Lodziarnia za lodziarnią

Jarosław Luty wiele lat przepracował w różnych koncernach, w których zajmował się sprzedażą. Ale cały czas tkwiło w nim pragnienie, by otworzyć własny biznes. Szukał pomysłów tak długo, aż...
– W Krakowie trafiłem do jednej z pierwszych lodziarni Carte d'Or, które pojawiły się na polskim rynku – opowiada. – Lokal bardzo mi się spodobał. Skontaktowałem się z Arturem Czoską z Carte d'Or Cafe i uważnie zapoznałem z ich ofertą franczyzową.
Wejść w branżę
Carte d'Or Cafe to sieć lodziarnio-kawiarni. W tej chwili liczy 51 lokali, z czego tylko siedem własnych. Reszta funkcjonuje we franczyzie. Tylko w tym roku zostały otwarte lodziarnie w Bartoszycach, Wrześni, Kwidzyniu, Krakowie oraz w Gdańsku, gdzie z powodu przebudowy lokal miał rok przerwy w funkcjonowaniu. Marka nastawia się na obecność wyłącznie w centrach handlowych, co minimalizuje ryzyko sezonowości.
– Nasze placówki można otwierać w formie wyspy handlowej, ale obecnie preferujemy lokale otwarte, czyli z niezabudowanym frontem, z widoczną salą konsumpcyjną oraz dodatkowym ogródkiem na holu galerii – mówi Artur Czoska, dyrektor ds. franczyzy w Carte d'Or Cafe.
Franczyzodawca bierze na siebie znalezienie odpowiedniej lokalizacji, negocjacje z zarządcami galerii. Przygotowuje dla franczyzobiorcy szacunkowy kosztorys inwestycji. Nakłady zaczynają się od 150 tys. zł, ale przygotowując lokal o najpopularniejszej wśród biorców wielkości, 80 m2, należy liczyć się z wydatkami rzędu 250 tys. zł netto. W tej kwocie zawiera się też przygotowanie przez architekta projektu lodziarni.
Jak to często bywa w przypadku franczyzobiorców, branża, w którą Jarosław Luty wchodził, była mu zupełnie obca.
– Na szczęście franczyzodawca pilotował mnie przez cały czas. Dostałem od niego naprawdę duży zasób wiedzy – podkreśla franczyzobiorca. – Sam zresztą też przygotowywałem się solidnie. Odwiedzałem lokale marki, a także inne, konkurencyjne, by obserwować jak pracują, jakie wprowadzają rozwiązania.
Apetyt rośnie
Pierwsza lodziarnia pana Jarosława ruszyła we wrześniu 2013, jako ogromna (130 m2) wyspa w galerii Plejada w Sosnowcu. Wiosną 2015 roku franczyzobiorca odkupił od poprzedniego właściciela lokal w Krakowie (ten, od którego zaczął się jego zachwyt marką Carte d'Or). Później powstawały kolejne punkty: dwa w Stalowej Woli i dwa następne w Krakowie. Dodatkowo Jarosław Luty uruchomił też sezonową przyczepę gastronomiczną, połączoną z ogródkiem. Obecnie zatrudnia około 40 osób.
– Zatrudniam koordynatorkę, która zajmuje się na bieżąco nadzorowaniem działalności wszystkich punktów, pilnowaniem standardów i jakości – mówi. – Ale sam też wszystkiego doglądam, w każdym punkcie jestem raz lub dwa razy w tygodniu.
Koszt opłaty za przystąpienie do sieci Carte d'Or Cafe waha się w granicach od 5 do 15 tys. zł, w zależności od wielkości punktu. Miesięczna opłata franczyzowa to 3 proc. od obrotu. Na starcie franczyzobiorca dostaje od licencjodawcy część wyposażenia, m.in. ekspozytory do lodów, ekspres do kawy. Centrala zajmuje się też obrandowaniem lokalu (dostarczeniem np. kasetonów, tapet), przygotowywaniem materiałów i akcji marketingowych. Pakiet franczyzowy zawiera również szkolenia.
– Każdego franczyzobiorcę szkolimy tak, jak sam miał być pracownikiem lodziarni i obsługiwać klientów – mówi Artur Czoska. – To pomaga później np. w kontroli pracy personelu. Szkolenia odbywają w nowym lokalu, gdzie jesteśmy zawsze w trakcie procesu przygotowywania, otwarcia, jak też jeszcze kilka dni dłużej.
O tym, że Jarosław Luty jest zadowolony ze współpracy z marką świadczy chociażby fakt, że jeszcze w tym roku chce uruchomić kolejne trzy lodziarnie.
– Działam pod rozpoznawalną marką, zapewniającą wysoki poziom usług i produktów. Klienci to doceniają – podkreśla.
ZOBACZ W KATALOGU




























































































PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Koncept Mniami Ice Cream uruchomi w tym sezonie więcej nowych lodziarni, niż wcześniej było w planach.
Berlin Döner Kebap rozwija nowy format lokali, z niższą kwotą inwestycji.
W trakcie wieloletniej stagnacji w obszarze stricte ofert franczyzowych na polskim rynku franczyzowym w segmencie gastronomicznym, postanowiliśmy dokładnie zrewidować naszą ofertę.
Rex Concepts, masterfranczyzobiorca marki Burger King, w tym roku planuje otworzyć w Polsce cztery lokale z tym szyldem. Czy indywidualni franczyzobiorcy będą mogli skorzystać z licencji na biznes Burger Kinga?
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których możemy się zwrócić w każdej chwili – mówi Ewelina Ciapała, franczyzobiorczyni Lviv Croissants.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Świece sojowe zdobywają serca klientów, a ich produkcja kusi jako pomysł na biznes, który łączy pasję z dochodem. Czy faktycznie można na tym zarobić?
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję magazynu "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie!
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali