczyzobiorców atrakcyjną promocję. Dzięki niej mogą zaoszczędzić 40 proc. na inwestycji.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Ekotrend zmienia rynek napojów
/01.12.2025
Rosnące zainteresowanie produktami w szklanych butelkach staje się jednym z kluczowych zjawisk kształtujących rynek napojów. W tych warunkach rozwija się również Unikat, który buduje franczyzę opartą na lokalnych dostawach.
Agnieszka Miąsek postanowiła poszerzyć ofertę swojego salonu kosmetycznego. Zdecydowała się na franczyzę Depilacja.pl. Dlaczego?
Parki rozrywki #KochamSkakać właśnie zaczynają rozwój poprzez franczyzę. Ile trzeba zainwestować w taki biznes?
W Polsce żyje około 14 milionów psów i kotów, a tylko połowa z nich jest karmiona gotową karmą. To tworzy duży, wciąż nienasycony rynek, z którego korzystają m.in. franczyzobiorcy Husse, rozwijający sprzedaż premium z dostawą do domu.
Wśród polskich inwestorów coraz wyraźniej rośnie zainteresowanie tzw. biznesami pasywnymi – modelami, które działają bez konieczności dużego zaangażowania właściciela.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali