Homla rozwija franczyzę

W całej Polsce / Salony stacjonarne Homla powstają w centrach handlowych w całej Polsce.
Wtorek
22.04.2025
Homla chce powiększyć swoją sieć. Szuka franczyzobiorców zainteresowanych otwarciem sklepu marki w miastach powyżej 30 tys. mieszkańców.
 

Odpowiedni wystrój domu czy mieszkania to jeden z najważniejszych elementów, dzięki któremu miejsce do życia zyskuje indywidualny charakter. Polacy coraz częściej zdają sobie z tego sprawę i chętniej szukają ciekawych dodatków do domu. Zainteresowanie produktami wyposażenia wnętrz rośnie.

Najpierw boom, potem przestój

Prawdziwy rozkwit sektor home & decor przeżywał w czasie pandemii, kiedy wszyscy utknęli w domach. Wtedy nagle musiały się one stać się zarówno bezpieczną oazą, jak i miejscem do pracy. Nieco trudniej było w 2022 roku, kiedy zaczęła się wojna w Ukrainie. Odczuła to cała branża home & decor, w tym polska marka Homla, która ma w swojej ofercie produkty umożliwiające urządzenie domu, mieszkania, ogrodu czy balkonu. Trudny był dla niej pierwszy kwartał 2022 roku, właśnie ze względu na sytuację na Wschodzie. Ale już w kolejnych miesiącach sprzedaż systematycznie rosła, a w ostatnim roku osiągnęła nawet rekordowy poziom.

– Rok 2022 zaczął się słabo, ale skończył bardzo dobrze. Natomiast 2024 rok to już był czas intensywnego rozwoju. Otworzyliśmy w jego trakcie dwadzieścia salonów w całej Polsce, zwiększyliśmy powierzchnię sklepów i relokowaliśmy trzy kolejne – mówi Małgorzata Larwa, kierownik do spraw rozwoju sieci Homla.

W 2025 roku firma planuje powtórzyć ten wynik. Na rynku działa od ośmiu lat i przez ten czas otworzyła w sumie 88 salonów, w tym trzynaście franczyzowych.

Przy tym Homla otwiera sklepy własne w dużych polskich miastach, a ofertę franczyzową kieruje do tych mniejszych, liczących powyżej 30 tys. mieszkańców. Preferowane lokalizacje to przede wszystkim galerie handlowe lub retail parki.

– Z doświadczenia wiemy, że najlepiej sprawdzają się salony w popularnych galeriach handlowych. Obserwujemy obecnie, że klienci mają coraz mniej czasu, w związku z tym chętnie wybierają na zakupy miejsca, w których mogą je zrobić kompleksowo, takie jak parki handlowe. Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, również salony Homla pojawiły się w tym roku w aż trzech parkach handlowych. I cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem klientów. Bierzemy również pod uwagę lokale usługowe na znanych ulicach handlowych – wyjaśnia Małgorzata Larwa.

Najlepiej, żeby lokal był zlokalizowany na parterze, w sąsiedztwie sklepów odzieżowych. Wskazana jest też szeroka witryna.

– Powinien mieć optymalną przestrzeń sprzedaży rzędu od 150 do 350 mkw. – mówi Małgorzata Larwa.

Szerokie wsparcie

Idealny partner marki Homla to taki, który posiada już doświadczenie w prowadzeniu sklepów franczyzowych oraz zna możliwości lokalnego rynku, na którym jest zdecydowany prowadzić działalność.

– Dobrze, żeby też miał udokumentowane doświadczenie w prowadzeniu własnej działalności i zarządzaniu personelem. Ważna jest ponadto gotowość do podpisania umowy na pięć lat – dodaje Małgorzata Larwa.

Koszt inwestycji jest ściśle uzależniony od lokalu – tego, w jakim jest stanie w chwili przejęcia oraz na jakie wsparcie może liczyć partner Homli od wynajmującego. Koszt z metra zaczyna się od 1 tys. zł netto. Całość zatowarowania oraz koszty logistyki są po stronie centrali marki. Natomiast obroty salonu uzależnione są od miasta, centrum handlowego oraz samego położenia lokalu w galerii.

– Każdą lokalizację oceniamy indywidualnie pod kątem rentowności i wspólnie z partnerem podejmujemy decyzję co do poziomu powodzenia danego punktu – mówi Małgorzata Larwa.

Jednorazowa opłata za przystąpienie do sieci Homla wynosi 35 tys. zł.

– Jednak dzięki wsparciu centrali przy otwarciu salonu na przykład w postaci dostarczenia całości osprzętu komputerowego, ten koszt w zasadzie zeruje się – podkreśla Małgorzata Larwa.

Na zwrot z inwestycji trzeba poczekać około dwóch lat. Franczyzodawca zapewnia też duże wsparcie zarówno podczas nawiązania współpracy, jak i w jej trakcie. Franczyzobiorcy mogą liczyć na pomoc w poszukiwaniu najlepszej lokalizacji oraz negocjowaniu kosztów w celu opracowania najkorzystniejszych warunków najmu. Franczyzodawca pomoże ponadto w realizacji i przygotowaniu projektu aranżacyjnego oraz zapewni niezbędne narzędzia i wypracowane know-how w zakresie handlu.

– Zapewniamy też atrakcyjną ofertę produktową, zarówno pod względem wzornictwa, jak i ceny, jednolitą politykę cenową oraz efektywne zarządzanie asortymentem. Partnerzy mogą liczyć na wydajną logistykę, bieżące dostawy oraz rotację produktów – wylicza Małgorzata Larwa.

Każdy partner zostanie także przeszkolony i objęty opieką regionalnego menedżera sprzedaży. Franczyzodawca wesprze też w zakresie komunikacji marketingowej, zarówno stale, jak i sezonowo.
Jednorazowa opłata wstępna jest jedyną opłatą do centrali. W trakcie współpracy partnerzy zarabiają na prowizji, którą wypłaca im franczyzodawca w zależności od poziomu sprzedaży.

Obiecująca przyszłość

Homla na rynku wyposażenia wnętrz chce się wyróżniać m.in. funkcjonalnymi produktami.

– Klienci doceniają nas za oryginalny design oraz unikatowe kolekcje dodatków, których w najbliższych latach pojawiać się będzie w ofercie jeszcze więcej. Jako marka staramy się odpowiadać na różnorodne potrzeby konsumentów, dostarczając asortyment w odmiennej, jednak zawsze zgodnej z trendami stylistyce. Chcemy, żeby dzięki naszym meblom i dodatkom każda przestrzeń stawała się miejscem, do którego chce się wracać po pełnym wyzwań dniu – mówi Małgorzata Larwa.

Jej zdaniem, chociaż sektor wyposażenia wnętrz jest zależny od rynkowej koniunktury, to najbliższe lata zapowiadają się dla niego obiecująco.

– Świadomość Polaków na temat wystroju wnętrz jest coraz większa, a za tym idzie łatwiejszy, szybszy dostęp do mebli i dekoracji zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online. W przestrzeni internetowej powstaje coraz więcej serwisów z inspiracjami wnętrzarskimi. Obserwujemy też coraz większą dostępność oferty home & decor w każdym segmencie, nie tylko premium, ale również w opanowujących Polskę sieciach dyskontowych – zauważa Małgorzata Larwa.

Polacy inwestują w dopasowanie swoich wnętrz do indywidualnych potrzeb i własnego gustu. Pożądamy przestrzeni nie tylko funkcjonalnych, ale również atrakcyjnych wizualnie. Tradycja coraz częściej przenika się z nowoczesnością.

– Bez względu na to, czy klienci dokonują ekonomicznych wyborów, czy poszukują produktów szytych na miarę, prognozujemy dalszy wzrost popularności naszej branży w najbliższych latach – podsumowuje Małgorzata Larwa. 
 

WIZYTÓWKA MARKI HOMLA

Homla to polska marka oferująca produkty do wyposażenia wnętrz. Tworzy meble i dodatki do salonu, sypialni, łazienki, jadalni czy kuchni.

  • 88 salonów
  • opłata za przystąpienie do sieci – 35 tys. zł

 


Firma z wnętrzem / Homla to polska marka oferująca produkty do wyposażenia wnętrz.
Dominika Pronarska
dziennikarz