Nie daj się okraść

Jan Marek Mołoniewicz, doradca, właściciel firmy MoJa Consulting
Wiele razy zdarzało mi się prawie na siłę przekonywać właściciela lokalu, aby zgodził się na przeprowadzenie tak zwanego audytu sprawdzenia uczciwości. „Przecież nie ma takiej potrzeby” – to była najczęstsza argumentacja. A po wykonanym audycie nierzadko widziałem zdumione twarze osób, które stwierdzały coś w rodzaju: „No czegoś takiego to ja bym się nigdy nie spodziewał!”.
Pamiętaj, że nieuczciwość pracowników to nie tylko brak rejestrowania transakcji czy wynoszenie towaru. To też kradzież kluczowych danych firmy, receptur, baz danych klientów. To również sprzedaż poza lokalem (np. organizacja cateringu bezpośrednio przez kelnera dla twojego klienta, omijając restaurację) oraz kradzież robocizny (na przykład rejestrowanie godzin pracy, których tak naprawdę nie było). Nieuczciwość również może istnieć wśród kierownictwa lokalu, z wykorzystaniem zmowy z pracownikami, gośćmi lub dostawcami towarów i usług (np. konserwatorami sprzętu).
Dlaczego tak ważne jest przeciwdziałanie nieuczciwości? Jasne – to twoje pieniądze. Wypływają z twojej kieszeni, więc trzeba je chronić. Ale są i inne powody. Ukradzionego towaru może zabraknąć do przygotowania ważnego bankietu. Serwowanie rozcieńczonego alkoholu (w celu ukrycia złodziejstwa) może spowodować utratę gości i złą renomę twojego lokalu. Nieuczciwi pracownicy, zamiast myśleć o dobrej pracy, koncentrują się na wymyślaniu kolejnych metod kradzieży. Kradzież na dużą skalę wcześniej lub później cię zrujnuje.
Jak przeciwdziałać nieuczciwości pracowniczej? Po pierwsze, zwracaj uwagę na uczciwość pracownika już w momencie rekrutacji. Zadawaj pytania pomagające ocenić go w tym aspekcie oraz otwarcie mów o tym, że nie akceptujesz nieuczciwości. W umowach z pracownikami uwzględnij klauzule odpowiedzialności w przypadku wykrycia zaboru mienia oraz możliwość kontroli osobistej oraz szafek pracowniczych. Rozmawiaj na spotkaniach pracowniczych o nieuczciwości. Dobrze jest, aby wszyscy wiedzieli, że masz świadomość tego problemu.
Gdy wykryjesz nieuczciwość, postępuj zdecydowanie, nigdy nie toleruj nawet drobnych kradzieży. I pamiętaj – jeśli po okresie pobłażania zabierzesz się do problemu nieuczciwości w swoim lokalu, może będziesz zmuszony zwolnić kilku pracowników (może nawet tych najlepszych). Licz się też z odejściem części personelu, który nie widzi dalej możliwości pozyskiwania dodatkowych, szemranych dochodów. Dlatego zanim zabierzesz się do tego tematu, pomyśl, jak rozwiążesz możliwą zwiększoną rotację personelu. To, niestety, efekt uboczny „porządków”.

ZOBACZ W KATALOGU



























































































PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

– Nasze puby mogą uzyskać rentowność już w pierwszym miesiącu działalności. Obroty lokali mogą spokojnie sięgać 300-400 tys. zł – mówi Kamil Przybylski, menedżer ds. rozwoju i franczyzy Przybij Piątaka.
Yurii Hulkevych trzy lata temu otworzył pierwszy w Polsce lokal franczyzowy Lviv Croissants.
PapaGyros startuje z franczyzą. Co ma do zaoferowania franczyzobiorcom?
Legendarny amerykański brand wchodzi do Polski i otwiera rynek dla inwestora z ambicją i kapitałem. Do wzięcia masterfranczyza, która może stać się jedną z największych sieci gastronomicznych w kraju.
Pizzerie są nadal chętnie otwieranym biznesem. Jakie marki franczyzowe działają w tym segmencie rynku?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali