Blaski i cienie Eurocashu
Eurocash to bez wątpienia najsilniejszy gracz, jeśli chodzi o franczyzę na rynku sklepów spożywczym. W swoim portfolio ma choćby takie marki, jak ABC – największy koncept na rynku, czy Delikatesy Centrum, sieć uchodzącą za najbardziej dopracowanych systemów franczyzowych w branży, z szeroką ofertą szkoleń dla franczyzobiorców i ich pracowników. W skład grupy Eurocash wchodzą też sieci m.in. Lewiatan, Groszek czy 1minute. I choć wszystkie cieszą się stabilną pozycją w branży, to franczyzodawca do końca zadowolony być nie może. W jego wynikach finansowych widać bowiem, że utrzymywanie pozycji lidera nie przychodzi mu łatwo.
Rozwój kosztuje
W czwartym kwartale 2016 r. przychody ze sprzedaży Grupy Eurocash wyniosły 5,34 mld zł i były o blisko 6 proc. większe niż w analogicznym okresie 2015 r. W całym ubiegłym roku sprzedaż grupy przekroczyła 21,2 mld zł, co oznacza wzrost o ponad 4 proc. Problem w tym, że wyższe przychody nie przekładają się na wzrost zysku trafiającego do kieszeni właścicieli. W czwartym kwartale Eurocash zarobił na czysto 73 mln zł – o 36 mln zł mniej niż rok wcześniej. W skali całego roku zysk netto wyniósł 190 mln zł, ale w 2015 roku był wyższy o 40 mln zł. O 13 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem spadł również wskaźnik EBITDA, mówiący o wyniku finansowym firmy bez uwzględnienia poczynionych inwestycji.
Przedstawiciele grupy tłumaczą, że na działalność Eurocashu wpływ ma bardzo wiele czynników – nie tylko rynkowych.
– W czwartym kwartale 2016 roku pojawiła się inflacja, co jest zjawiskiem pozytywnym dla naszej branży. Z drugiej strony, gorsza pogoda miała niekorzystny wpływ na dynamikę sprzedaży w sklepach małoformatowych. Ponadto wciąż nasila się presja dyskontów na niezorganizowane, mniejsze sklepy – mówi Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.
Zyski grupy w dół ciągną inwestycje w rozwój konceptów franczyzowych. Jednym z kosztownych udoskonaleń był wdrożony w ubiegłym roku system dystrybucji produktów świeżych skierowanych do franczyzobiorców Delikatesów Centrum.
– W rozwój dystrybucji produktów świeżych do Delikatesów Centrum oraz rozwój nowych formatów detalicznych zainwestowaliśmy w całym 2016 r. około 39 mln zł. Inwestycje te obciążają bieżące wyniki Grupy Eurocash, czego efektem jest niższa rentowność na poziomie EBITDA i netto, ale jesteśmy przekonani, że przyniosą one pozytywne długofalowe rezultaty. Warto zaznaczyć, że projekt Faktoria Win zaczął już na siebie zarabiać – w 2016 r. osiągnął próg rentowności. Inwestujemy w przyszłość naszych klientów, a więc również naszą – mówi Jacek Owczarek.
Widoki na przyszłość
Inwestycje kosztują, ale pozwalają sklepom zrzeszonym w sieciach Eurocashu sukcesywnie powiększać swój rynkowy zasięg. W ubiegłym roku ich łączna liczba powiększyła się o ponad 1,1 tys. Najszybciej rosła marka Abc, która po otwarciach 920 punktów na koniec 2016 roku mogła pochwalić się 8,6 tys. lokalizacji. Liczba sklepów partnerskich i franczyzowych obsługiwanych przez Eurocash Dystrybucję (Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, PSD) zwiększyła się natomiast w ciągu ubiegłego roku o ponad 190 placówek, do 4,7 tys. sklepów.
Na ścieżkę wzrostu w czwartm kwartale ubiegłego roku powróciła także sieć Delikatesy Centrum. W ciągu trzech ostatnich miesięcy 2016 r. zwiększyła liczbę o 46 placówek, dzięki czemu na koniec roku zrzeszonych w niej było blisko 1,1 tys. sklepów.
Poza tym Eurocash cały czas szuka okazji do przejęć. Pod koniec 2016 roku spółka kupiła 50 proc. udziałów w spółkach FHC-2 iMadas (będących de facto franczyzobiorcami sklepów Delikatesy Centrum) oraz 100 proc. udziałów w spółce Polska Dystrybucja Alkoholi. Na początku 2017 r. Eurocash sfinalizował natomiast przejęcie Eko Holdingu, właściciela sieci blisko 250 supermarketów Eko. Łączna sprzedaż przejętych firm w ubiegłym roku wyniosła blisko 1,5 mld zł – to kwota, która w tym roku prawdopodobnie zasili konto nowego właściciela.
Walka o rynkowy tort z dyskontami to plan na lata, ale Luis Amaral, właściciel i prezes Eurocashu nie raz pokazał, że na biznes patrzy w perspektywie długoterminowej. W tej branży liczy się skala, a tej Eurocashowi nie brak.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Marka chce się stać dla lokalnych sklepów platformą technologiczną, która usprawnia ich funkcjonowanie.
– Duży potencjał rozwoju widzimy z franczyzobiorcami, którzy zarządzają 5-10 sklepami. Ale już jeden lokal może generować dobre wyniki – mówi Marek Lipka, dyrektor generalny Eurocash Franczyza.
Produkty spożywcze sprzedają się bez względu na sytuację gospodarczą. Jak otworzyć i prowadzić sklep, który je oferuje?
Nowy numer miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży! Sprawdź, jakie pomysły na biznes przeanalizowaliśmy w marcowym wydaniu magazynu.
Widmo powstania ustawy regulującej franczyzę, uruchomienie studiów Zarządzanie Franczyzą, powiększenie grona sygnatariuszy Kodeksu Dobrych Praktyk to zaledwie kilka z ważnych wydarzeń dla rynku franczyzy w Polsce w 2022 r.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów