Biznes w dobrym towarzystwie
Dobrze mieć zadowolonego franczyzobiorcę, który jest w sieci od początku, rozwija się i rośnie wraz z nią. Ktoś taki jest naocznym świadkiem wzrostu firmy i uwiarygadnia markę w oczach przyszłych franczyzobiorców. Zwłaszcza jeśli przy tym sam rozwinął swoją działalność. Właściciele firmy Natural Quelle Jakub Sosiński i Tomasz Cyranik, nim zostali wspólnikami w e-papierosowym biznesie, prowadzili działalność gospodarczą (zarówno produkcyjną, jak i handlową). W 2008 roku zajęli się sprzedażą e-papierosów. Od początku związali swój biznesowy los z CHIC Group.
– Współpracowaliśmy wcześniej z twórcami firmy CHIC w innych biznesach – wspomina Jakub Sosiński. – Łatwiej wchodzić w nowy biznes w towarzystwie ludzi, których się zna i lubi, ale przede wszystkim z ludźmi, którym się ufa.
Zanim ostrzeszowski potentat e-papierosowego rynku rozpoczął budowę sieci franczyzowej, współpraca była oparta o model partnerski. Dziś wspólnicy zarządzają minisiecią, liczącą 13 punktów, m.in. w: Poznaniu, Szczecinku, Lesznie, Kościanie i Zielonej Górze. To dość mocno rozproszona sieć, gdyż odległości między najbardziej oddalonymi punktami wynoszą ok. 300 km. Jednak Jakub Sosiński mówi, że e-papierosowa franczyza to dość łatwy biznes, pod warunkiem że ma się silnego partnera.
– Taki partner zapewnia rozpoznawalną markę, sprawdzone know-how i trzyma rękę na pulsie w kwestiach formalnoprawnych, co w naszej branży jest bardzo istotne – mówi Jakub Sosiński. – To wsparcie nie do przecenienia, dzięki któremu nasz biznes jest stosunkowo mało absorbujący – dodaje.
Wspólnicy zatrudniają dziś 28 osób – po dwie osoby na każdy punkt. Jednym z istotnych elementów ich biznesu jest menedżer całej sieci sprzedaży, którym w Natural Quelle został Mikołaj Kubaczyk. Dzisiaj to na nim spoczywa nadzór nad całą siecią, bieżąca obsługa sklepów, realizacja zamówień, zatrudnianie pracowników, motywowanie, szkolenia etc.
– Ten biznes jest tak skonstruowany, żeby franczyzobiorca był w stanie poprowadzić co najmniej kilka lokalizacji, co zresztą jest częstą praktyką w eSmoking World, gdyż ponad 80 proc. franczyzobiorców prowadzi więcej niż jeden sklep – mówi Mikołaj Kubaczyk. – Wystarczy stosować się do zaleceń franczyzodawcy i doglądać biznesu 2-3 razy w tygodniu – dodaje.
Rynek rośnie, prawo sprzyja
Polski rynek papierosów wart jest ok. 27 mld zł, zaś papierosów elektronicznych ok. 450 mln zł. W najbliższych latach proporcje te będą się wyrównywać, a według prognoz Wells Fargo do 2021 roku sprzedaż papierosów elektronicznych przerośnie poziom sprzedaży tradycyjnych papierosów. Nie oznacza to jednak, że można sprzedawać cokolwiek i gdziekolwiek.
W maju tego roku minął okres przejściowy, jaki rynkowi gracze mieli na dostosowanie się do nowych przepisów wynikających z tzw. ustawy tytoniowej. Nowe regulacje zakazują sprzedaży e-papierosów i płynów nikotynowych osobom poniżej 18. roku życia oraz zakaz sprzedaży internetowej i na odległość. Oznacza to, że gigantyczna sprzedaż internetowa powoli przenosi się do sklepów stacjonarnych. Ten trend potwierdza menedżer Natural Quelle.
– Istotnie, obserwujemy wzrosty sprzedaży – mówi Mikołaj Kubaczyk. – Jest to jednak proces rozłożony w czasie. Część klientów korzysta jeszcze ze zgromadzonych zapasów, inni potrzebują czasu na zmianę nawyków zakupowych.
Nowe prawo nakłada też na producentów i dystrybutorów obowiązek zgłaszania wszystkich znajdujących się w obrocie produktów w europejskim rejestrze, co wiąże się z koniecznością przeprowadzenia specjalistycznych badań chemicznych i toksykologicznych Dzięki temu rozwiązaniu rynek oczyszcza się z nieprzebadanych substancji niewiadomego pochodzenia. Są to jednak działania generujące ogromne koszty, na które mogą sobie pozwolić jedynie najwięksi rynkowi gracze.
– Sami nie dalibyśmy rady sfinansować badań i rejestracji tylu produktów – mówi Jakub Sosiński. – Partnerstwo z silnym graczem daje nie tylko markę i sprawdzone produkty, ale też poczucie pewności, że ktoś czuwa nad stabilnością i bezpieczeństwem naszego biznesu.
Jak otworzyć
eSmoking Wolrd jest obecnie największą multibrandową siecią sprzedaży e-papierosów w Europie. Firma zarządza siecią około 800 punktów, w tym 350 franczyzowych. Sklepy eSmoking World powstają głównie w miastach liczących 10-60 tys. mieszkańców. CHIC Group wyselekcjonował kilkadziesiąt miast z dużym potencjałem sprzedażowym. Optymalna powierzchnia lokalu to 25-40 m2. Firma celuje też w galerie handlowe, w których otwierane są wyspy.
Sklep eSmoking World to jedna z najtańszych franczyz na rynku. Koszt uruchomienia sklepu oscyluje wokół 30 tys. zł. W kwocie tej zawiera się pierwsze zatowarowanie punktu sprzedaży oraz zakup laptopa i kasy fiskalnej. Firma należy do nielicznych franczyzodawców, którzy nie pobierają opłaty franczyzowej ani marketingowej, a nawet dopłacają franczyzobiorcy do lokalnych działań marketingowych i zapewniają program lojalnościowy dla klientów. Centrala firmy szacuje, że punkt franczyzowy prowadzony zgodnie ze standardami sieci zwraca się średnio w 9-12 miesięcy.
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
– Chcemy się rozwijać we franczyzie, dzięki temu będziemy mogli sprawniej otwierać sklepy w każdym zakątku Polski – mówi Adam Małojec, country manager w Candy Pop.
W branży spożywczej nie brakuje silnych marek, które rozwijają się przez franczyzę. Przyjdź na Targi Franczyza 24-26 października i poznaj ich licencję na biznes.
22 października 2024 roku o godz. 18:00 odbędzie się bezpłatny webinar pt. "5 kroków do otwarcia własnej Żabki". Spotkanie poprowadzą specjaliści ds. franczyzy Żabki, a gościem specjalnym będzie franczyzobiorca sieci.
W związku z planowanym wejściem na warszawską giełdę Żabka – w ramach oferty publicznej – sprzedaje akcje inwestorom indywidualnym i instytucjonalnym. Ile trzeba za nie zapłacić?
Żabka wprowadziła nowy program „Bezpieczny Start” skierowany do osób, które rozważają otwarcie własnej firmy.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Fabryka Pizzy zamieniła się we włoską restaurację, która serwuje różnorodne dania. Czy ten ruch się opłacał?
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów