Nowy koncept na testach

Sieć 5 Market (Pięć Market) w zamyśle twórców miała być desantem Stokrotki na segment convenience, w którym w Polsce od lat dominuje Żabka. Na razie lubelska grupa Emperia, do której należy marka, testuje swój nowy koncept w ogniu rynkowej walki. Pierwszy punkt działa już w Lublinie, na dniach planowane jest otwarcie kolejnego. Łącznie w ramach pilotażu ma zostać uruchomionych dziesięć sklepów, a obserwacja ich wyników pomoże odpowiedzieć na pytanie, czy pomysł okazał się trafiony. Jakie czynniki zdecydują?
Sklepy pod lupą
Po pierwsze, sprawdzane są kwestie logistyczne. Właściciel Stokrotki ma doświadczenie w zarządzaniu większymi sklepami, ale organizacja dostaw do mniejszego formatu convenience to, jak sam przyznaje, dla niego nowe wyzwanie.
– Już na tym etapie widzimy, że wdrożone przez nas rozwiązania się sprawdzają. Żeby jednak zapewnić świeżość dostaw oraz optymalizować ich koszty, placówki będą na razie otwierane blisko naszych centrów dystrybucyjnych – tłumaczy Dariusz Kalinowski, prezes Emperii.
Druga kwestia to obroty, czyli ruch w sklepie. Tu, jak wyjaśnia szef grupy, na odpowiedź nie trzeba było długo czekać.
– Sklepy convenience to punkty, do których klienci przychodzą, bo mają je „po drodze”, a nie dlatego, że planują rodzinne zakupy na dwa tygodnie. Dlatego tego rodzaju sklepy dość szybko „wchodzą na obroty”, w stosunkowo krótkim czasie po otwarciu wiadomo, czy sprzedaż osiągnie zakładany poziom czy nie – mówi Dariusz Kalinowski.
Pierwszy pilotażowy sklep podobno zdał oba egzaminy, a właściciele liczą, że kolejne testy również przyniosą pozytywne wyniki.
– Naszym zdaniem jest na to spora szansa – twierdzi Kalinowski.
Jeśli tak się stanie, konkurent Żabki i Freshmarketu rozpocznie ekspansję już jako pełnoprawny projekt. Oczywiście wiele czasu minie, nim rzeczywiście będzie mógł z tymi sieciami stawać w szranki jak równy z równym. Placówki zrzeszone w sieciach liderów liczone są w tysiącach.
Wiadomo natomiast, że rozwój konceptu 5 Market oparty zostanie na formule agencyjnej. Już pilotażowe placówki oddane zostały w zarządzanie agentów, których rolą jest m.in. zatrudnianie pracowników oraz dbałość o odpowiednią ekspozycję produktów. Inwestycja w sklep jest po stronie Emperii, franczyzodawca jest też właścicielem towaru. Agent otrzymuje natomiast wynagrodzenie. W jego skład wchodzi zarówno pewna stała podstawa, jak i część prowizyjna, zależna od wyników osiąganych przez sklep.
Stokrotki nadal kwitną
Niezależnie od nowego projektu, Emperia w dalszym ciągu rozwija swoją flagową sieć detaliczną pod szyldem Stokrotka. Obecnie sieć obejmuje ponad 380 supermarketów i marketów zlokalizowanych na osiedlach, w minicentrach i galeriach handlowych. W pierwszym kwartale koncept powiększył się o 11 sklepów, z czego cztery należą do franczyzobiorców. Dariusz Kalinowski przyznaje jednak, że otwarcia we franczyzie nie postępują tak dynamicznie, jak to zakładał zarząd.
– Mamy dość restrykcyjne wymagania wobec franczyzobiorców, jeśli chodzi o dostosowanie sklepów do naszych standardów. To dość „twarda” franczyza. Chcemy, by klient nie mógł dostrzec różnic pomiędzy naszymi sklepami, a punktami należącymi do partnerów. Nie każdy franczyzobiorca jest w stanie podołać tym wymogom – przyznaje prezes Emperia.
Typowe Stokrotki mają od 200 m2 do 1000 m2 powierzchni sprzedaży i oferują od 4 do 10 tys. pozycji asortymentowych, w tym artykuły spożywcze, kosmetyki, chemię i alkohol oraz produkty świeże: pieczywo, wędliny, owoce i warzywa. Dopełnieniem oferty są produkty lokalne, wytwarzane w regionach, w których zlokalizowane są sklepy sieci, a także produkty należące do marki własnej. W tym roku planowane jest otwarcie 90 sklepów. Należy się ich spodziewać raczej w drugiej połowie roku.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Rywalizacja w branży spożywczej to chleb powszedni. Można ją jednak wygrywać. Przekonał się o tym Patryk Staniec.
Rywalizacja w branży spożywczej to chleb powszedni. Można ją jednak wygrywać, mając wsparcie dużego gracza. Przekonali się o tym Patryk Staniec i jego rodzina, właściciele czterech supermarketów Stokrotka.
Stokrotka proponuje nowym partnerom dofinansowanie w wysokości do 1 mln zł.
W majowym numerze „Własny Biznes FRANCHISING” odkrywamy m.in. tajniki sukcesu w biznesie motoryzacyjnym, finansach, a także opisujemy biznesy, w które chętnie inwestują młode mamy. Dowiedź się, ile płaci się za franczyzę i jak wygląda zarządzanie bez szefa.
Sieć sklepów Stokrotka oferuje wsparcie franczyzobiorcom w wysokości do 1 mln zł. Franczyzodawca szuka obecnie partnerów przede wszystkim na Podkarpaciu.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Wendy's, międzynarodowa sieć restauracji szybkiej obsługi z siedzibą w Stanach Zjednoczonych, ogłosiła niedawno plany ekspansji na kilka rynków europejskich, które obejmują także Polskę.
Pizzerie są nadal chętnie otwieranym biznesem. Jakie marki franczyzowe działają w tym segmencie rynku?
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów