Franczyza z Kraju Kwitnącej Wiśni

Polska ma spory potencjał i energię. Myślę, że wiele marek japońskich znalazłoby tu atrakcyjny rynek zbytu.
Akihiko Uchikawa, prezes japońskiego Instytutu Badań i Strategii Franczyzy.
Niedziela
23.10.2016
Wiele marek japońskich znalazłoby w Polsce atrakcyjny rynek zbytu – mówi Akihiko Uchikawa, prezes japońskiego Instytutu Badań i Strategii Franczyzy.
 

Jak według pana wypada polski rynek franczyzy na tle innych krajów? Czy są branże bądź nisze, w których ewidentnie brakuje marek franczyzowych?
Zajmuję się badaniem rynku franczyzowego od ponad 40 lat. Obserwowałem rozwój franczyzy w wielu krajach, teraz chciałem zobaczyć, jak ten rynek wygląda w Polsce. Trudno go porównywać np. z rynkiem japońskim. Tam franczyza działa w ramach określonego prawa, a państwo finansuje badania tego rynku, toteż mamy dostęp do znacznie większej liczby danych, niż to ma miejsce w Polsce. Zresztą marki franczyzowe, których w Japonii jest 2,3 tys., odpowiadają za 11 proc. całość wydatków konsumpcyjnych składających się na PKB kraju, dlatego ich badanie jest absolutnie konieczne. Firmy też chętniej dzielą się informacjami na temat swoich przychodów, zysku i tempa rozwoju. Natomiast rynek Polski sukcesywnie się rozwija. Myślę, że jest na nim jeszcze dużo miejsca, szczególnie na koncepty handlowe z segmentu convenience, takich jak międzynarodowa sieć 7-Eleven. Marka powstała w Stanach Zjednoczonych, ale w pewnym momencie była bliska upadku. Została przejęta przez japońską spółkę, która tchnęła w nią drugie życie. Obecnie jest to największa międzynarodowa sieć sklepów typu convenience store, z ponad 60 tys. lokalami w 17 krajach świata.

Czy uważa pan, że w przyszłości zobaczymy na polskim rynku więcej globalnych marek franczyzowych?
Polska ma spory potencjał i energię. Myślę, że wiele marek japońskich znalazłoby tu atrakcyjny rynek zbytu. Japonia próbowała eksportować swoje marki franczyzowe do sąsiednich krajów azjatyckich. Niestety, ze względu na stosunkowo niski poziom zamożności obywateli tych państw, nieraz kończyło się to porażką. W Polsce dochód na mieszkańca jest w zupełności wystarczający, by japońskie marki mogły myśleć o ekspansji. Poza tym Polska ma atrakcyjną strukturę demograficzną – to duży rynek, o wciąż jeszcze zrównoważonej strukturze wiekowej. Polska mogłaby też być dla franczyzodawców dobrym miejscem do rozpoczęcia ekspansji na Europę Zachodnią. Cóż, w Japonii zbudowanie dobrze rozwiniętego rynku franczyzowego trwało czterdzieści lat. Zbieraliśmy wiele doświadczeń, i dobrych, i tych złych. To jest proces, przez który każda gospodarka musi przejść. Ale zdecydowanie warto podjąć wyzwanie.

Rozmawiał Grzegorz Morawski. Wywiad przeprowadzony z okazji misji japońskich przedsiębiorców do Polski organizowanej przez Japońską Organizację Handlu Zagranicznego JETRO.


POPULARNE NA FORUM

Jaką działalność otworzyć na wsi? Pomocy!!!

Nie wiem szczerze mówiąc jaką, musisz przemyśleć czego w Twojej wsi brakuje, co by chcieli mieszkańcy. Na wsi gorzej jest o klientów, bo jest tam mniej mieszkańców....

59 wypowiedzi
ostatnia 16.12.2018
Własny biznes z małym kapitałem

Zgadzam się z innymi, 10 tysięcy to żadna inwestycja. Jeżeli chcesz więcej zarabiać to pomyśl o pracy dodatkowej. Np. jako freelancer. Takie osoby robią różne rzeczy...

124 wypowiedzi
ostatnia 16.12.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Avast UI Failed to Load error message is one of the most common issues faced by avast users. We are discussing some reliable steps to fix this issue immediately. If you are not...

4 wypowiedzi
ostatnia 15.12.2018
Witam

Witam wszystkich użytkowników. Właśnie dołączyłem do waszego grona.

1 wypowiedzi
ostatnia 07.12.2018
Ubezpieczenie samochodu

Orientujecie sie moze gdzie najlepiej bedzie je wykupic?

1 wypowiedzi
ostatnia 15.11.2018
Sklep z odżywkami w Poznaniu

Olimp trzyma poziom, znam ich suple od lat i zawsze się po nich dobrze czuję, czy buduję masę, czy spalam, to zawsze te efekty są przyśpieszone, zdrowe, naturalne....

9 wypowiedzi
ostatnia 03.10.2018
Jaka reklama się opłaca?

Teraz wszyscy stawiają na reklamę internetową, profil na FB/Instagramie, a moim zdaniem ważna jest też reklama lokalna, jakaś reklama w gazecie, ulotki czy baner. Moja...

82 wypowiedzi
ostatnia 01.10.2018
Agencja Tłumaczeń Przysięgłych

Ja korzystam z biura tłumaczeń w Białymstoku, ProLingua. Pan Bagiński to tłumacz przysięgły, bardzo fachowy i solidny. Wykonuje tłumaczenia specjalistyczne ( w tym...

5 wypowiedzi
ostatnia 17.09.2018