Postawiłem na rozpoznawalną markę
Aktualnie pod szyldem Żabka działa blisko 5,6 tys. sklepów. Do końca 2019 roku ma powstać kolejnych 600 placówek. Koszt inwestycji nie jest duży, bo ok. 5 tys. zł. – Poszukujemy osób, które chcą zaangażować się we własny biznes, są otwarte i szybko się uczą. Cenimy przedsiębiorczość, która jest dla nas dużo bardziej cenna niż wkład finansowy, dlatego niemal całość inwestycji bierzemy na siebie – mówi Sebastian Bielawski, dyrektor departamentu rozwoju i wsparcia franczyzobiorców firmy Żabka Polska. Wkład finansowy franczyzobiorcy przeznaczany jest na zakup koncesji, kasy fiskalnej, obsługę księgową i pokrycie pierwszych kosztów pracowniczych. Resztę organizuje sieć – weryfikuje lokalizacje pod kątem natężenia ruchu i potencjalnych przychodów, wynajmuje lokal, zapewnia wyposażenie i zatowarowanie sklepu.
Potwierdza to Małgorzata Cymer, która od pięciu lat współpracuje z siecią w ramach umowy franczyzowej i jest właścicielem dwóch sklepów. Uważa, że wsparcie ze strony centrali jest bardzo duże, ale i tak podstawą biznesu jest zaangażowanie franczyzobiorcy. – Biznes pod szyldem Żabki to wielka odpowiedzialność. Aby był dochodowy, nawet pod tak znaną marką, potrzebne jest zaangażowanie, motywacja i konsekwencja. Tylko w ten sposób można sprawnie zarządzać personelem, weryfikować jakość towaru, termin przydatności do spożycia, właściwe ustawienie produktów na półce oraz oznakowanie cenowe – mówi Małgorzata Cymer.
Podobnego zdania jest Rafał Kowal, który objął sklep w Szczecinie w listopadzie 2017 roku. – Cały czas uczę się biznesu w moim sklepie, ale być może w przyszłości otworzę kolejne placówki. Z wykształcenia jestem technikiem urządzeń chłodniczych i elektrykiem, co oznacza, że nigdy wcześniej nie miałem do czynienia z handlem. Mój sklep działa od lat. Zanim go przejąłem, funkcjonował jeszcze w starym formacie. Teraz jest już po rebrandingu i w nowej odsłonie – mówi Rafał Kowal. Jak twierdzi franczyzobiorca, przez pierwsze trzy miesiące pracował sam w sklepie. Chciał w ten sposób poznać wszystkie aspekty funkcjonowania biznesu. – Wtedy zrozumiałem, że biznes jest jak dziecko. Trzeba ciągle o niego dbać, doglądać, sprawdzać, czy wszystkie elementy są zgodne ze standardami i jak reagują klienci – mówi Rafał Kowal. Obecnie po półtora roku działalności Rafał Kowal jest również szkoleniowcem Żabki
i uczy innych franczyzobiorców, jak zarządzać swoim sklepem. Nie oznacza to jednak, że porzucił własną edukację. – Jedną z podstaw tego biznesu są szkolenia oraz pomoc naszej sieci w bieżącej działalności. O każdej porze dnia mogę liczyć na wsparcie, zadzwonić do centrali z każdym problemem i natychmiast otrzymuję pomoc – dodaje Rafał Kowal. Firma mocno wspiera w sprzedaży, szkoląc z technik obsługi klienta, zasad zatowarowania oraz układania produktów na półkach. – Znamy naszych klientów i wiemy, czego potrzebują. Zauważyć to można po coraz bogatszym asortymencie Żabki w produkty do szybkiej konsumpcji, kanapki Tomcio Paluch, szybkie przekąski HAPS czy sałatki. Sklep musi mieć pełny asortyment i odpowiednie rozstawienie produktów. W Żabce obowiązują ściśle określone zasady sprzedaży, z których bez wsparcia sieci nie zdawałabym sobie sprawy, a bardzo pomagają w generowaniu większej sprzedaży – mówi Małgorzata Cymer. – Moi klienci to osoby, które albo biegną do pracy, albo do domu i szybko robią zakupy. Nie mają czasu na gotowanie, dlatego kupują gotowe dania, które można odgrzać. Mamy teraz wiele produktów, takich jak placki ziemniaczane, naleśniki, racuchy, skrzydełka panierowane z kurczaka, wołowinę po azjatycku i lżejsze produkty, np. jak smoothie. Sprzedaż uzależniona jest też od pór roku. Wraz ze zmianą aury na cieplejszą coraz więcej osób kupuje lody i produkty z oferty Żabka Café – kawę czy hot dogi – dodaje.
Żabka pomaga również franczyzobiorcom w marketingu oraz dostarcza rozwiązania IT, które usprawniają zarządzanie biznesem, czego przykładem jest aplikacja Frappka. Dzięki niej franczyzobiorcy mogą zdalnie monitorować pracę sklepu, analizować wyniki sprzedaży, generować symulację przychodów oraz rozliczenia finansowe. Franczyzobiorcy otrzymują również powiadomienia o zalogowaniu kas w sklepie, dzięki czemu wiedzą, o której godzinie nastąpiło otwarcie placówki. – To wszystko może zaoferować tylko duża firma z mocną pozycją na rynku – mówi Rafał Kowal. Jak twierdzi franczyzobiorca, do biznesu przekonała go przede wszystkim siła marki, ale według niego nie jest to jedyny atut firmy. – Żabka to nowoczesna sieć, która cały czas udoskonala ofertę oraz ogólne zasady funkcjonowania i rozwoju. Wsparcie w zatowarowaniu, kreowanie oferty i wprowadzanie coraz to nowych produktów podtrzymuje uwagę stałych klientów oraz przyciąga zupełnie nowe osoby, a siła Żabki od początku ułatwia działalność.

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Znane marki czy oryginalne pomysły biznesowe? O tym, które koncepty franczyzowe budzą największe zainteresowanie na polskim rynku przeczytasz w majowym numerze miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING".
Julita Szulczyk prowadzi ośmiotysięczny sklep sieci Żabka. Zarówno sklep, jak i franczyzobiorczyni są wyjątkowe. Co je różni od pozostałych?
W marcowym numerze "WBF" prezentujemy koncepty franczyzowe, w które chętnie inwestują byli pracownicy korporacji. Poza tym opisujemy m.in. biznesy idealne dla przedsiębiorczych kobiet.
AmRest nie będzie otwierał kolejnych restauracji Burger King, Eurocash rozmawia z inwestorami, a Żabka inwestuje w nowy start-up. Przegląd tygodnia 29 stycznia-5 lutego.
Zostań Franczyzobiorą na dogodnych warunkach.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Magazyn Entrepreneur ocenił sieci z amerykańskiego rynku. Wynik? Subway na podium, McDonald’s poza pierwszą dziesiątką.
Czy można przetestować biznes, a później w niego zainwestować?
Wzory umów
Firmy zarządzane przez przedstawicielki płci pięknej to coraz częstsze zjawisko. W jakich konceptach franczyzowych kobiety odnajdują się najlepiej?
POPULARNE NA FORUM
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów
Nowe warunki współpracy dla franczyzobiorców
Widzę ,że przestępczość zorganizowana od nowego roku w natarciu na Franchising.pl:)
Franczyza, która daje niezależność
No no i tutaj polecę jutrzejszy program Anity Gargas. Redakcjo opamiętajcie się i przestańcie promować reklama i tekstami natywnymi przestępczość zorganizowana....
Poznaj franczyzę Intermarché
Wow Szanowna Redakcja zdaję się kontynuować wspieranie przestępczości zorganizowanej. Polecam jutrzejszy program Anity Gargas. Jakie będzie stanowisko POF? Mydlenie oczu...
Empik - jakieś doświadczenia?
Czy ktoś ma aktualną wiedzę w temacie prowadzenia salonu partnerskiego Empiku ?
Odważna decyzja
Zamierzam od nowego roku rozpocząć działalność gospodarczą i w związku z tym poszukuje producenta zdrowiej żywności... Jeśli to możliwe, proszę o informację tu lub...
Piekarnia - franczyza
mozecie coś więcej powiedziec te na temat oskroby?