22.08.2008

AmRest wykupuje Sfinksa

Spółka, do której należy sieć restauracji KFC i Pizza Hut, wykupuje akcje właściciela sieci Sphinx.

AmRest odkupił niedawno 9 proc. pakiet akcji spółki Sfinks od jej głównego akcjonariusza i założyciela – Tomasza Morawskiego. Dzięki temu do właściciela sieci restauracji KFC i Pizza Hut należy obecnie ponad 15 proc. akcji Sfinksa. Niewykluczone, że liczba posiadanych przez AmRest walorów wkrótce wzrośnie, bowiem gastronomiczny koncern wezwał do sprzedaży nieco ponad 11 proc. kolejnych udziałów w kapitale zakładowym Sfinksa (około 1 mln akcji). Na zakup przeznacza ok. 20 mln zł (ponad 19 zł za akcję).

Zdjęcie restauracji Sphinx. Fot. Sfinks Polska

Po przejęciu Sfinksa liczba placówek należących do spółki AmRest zwiększyłaby się o około 100 punktów Sphinx.

To, czy AmRestowi uda się zwiększyć zaangażowanie w spółce Sfinks będzie wiadomo dopiero po 16 września, czyli po zakończeniu zapisów na sprzedaż akcji. Przedstawiciele koncernu gastronomicznego nie ukrywają, że dążą do przejęcia pakietu kontrolnego polskiej spółki i uważają, że Sfinks pasowałby do ich portfela. Obecnie spółka zarządza trzema sieciami gastronomicznymi: KFC, Pizza Hut i Burger King – łącznie posiada ok. 270 lokali. Po przejęciu Sfinksa liczba placówek zwiększyłaby się o około 100 punktów sieci Sphinx. Tym samym AmRest stałby się niekwestionowanym liderem na polskim rynku gastronomicznym.

Nie wiadomo jednak, jaki będzie dalszy los należącej do spółki Sfinks sieci Chłopskie Jadło. Profil restauracji nie pasuje do portfolio AmRestu i niewykluczone, że lokale zostaną wystawione na sprzedaż.

- Odkupienie Chłopskiego Jadła jest możliwe, ale po bardzo dokładnej wycenie, bo to nie jest już ta sama sieć, którą sprzedawałem dwa lata temu – mówi Jan Kościuszko, twórca marki, który w 2006 roku odsprzedał markę Chłopskie Jadło AmRestowi i założył konkurencyjną sieć pod marką Polskie Jadło. - Gdybyśmy mieli ją kupić, to w celu wygaszenia marki i włączenia restauracji do Polskiego Jadła – dodaje.

(awh)