Lody dadzą zarobić
Lody Bosko wystartowały w Lublinie rok temu, w maju. Lodziarnia, usytuowana w śródmieściu, serwuje naturalnie robione lody, desery, gofry, kawę, świeże soki.
– Ale ponad 90 proc. naszej sprzedaży stanowią właśnie lody – mówi Piotr Głazowski, menadżer ds. rozwoju marki Lody Bosko. – Już w pierwszym sezonie kolejki w lokalu były takie, że musieliśmy zatrudnić dodatkowych pracowników. Przez zimę, jako jedyna lodziarnia w okolicy, byliśmy otwarci, choć w tym okresie bardziej działaliśmy jako kawiarnia. A od wiosny tego roku kolejki po lody znów zaczęły się ustawiać. Liczba klientów była tak duża, że zatrudnienie zwiększyliśmy trzykrotnie, w porównaniu z poprzednim sezonem.
Lokal i produkcja
W tej sytuacji przedstawiciele firmy pomyśleli o ekspansji na inne polskie miasta i postanowili rozwijać się poprzez franczyzę. W tej chwili szukają franczyzobiorców, którzy chcieliby otworzyć lokal w dużych miastach (powyżej 100 tys. mieszkańców) lub w miejscowościach turystycznych. Pożądane lokalizacje to centra miast, rynki, deptaki. Optymalna wielkość pomieszczeń to 100 m2 – wtedy można produkować lody na miejscu. Jeśli lokal jest mniejszy, trzeba będzie pomyśleć o dodatkowym lokalu, w którym ulokuje się produkcję. Całkowita kwota potrzebna na inwestycję to – według wyliczeń franczyzodawcy – od 280 do 380 tys. zł. Remont i adaptacja, w zależności od wielkości lokalu, pochłonie od 170 do 150 tys. zł. Komplet sprzętu (maszyny do produkcji lodów, witryna, szafa chłodnicza, sprzęt agd) kosztuje 130-150 tys. zł (można skorzystać z leasingu). Do tego należy doliczyć 30 tys. zł na pierwsze zatowarowanie i 50 tys. zł na opłatę licencyjną. W zamian franczyzobiorca pomoże m.in. wybrać odpowiednią lokalizację, przygotuje projekt technologiczny lokalu, symulację przychodów, doradzi w doborze personelu. Ekipa z ramienia licencjodawcy pomoże na miejscu w przygotowaniach do otwarcia. Franczyzobiorca i jego pracownicy przejdą szkolenia z obsługi maszyn, produkcji lodów, obsługi klienta.
– Dołączamy też bardzo obszerny podręcznik operacyjny, z dokładnym opisem wszelkich procedur. Staraliśmy się zawrzeć tam szczegółowe odpowiedzi na wszelkie pytania, opis wszelkich możliwych sytuacji i problemów do rozwiązania – dodaje Piotr Głazowski.
Franczyzodawca wskazuje dostawców sprzętu oraz produktów, z których usług będą franczyzobiorcy.
Szybki start
W pierwszym roku działalności franczyzobiorca nie musi płacić opłaty marketingowej. Opłata franczyzowa liczona jest w procentach od obrotu.
– Jej wysokość będziemy ustalać indywidualnie, w zależności od potencjału konkretnego miejsca – tłumaczy Piotr Głazowski.
Czy lubelski koncept przyjmie się na rynku? Polska branża „lodowa” jest dość mocna. Franczyzobiorcy mogą wybierać zarówno wśród sieci serwujących popularne w ostatnich latach „świderki” (np. Lody Bonano, Lodolandia), jak i wśród konceptów oferujących lody produkowane rzemieślniczo (np. U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Prawdziwych) oraz lodziarnio-kawiarni (np. carte d'Or Cafe).
– Mamy bardzo dobrze dopracowany koncept, oferujemy franczyzobiorcom właściwie zautomatyzowany biznes. Opracowaliśmy szczegółowo wszelkie procedury, schematy, w każdym aspekcie działania firmy. To pozwala na szybkie rozkręcenie działalności – zapewnia Piotr Gałęzowski. – Nasza lubelska lodziarnia zapracowała na zwrot kosztów inwestycji po jednym sezonie, trwającym od początku maja do końca września. To też o czymś świadczy.
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
– Przy rzemieślniczej produkcji nie da się konkurować cenowo z lodami przemysłowymi. Jednak jakość przyciąga, nawet jeśli cena jest wyższa – mówi Dariusz Stykowski, współwłaściciel Autorskich Lodów Piccolo.
Tommy Żelazny, franczyzobiorca Stopiątki pokazuje, że czasem aby odnaleźć swoje miejsce, trzeba wrócić do korzeni.
Od 300 do nawet 1,5 tys. sztuk – tyle pączków dziennie sprzedaje się w punktach Dobrej Pączkarni. Czy w takim razie pączki to opłacalny biznes?
Felix Chicken nastawia się na mocną ekspansję. Franczyzobiorcom proponuje kilka formatów lokali.
Paweł Kamiński był pierwszym franczyzobiorcą Cofix. Dziś prowadzi już trzy kawiarnie marki i zdobył tytuł TOP Franczyzobiorcy na zeszłorocznych Targach Franczyza.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
McDonald’s w Polsce to 550 restauracji, które w ponad 90 proc. są prowadzone przez lokalnych przedsiębiorców.
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie!
Z wykształcenia nawigator statku, z zawodu pilot samolotu. Konrad Hanc godzi pracę na etacie z prowadzeniem własnego biznesu. Od roku jest franczyzobiorcą sieci Fresh Bike.
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
POPULARNE NA FORUM
Dolci Sapori - Mniami
Jestem również osobą poszkodowaną przez tą firmę 574 720 428
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali