Jak pokonać Biedronkę
27 września Stadion Narodowy w Warszawie wypełnił się franczyzobiorcami Delikatesów Centrum, abc, Groszka i wielu innych marek wchodzących w skład Grupy Eurocash. Powód? Uroczysta inauguracja rozszerzonej odsłony Akademii Umiejętności Eurocash, programu podnoszenia kwalifikacji skierowanego do właścicieli i pracowników franczyzowych sklepów detalicznych.
W całodniowej konferencji wzięło udział 5 tysięcy detalistów i ich pracowników. Dla uczestników konferencji przygotowano serię wykładów z udziałem ekspertów Grupy Eurocash i partnerów Akademii – czołowych firm FMCG oraz instytucji naukowo-badawczych (m.in. Coca-Cola, Carlsberg, E. Wedel i Szkoła Główna Handlowa w Warszawie). Wśród poruszanych tematów znalazły się między innymi: prognoza rozwoju gospodarki w Polsce i na świecie, trendy na rynku konsumenckim, czy zarządzanie sklepem i personelem.
– Był także czas na wyjątkowe spotkanie z profesorem Andrzejem Blikle, który opowiedział o prowadzeniu biznesu rodzinnego oraz wykład profesora dr hab. Henryka Mruka z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu na temat zachowań i zwyczajów konsumentów – wylicza Agata Wrzecionowska-Dzierba, menedżer Akademii Umiejętności Eurocash.
E-learning, warsztaty, konferencje
Akademia powstała w 2010 roku i od tego czasu edukuje właścicieli i pracowników sklepów z tematów związanych z prowadzeniem sklepu detalicznego w realiach polskiego rynku.
– Realizując działania Akademii Umiejętności Eurocash stawiamy sobie trzy zasadnicze cele. Pragniemy zapewnić naszym partnerom dostęp do bieżącej wiedzy eksperckiej i specjalistycznej, dać im możliwość korzystania z nowoczesnych form i metod kształcenia oraz wspierać bieżącą wymianę doświadczeń. Powyższe założenia w powiązaniu z różnymi dostępnymi formami edukacyjnymi oraz profesjonalnym zespołem trenerów i specjalistów decydują o sukcesie naszego przedsięwzięcia – mówi Katarzyna Kopaczewska, członek zarządu Grupy Eurocash.
Akademia Umiejętności Eurocash opiera się na trzech filarach: interaktywnej platformie edukacyjnej, warsztatach oraz konferencjach. Nowa wersja platformy edukacyjnej zapewnia użytkownikom nieograniczony dostęp online do kilkudziesięciu szkoleń e-learningowych dostosowanych do potrzeb sklepów spożywczych. Szkolenia multimedialne umieszczone na platformie łączą w sobie wykłady z praktycznym wykorzystaniem nabytej wiedzy. Przy pomocy spersonalizowanego serwisu użytkownicy będą w stanie zarejestrować się także na warsztatach realizowanych w całej Polsce oraz pobrać materiały z konferencji.
Warsztaty stanowią praktyczną część realizowanego przez Akademię Umiejętności Eurocash programu szkoleniowego. Uczestnicy biorą udział w takich szkoleniach, jak np. "Zarządzanie personelem", "Pracownik sklepu spożywczego" czy "Straty w sklepie spożywczym". Uzupełnienie wiedzy stanowią miesięczne newslettery z ciekawostkami z rynku i opiniami ekspertów. W ramach swojej oferty Akademia organizuje także konferencje merytoryczne, podczas których uczestnicy otrzymują informacje niezbędne do prowadzenia sklepu oraz aktualną wiedzę rynkową. Spotkania są okazją do pogłębienia wiedzy z zakresu zarządzania sklepem oraz wymiany doświadczeń. Podczas konferencji organizowane są warsztaty, konsultacje oraz spotkania z ekspertami rynkowymi z Polski i ze świata.
Dawid kontra Goliat
Jak twierdzi Luis Amaral, twórca sukcesu Grupy Eurocash i jej prezes, to właśnie dzięki szkoleniom i wymianie doświadczeń pomiędzy franczyzobiorcami i franczyzodawcą, możliwe jest skuteczne konkurowanie małego handlu z dużymi formatami sklepowymi.
– Kiedy przed dwiema dekadami dokonywałem wykupu menedżerskiego Eurocashu i zdecydowałem się oprzeć biznes na wspieraniu małych sklepów, ludzie z branży pukali się w głowę. Mówili, że małe spożywczaki są skazane na pożarcie przez dyskonty, że nie mają szans – wspomina Luis Amaral. – Cóż, minęło dwadzieścia lat, ja wciąż tu jestem, a małe sklepy skutecznie rywalizują z największymi formatami.
O tym, ile dla rynku spożywczego znaczy franczyza, świadczą liczby. W pierwszym półroczu 2016 roku z rynku zniknęło ponad 4 tys. sklepów, podczas gdy w ubiegłych latach ich liczba topniała w tempie 6-7 tys. rocznie. Jednocześnie przybywa punktów, które przystępują bądź rozpoczynają działalność od zera jako jednostki franczyzowe. W 2015 roku ich liczba wzrosła o 1,1 tys. i sięgnęła poziomu 36 tys. (ok. 10 proc. łącznej liczby sklepów w Polsce).
– Rzeczywistość rynkowa od wielu lat stawia przed właścicielami sklepów wyjątkowo trudne wyzwania. Jednym ze sposobów przetrwania na rynku opanowanym przez ekspansywne sieci handlowe było dla nich zrzeszanie się w systemach partnerskich i franczyzowych. Obecnie kluczowym celem wydaje się przekonanie producentów, by oparli swoje strategie sprzedażowe nie na dyskontach i hipermarketach, lecz na handlu niezależnym. Przyszłość należy do profesjonalnych przedsiębiorstw detalicznych, atrakcyjnych dla kolejnych pokoleń właścicieli sklepów – mówi Luis Amaral. – Przedsiębiorstw, w których obok sklepu spożywczego rodzina prowadzi profesjonalny sklep z alkoholami „Duży Ben” czy sklep formatu convenience „1minute”. Do tego kolejną ofertą takiego przedsiębiorstwa będzie kosmetyczny sklep z wyjątkową obsługą „Kontigo” i dojeżdżający na polską wieś „abc na kołach”. Takie przedsiębiorstwo odbuduje sprzedaż wybranych kategorii, korzystając ze sprawdzonych rozwiązań sprzedaży wina „Faktoria Win”, czasopism i prasy „Inmedio” czy oferty dedykowanych produktów marki własnej. By te rodzinne przedsiębiorstwa mogły się nieustannie rozwijać, konieczne jest równoległe poszerzanie wiedzy i wspieranie innowacyjności. Właśnie temu służy Akademia Umiejętności Eurocash.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Marka chce się stać dla lokalnych sklepów platformą technologiczną, która usprawnia ich funkcjonowanie.
– Duży potencjał rozwoju widzimy z franczyzobiorcami, którzy zarządzają 5-10 sklepami. Ale już jeden lokal może generować dobre wyniki – mówi Marek Lipka, dyrektor generalny Eurocash Franczyza.
Produkty spożywcze sprzedają się bez względu na sytuację gospodarczą. Jak otworzyć i prowadzić sklep, który je oferuje?
Nowy numer miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży! Sprawdź, jakie pomysły na biznes przeanalizowaliśmy w marcowym wydaniu magazynu.
Widmo powstania ustawy regulującej franczyzę, uruchomienie studiów Zarządzanie Franczyzą, powiększenie grona sygnatariuszy Kodeksu Dobrych Praktyk to zaledwie kilka z ważnych wydarzeń dla rynku franczyzy w Polsce w 2022 r.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów