Homla rozwija franczyzę
Odpowiedni wystrój domu czy mieszkania to jeden z najważniejszych elementów, dzięki któremu miejsce do życia zyskuje indywidualny charakter. Polacy coraz częściej zdają sobie z tego sprawę i chętniej szukają ciekawych dodatków do domu. Zainteresowanie produktami wyposażenia wnętrz rośnie.
Najpierw boom, potem przestój
Prawdziwy rozkwit sektor home & decor przeżywał w czasie pandemii, kiedy wszyscy utknęli w domach. Wtedy nagle musiały się one stać się zarówno bezpieczną oazą, jak i miejscem do pracy. Nieco trudniej było w 2022 roku, kiedy zaczęła się wojna w Ukrainie. Odczuła to cała branża home & decor, w tym polska marka Homla, która ma w swojej ofercie produkty umożliwiające urządzenie domu, mieszkania, ogrodu czy balkonu. Trudny był dla niej pierwszy kwartał 2022 roku, właśnie ze względu na sytuację na Wschodzie. Ale już w kolejnych miesiącach sprzedaż systematycznie rosła, a w ostatnim roku osiągnęła nawet rekordowy poziom.
– Rok 2022 zaczął się słabo, ale skończył bardzo dobrze. Natomiast 2024 rok to już był czas intensywnego rozwoju. Otworzyliśmy w jego trakcie dwadzieścia salonów w całej Polsce, zwiększyliśmy powierzchnię sklepów i relokowaliśmy trzy kolejne – mówi Małgorzata Larwa, kierownik do spraw rozwoju sieci Homla.
W 2025 roku firma planuje powtórzyć ten wynik. Na rynku działa od ośmiu lat i przez ten czas otworzyła w sumie 88 salonów, w tym trzynaście franczyzowych.
Przy tym Homla otwiera sklepy własne w dużych polskich miastach, a ofertę franczyzową kieruje do tych mniejszych, liczących powyżej 30 tys. mieszkańców. Preferowane lokalizacje to przede wszystkim galerie handlowe lub retail parki.
– Z doświadczenia wiemy, że najlepiej sprawdzają się salony w popularnych galeriach handlowych. Obserwujemy obecnie, że klienci mają coraz mniej czasu, w związku z tym chętnie wybierają na zakupy miejsca, w których mogą je zrobić kompleksowo, takie jak parki handlowe. Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, również salony Homla pojawiły się w tym roku w aż trzech parkach handlowych. I cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem klientów. Bierzemy również pod uwagę lokale usługowe na znanych ulicach handlowych – wyjaśnia Małgorzata Larwa.
Najlepiej, żeby lokal był zlokalizowany na parterze, w sąsiedztwie sklepów odzieżowych. Wskazana jest też szeroka witryna.
– Powinien mieć optymalną przestrzeń sprzedaży rzędu od 150 do 350 mkw. – mówi Małgorzata Larwa.
Szerokie wsparcie
Idealny partner marki Homla to taki, który posiada już doświadczenie w prowadzeniu sklepów franczyzowych oraz zna możliwości lokalnego rynku, na którym jest zdecydowany prowadzić działalność.
– Dobrze, żeby też miał udokumentowane doświadczenie w prowadzeniu własnej działalności i zarządzaniu personelem. Ważna jest ponadto gotowość do podpisania umowy na pięć lat – dodaje Małgorzata Larwa.
Koszt inwestycji jest ściśle uzależniony od lokalu – tego, w jakim jest stanie w chwili przejęcia oraz na jakie wsparcie może liczyć partner Homli od wynajmującego. Koszt z metra zaczyna się od 1 tys. zł netto. Całość zatowarowania oraz koszty logistyki są po stronie centrali marki. Natomiast obroty salonu uzależnione są od miasta, centrum handlowego oraz samego położenia lokalu w galerii.
– Każdą lokalizację oceniamy indywidualnie pod kątem rentowności i wspólnie z partnerem podejmujemy decyzję co do poziomu powodzenia danego punktu – mówi Małgorzata Larwa.
Jednorazowa opłata za przystąpienie do sieci Homla wynosi 35 tys. zł.
– Jednak dzięki wsparciu centrali przy otwarciu salonu na przykład w postaci dostarczenia całości osprzętu komputerowego, ten koszt w zasadzie zeruje się – podkreśla Małgorzata Larwa.
Na zwrot z inwestycji trzeba poczekać około dwóch lat. Franczyzodawca zapewnia też duże wsparcie zarówno podczas nawiązania współpracy, jak i w jej trakcie. Franczyzobiorcy mogą liczyć na pomoc w poszukiwaniu najlepszej lokalizacji oraz negocjowaniu kosztów w celu opracowania najkorzystniejszych warunków najmu. Franczyzodawca pomoże ponadto w realizacji i przygotowaniu projektu aranżacyjnego oraz zapewni niezbędne narzędzia i wypracowane know-how w zakresie handlu.
– Zapewniamy też atrakcyjną ofertę produktową, zarówno pod względem wzornictwa, jak i ceny, jednolitą politykę cenową oraz efektywne zarządzanie asortymentem. Partnerzy mogą liczyć na wydajną logistykę, bieżące dostawy oraz rotację produktów – wylicza Małgorzata Larwa.
Każdy partner zostanie także przeszkolony i objęty opieką regionalnego menedżera sprzedaży. Franczyzodawca wesprze też w zakresie komunikacji marketingowej, zarówno stale, jak i sezonowo.
Jednorazowa opłata wstępna jest jedyną opłatą do centrali. W trakcie współpracy partnerzy zarabiają na prowizji, którą wypłaca im franczyzodawca w zależności od poziomu sprzedaży.
Obiecująca przyszłość
Homla na rynku wyposażenia wnętrz chce się wyróżniać m.in. funkcjonalnymi produktami.
– Klienci doceniają nas za oryginalny design oraz unikatowe kolekcje dodatków, których w najbliższych latach pojawiać się będzie w ofercie jeszcze więcej. Jako marka staramy się odpowiadać na różnorodne potrzeby konsumentów, dostarczając asortyment w odmiennej, jednak zawsze zgodnej z trendami stylistyce. Chcemy, żeby dzięki naszym meblom i dodatkom każda przestrzeń stawała się miejscem, do którego chce się wracać po pełnym wyzwań dniu – mówi Małgorzata Larwa.
Jej zdaniem, chociaż sektor wyposażenia wnętrz jest zależny od rynkowej koniunktury, to najbliższe lata zapowiadają się dla niego obiecująco.
– Świadomość Polaków na temat wystroju wnętrz jest coraz większa, a za tym idzie łatwiejszy, szybszy dostęp do mebli i dekoracji zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online. W przestrzeni internetowej powstaje coraz więcej serwisów z inspiracjami wnętrzarskimi. Obserwujemy też coraz większą dostępność oferty home & decor w każdym segmencie, nie tylko premium, ale również w opanowujących Polskę sieciach dyskontowych – zauważa Małgorzata Larwa.
Polacy inwestują w dopasowanie swoich wnętrz do indywidualnych potrzeb i własnego gustu. Pożądamy przestrzeni nie tylko funkcjonalnych, ale również atrakcyjnych wizualnie. Tradycja coraz częściej przenika się z nowoczesnością.
– Bez względu na to, czy klienci dokonują ekonomicznych wyborów, czy poszukują produktów szytych na miarę, prognozujemy dalszy wzrost popularności naszej branży w najbliższych latach – podsumowuje Małgorzata Larwa.
WIZYTÓWKA MARKI HOMLA
Homla to polska marka oferująca produkty do wyposażenia wnętrz. Tworzy meble i dodatki do salonu, sypialni, łazienki, jadalni czy kuchni.
- 88 salonów
- opłata za przystąpienie do sieci – 35 tys. zł

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Zostaw etat, postaw na siebie! Nowy numer „Własny Biznes FRANCHISING” to konkretne pomysły na biznes, sprawdzone modele franczyzowe i inspirujące historie przedsiębiorców.
Jaki biznes ma szansę powodzenia w obecnych realiach rynkowych? Dowiedz się z nowego numeru magazynu "Własny Biznes FRANCHISING".
Homla kieruje swoją ofertę franczyzową do mniejszych i średnich miast, liczących powyżej 30 tys. mieszkańców.
Nowy numer miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży! Sprawdź, jakie pomysły na biznes są opisane w lutowym wydaniu magazynu.
Widmo powstania ustawy regulującej franczyzę, uruchomienie studiów Zarządzanie Franczyzą, powiększenie grona sygnatariuszy Kodeksu Dobrych Praktyk to zaledwie kilka z ważnych wydarzeń dla rynku franczyzy w Polsce w 2022 r.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Marka Quiosque do końca tego roku otworzy 20 nowych salonów. Jakie warunki trzeba spełnić, aby zostać się franczyzobiorcą marki?
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
Sieć Xtreme Fitness Gyms rozwija nowy model ekspansji. Oprócz lokali komercyjnych interesują ją również grunty pod budowę własnych obiektów. Spółka pozyskała też nowego inwestora.
POPULARNE NA FORUM
Ubrania robocze
Zazwyczaj za odzież roboczą odpowiada firma, która zatrudnia pracowników. Pracodawca może jednak poprosić osobę zatrudnioną o pokrycie kosztów zakupu odzieży lub...
Ubrania robocze
Na jakich stanowiskach wymagane jest kupienie pracownikowi odziezy roboczej? Czy jest to obowiązek pracodawcy ?
Gdzie najlepiej kupić mieszkanie pod wynajem?
Trudno powiedzieć, która opcja będzie najlepsza. Teraz wiele opcji, a deweloperzy są najbardziej ukierunkowane na nabywców.
Ekologiczne zyski
Potwierdzam, fotowoltaika to przyszłość, sam z niej korzystam i już po paru miesiącach widzę oszczędności energetyczne.
Biznes na wsi
Agroturystyka to świetny pomysł, ale trzeba mieć warunki.
Ogród
Skąd kupowaliście artykuły do ogrodu? Widziałam, że na Dajar.pl jest interesujący wybór
Skład opałowo-węglowy
Jeżeli chodzi o węgiel najlepiej wybrać sprawdzony skład węgla w którym można kupić węgiel najwyższej jakości a nie węgiel z którym są problemy i my również je...
Jaki sklep meblowy?
Jak chcesz mieć meble na lata, to nie kupuj w Jysk czy innych marketach. Wybieraj tylko sprawdzone marki.