Nowoczesny, ale odtwórczy

Model biznesowy małych i średnich przedsiębiorstw w ciągu kilku najbliższych lat będzie opierał się przede wszystkim na klientach (57,7 proc.), zdolności dostosowania do sytuacji na rynku (54 proc.)oraz nowych produktach i usługach (39,6 proc.).
Środa
29.06.2011
Taki obraz polskich biznesmenów wyłania się z badań przeprowadzonych dla Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.
 

Jeszcze kilka lat temu małym i średnim przedsiębiorstwom sprzyjała koniunktura, a skrzydeł dodawał im rozwój branży. Dzisiaj najważniejsze jest dla nich przetrwanie, które jako cel strategiczny wymienia 40,6 proc. właścicieli małych i średnich firm. Sytuacja wygląda podobnie w przypadku dużych przedsiębiorstw, które było ubiegłorocznym celem strategicznym dla 19,3 proc. firm. Bezpieczeństwo i chęć utrzymania się na rynku spycha więc na dalszy plan zwiększenie zysków, o które zabiegało 29,3 właścicieli MŚP.

- Przetrwanie na rynku zależy nie tylko od dobrej koniunktury i rozwoju branży, ale również od stawek VAT, dostępu do finansowania zewnętrznego i zmniejszenia obciążeń administracyjnych - wymienia Małgorzata Starczewska – Krzysztoszek z Katedry Socjologii Ekonomicznej Szkoły Głównej Handlowej. - Jednak model biznesowy, który polskie firmy stosują aby przetrwać na rynku, to model nowoczesny – bazuje na współpracy z klientami, elastyczności w dostosowywaniu się do dynamicznego rynku i potrzeb klientów oraz na nowych produktach i usługach.

W badaniach przeprowadzonych dla PKPP Lewiatan na jakość produktów i usług, jako narzędzie realizacji celu strategicznego firmy, wskazało 64,74 proc. ankietowanych. Dostosowanie oferowanych produktów i usług do indywidualnych potrzeb klienta było wskazywane przez 57 proc. przedsiębiorców, zaś na trzecim miejscu znalazł się stały nadzór nad kosztami i ich redukcja, którą wymieniło 56,9 proc.

Jednak nowoczesność naszych przedsiębiorców ciągle uzależniona jest od rozwoju branży, w której działają. W badania i rozwój chce inwestować zaledwie 0,3 proc. polskich przedsiębiorców. Cała reszta czeka, aż liderzy rynku wprowadzą innowacje, aby szybko wprowadzić je do własnych przedsiębiorstw.

(mak)


Magdalena Krocz

POPULARNE NA FORUM

Co sądzicie o Oskrobie?

Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...

8 wypowiedzi
ostatnia 25.06.2024
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...

33 wypowiedzi
ostatnia 08.01.2024
Oszukani przez franczyzodawcę

Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...

48 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?

Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...

40 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?

14 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2023
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché

przeciez to złodzieje

1 wypowiedzi
ostatnia 04.05.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...

14 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2023
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu

Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...

211 wypowiedzi
ostatnia 13.03.2023