Bezpieczny odbiór / Bezkontaktowy odbiór polega na przekazaniu posiłku do transportu w taki sposób, by uniknąć bezpośredniej styczności obu stron realizujących zamówienie.
Czwartek
12.11.2020
Ograniczony do minimum kontakt z innymi osobami, regularne używanie środków dezynfekujących i stała kontrola stanu zdrowia – to zasady bezpiecznego dostarczania posiłków.
 

Gastrokurierska firma Stava już wiosną zainicjowała akcję #bezpiecznedowozy i wspólnie z przedstawicielami branży gastronomicznej oraz ekspertami ds. bezpieczeństwa żywności opracowała Kodeks Dobrych Praktyk, który został zaaprobowany przez Główny Inspektorat Sanitarny. Dzisiaj, gdy gastronomia znów może pracować tylko w kanale delivery, te zasady warto przypomnieć.

Najpierw dezynfekcja

Zasady bezpiecznej dostawy posiłków kurierzy najpierw poznają na szkoleniu.

 – Przed rozpoczęciem pracy kurierzy przechodzą szczegółowy, specjalistyczny kurs, który przygotowuje ich do działania w obecnie panujących warunkach. Zakres przekazywanych dostawcom informacji obejmuje przede wszystkim zachowanie wszelkich procedur bezpieczeństwa i higieny transportu posiłków z restauracji do miejsca docelowego – wyjaśnia Paweł Aksamit, prezes firmy Stava.

Kurierzy otrzymują wiedzę m.in. na temat dezynfekcji biura, narzędzi pracy i samochodu.

Jak ich praca wygląda obecnie w praktyce? Przed rozpoczęciem zmiany dostawcy myją ręce, zakładają rękawiczki ochronne, mierzą temperaturę i wypełniają odpowiedni formularz na temat swojego stanu zdrowia. 

– Wszystkie te czynności mają zapewnić maksymalne bezpieczeństwo osobom, które podczas pracy dostawcy będą miały z nim kontakt – podkreśla Paweł Aksamit.

Pobierając sprzęt do pracy, kurierzy zwracają uwagę na to, czy był wcześniej zdezynfekowany – posiada wówczas specjalną naklejkę. W razie potrzeby dostawca samodzielnie dokonuje dezynfekcji, np. za pomocą ozonatora.

– Każdego dnia proces dezynfekcji powinno przechodzić całe wyposażenie biura, szczególnie przedmioty, które mają najczęstszy kontakt z pracownikami m.in. terminale płatnicze, klamki, długopisy, karty paliwowe, dokumenty i telefony (również te prywatne) – dodaje Paweł Aksamit. – Pełna dezynfekcja przeprowadzana jest także w samochodach: kluczyki, kierownica i pasy, ale również mniej oczywiste miejsca, takie jak korek wlewu paliwa i gazu, hamulec ręczny, lewarek skrzyni biegów, czy przełączniki światła lub klimatyzacji, to tylko niektóre z elementów, które odkażają kurierzy.

Bezpieczny odbiór...

W zachowaniu bezpieczeństwa, kluczowe jest też odpowiednie przeprowadzenie dwóch podstawowych procesów w dowozie posiłku  bezkontaktowego odbioru jedzenia z restauracji i bezkontaktowej dostawy do konsumenta.

– Odpowiedzialne firmy kurierskie działają według procedur wypracowanych i zweryfikowanych pod kątem nowego zagrożenia wirusem SARS-Cov-2 w ramach systemu HACCP. Przeglądy systemu pozwoliły na wprowadzenie zwiększonego reżimu higienicznego i dopracowanie procedur. Jednym z elementów jest bezkontaktowa dostawa z restauracji do klienta polegająca na ograniczeniu do minimum kontaktu kuriera z klientem, przy zachowaniu reżimu higienicznego – informuje Joanna Terelak-Subramanian, ekspert bezpieczeństwa żywności i mikrobiolog, twórczyni platformy HACCP Online.

Bezkontaktowy odbiór polega na przekazaniu posiłku do transportu w taki sposób, by uniknąć bezpośredniej styczności obu stron realizujących zamówienie. Restauracje biorące udział w akcji #bezpiecznedowozy, stworzyły specjalne strefy buforowe do wydawania posiłków, znajdujące się w innym pomieszczeniu niż obsługa restauracji lub w bezpiecznej odległości od miejsca, w którym przebywają jej pracownicy. Pracownik lokalu zanosi zamówione jedzenie do wyznaczonej strefy. Kiedy tylko osoba przekazująca przesyłkę oddali się od tego miejsca, kurier odbiera posiłek, umieszczając go w zdezynfekowanej torbie, która ma za zadanie nie tylko utrzymać odpowiednią temperaturę dania, ale także zabezpieczyć higienicznie. Dzięki tej procedurze kurier nie ma bezpośredniej styczności z obsługą restauracji.

...i dostawa

Kurierzy, w celu zachowania bezpieczeństwa nie powinni wchodzić do budynku  najlepiej, żeby klient wyszedł na zewnątrz i odebrał posiłek z umówionego z kurierem miejsca. Chodzi o to, żeby nie musieli przebywać w windach i klatkach schodowych. Życie pisze jednak różne scenariusze i zdarza się, że kurierzy będą musieli wchodzić do budynków. Zawsze są jednak wyposażeni w maseczki ochronne oraz odpowiednie rękawiczki.

W przypadku zamówienia opłaconego online, dostawa przebiega w pełni bezkontaktowo i bezpiecznie, dlatego też taka forma regulowania rachunku jest najbardziej wskazana. Jeśli jednak płatność odbywa się przy odbiorze, najlepiej byłoby, aby zamawiający płacił kartą. Terminale płatnicze są dezynfekowane przed każdą transakcją i po jej zakończeniu. Jeśli klient płaci jednak gotówką, ona też zostanie odpowiednio zdezynfekowana.

Portal franchising.pl jest partnerem medialnym akcji #bezpiecznedowozy.


Zasady kurierów / Kodeks Dobrych Praktyk dotyczący dostaw posiłków został zaaprobowany przez Główny Inspektorat Sanitarny.