Biznes dobrze wysmażony
Frytki Belgijskie to koncept, który istnieje na rynku od pięciu lat. Pierwszy punkt powstał w grudniu 2013 roku, w Krakowie.
– Znajomi pukali się wtedy w głowę. Koniec roku, ciemno, zimno, pogoda parszywa, ale nie poddaliśmy się. Rozgrzaliśmy frytownicę do czerwoności, a tłumy, jakie się do nas ustawiły były przerażające – wspomina początki Mateusz Szpak, jeden z współtwórców marki Frytki Belgijskie.
Mikrobiolog smaży frytki
Frytki robione są z belgijskich ziemniaków, według tradycyjnej receptury, krojone grubo i smażone na świeżym tłuszczu wołowym, w dwóch temperaturach. Tak posmakowały krakowianom, że w ciągu pięciu lat w stolicy Małopolski powstało siedem lokali z tym szyldem. Dwa z nich założyli Sylwia i Jakub Poradziszowie.
– Ja jestem mikrobiologiem, pracuję w laboratorium, a mąż prowadzi firmę konsultingową. Wcześniej przez myśl nam nie przeszło, że otworzymy lokal gastronomiczny – opowiada Sylwia Poradzisz. – Mieliśmy wprawdzie uskładany kapitał, chcieliśmy w coś zainwestować, ale zupełnie nie mieliśmy pomysłu w co. Frytki Belgijskie to było dla nas olśnienie. Od dawna przewijały się w naszym życiu. Poznaliśmy właścicieli – Mateusza Szpaka i Łukasza Wilka, a oni któregoś razu powiedzieli, że myślą o rozwinięciu interesu i zaczynają szukać franczyzobiorców. Popatrzyliśmy z mężem na siebie: dlaczego nie my?
Pierwszy punkt otworzyli w kwietniu ubiegłego roku, dokładnie w Prima Aprilis. Ale inwestycja wcale nie była żartem. Lokal w całości kosztował około 100 tys. zł.
– Kilka tygodni przed podpisaniem umowy zastanawialiśmy się, analizowaliśmy, szacowaliśmy. Obserwowaliśmy też naszych przyszłych partnerów. Widzieliśmy do czego doszli w tak niedługim czasie. Jaką wagę przykładają do jakości, na jakim poziomie jest obsługa klienta, że nie chodzi tylko o zysk, ale przede wszystkim o uczciwy produkt – podkreśla Sylwia Poradzisz.
Franczyzobiorczyni nie ukrywa, że poziom stresu przy uruchamianiu własnego biznesu był ogromny.
– Zadawaliśmy naszym opiekunom wiele razy te same pytania, dotyczące zaopatrzenia, logistyki, sprzętu itd. Nie byli zniecierpliwieni. Zawsze o każdej porze dnia, a nawet nocy dostawaliśmy wyczerpujące wyjaśnienia – opowiada. – Dzięki temu nie popełniliśmy wielu błędów, jakie zdarzają się początkującym. Na przykład w kwestii sprzętu dostaliśmy konkretne wytyczne, gdzie i co kupić. Pracy było dużo, ale nie porzuciłam etatu, nie ucierpiała na tym rodzina. Franczyzodawcy uprzedzili nas – i z perspektywy czasu wiem, że mieli rację – że pierwszy miesiąc funkcjonowania lokalu jest zwykle dobry, bo działa efekt nowości. Najtrudniejsza dla street foodów jest zima. Ciemno, mróz, ludzie niechętnie wychodzą z domu. I rzeczywiście zima była słabsza, ale nie tragiczna. Przetrwaliśmy.
Franczyza pod klucz
Gdy minęły te najgorsze zimowe miesiące, Poradziszowie zdecydowali, że pora na otwarcie kolejnego punktu z frytkami. Zwłaszcza, że pierwsza inwestycja w najbliższym czasie powinna się zwrócić.
– Obydwa nasze lokale mają zupełnie inną specyfikę. Pierwszy działa poza centrum, w gastronomicznej pustce, obok jest tylko punkt z lodami. Został bardzo przychylnie przyjęty przez ludzi z osiedla – relacjonuje Sylwia Poradzisz. – Drugi znajduje się w popularnym streetfood parku „Dworek”, gdzie funkcjonuje wiele fastfoodów. Jego otwarcie było już o wiele łatwiejsze. W zasadzie sieć zrobiła za nas prawie wszystko i dostaliśmy klucz do urządzonego lokalu.
Frytki Belgijskie można sprzedawać zarówno w lokalu stacjonarnym, jak i z food trucka czy kontenera – franczyzodawcy są elastyczni jeśli chodzi o wybór formatu. Koszty inwestycji w lokal zaczynają się od 85 tys. zł netto. Natomiast w pełni wyposażony kontener kosztuje 128 tys. zł netto. W tym zawiera się wstępna opłata licencyjna, w wysokości 19 tys. zł. Wokół kontenerów jest też oczywiście zagospodarowane miejsce, w którym można przysiąść i zjeść – leżaki, stoliki.
– Bierzemy na siebie załatwianie projektów, pozwoleń, negocjacje z sanepidem i innymi instytucjami. Budujemy kontener, wyposażamy go, serwisujemy urządzenia, dbamy o branding – zapewnia Mateusz Szpak. – Po naszej stronie leży również kwestia dostaw produktów. Franczyzobiorcy przychodzą, kiedy lokal stoi na wybranym miejscu gotowy do użytku i tylko czeka na rozwinięcie markizy i rozgrzanie frytownicy.
Franczyzodawca organizuje również szkolenia, na których franczyzobiorcy poznają tajniki przygotowywania produktu.
Licencjobiorcy co kwartał płacą 1 tys. zł na marketing. Jeśli chodzi o miesięczną opłatę franczyzową, to mają do wyboru różne możliwości: albo stałe 8 proc. od obrotu, albo progi procentowe, których wysokość zależy od uzyskanego w miesiącu obrotu od 2 do10 proc.
– Gdybym po raz drugi miała podjąć decyzję o otwarciu własnego lokalu, to zrobiłabym to bez wahania. Odkrywam w sobie biznesową żyłkę – śmieje się Sylwia Poradzisz.
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
– Sukces naszych lokali potwierdza słuszność idei otwierania wine barów, w opozycji do dużych restauracji z kartami win – mówi Piotr Stryszowski z Subtilité Wine&Bar.
Na Targach Franczyza 15 i 16 marca nie zabraknie gastronomii. I tej sezonowej, i tej całorocznej.
Obserwuje się rosnące zainteresowanie kuchnią japońską wśród konsumentów, co przekłada się na wzrost liczby restauracji oferujących sushi.
Franczyzodawca Tawerny Pepe Verde ma duże doświadczenie w gastronomii. Chce się nim podzielić z licencjobiorcami.
– Nasz koncept franczyzowy to biznes z niską kwotą wejścia – mówi Michał Kłusek, franczyzodawca AM AM Kebab.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Decydując się na własną firmę, mamy do wyboru dwie drogi – zbudować ją od podstaw lub zainwestować w sprawdzony pomysł na biznes. Właśnie nadarza się idealna okazja, żeby skorzystać z drugiego rozwiązania, bowiem 15-16 marca na PGE Narodowym odbędą się Targi Franczyza.
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Bez względu na to czy na inwestycję we własną firmę masz kilka, czy kilkaset tysięcy złotych, na Targach Franczyza znajdziesz biznes na miarę grubości swojego portfela.
Czy zielona energia to moda, ideologia czy szansa na zarobienie dużych pieniędzy? Piotr Markowski z Corab SA wyjaśnia, w które biznesy z branży OZE warto inwestować.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
POPULARNE NA FORUM
Dolci Sapori - Mniami
Jestem również osobą poszkodowaną przez tą firmę 574 720 428
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali