Co trapi franczyzodawcę?
Kolejny raz kwartalne wyniki finansowe Eurocashu mają słodko-gorzki smak. Wprawdzie po trzech kwartałach 2017 roku wyższa niż przed rokiem okazała się zarówno sprzedaż (o 7 proc.), jak i zysk brutto na sprzedaży (o 15 proc.), ale na tym pozytywne akcenty sprawozdania finansowego w zasadzie się kończą. Kluczowe wskaźniki zanotowały bowiem wyraźne spadki. Aż o 39 proc. niższy niż po dziewięciu miesiącach 2016 roku był zysk netto (wyniósł 37 mln zł wobec 62 mln zł rok wcześniej). O blisko połowę spadła rentowność netto sprzedaży. Jej wartość na poziomie 0,6 proc. oznacza, że handlowy franczyzodawca, by zarobić na czysto 1 tys. zł, musi sprzedać towar za blisko 167 tys. zł. Wskaźnik EBITDA, czyli zysk netto powiększony o koszty finansowe i podatkowe, spadł ze 123 mln zł do 101 mln zł.
Rozwój kosztuje
Dlaczego największy franczyzodawca handlowy nie jest w stanie przekuć rosnącej sprzedaży na zyski? Przyczyn jest kilka. Wyższe przychody grupy to w głównej mierze efekt dokonywanych w ostatnich latach przejęć. Poczynione w tym zakresie inwestycje do dziś obciążają rachunek wyników Eurocashu. Jeden z ostatnich i największych zarazem nabytków grupy, EKO Holding, pozwolił skokowo zwiększyć stan posiadania Eurocashu (blisko 250 sklepów), ale w dalszym ciągu wymaga niemałych inwestycji.
– Głównym motorem dynamicznego wzrostu sprzedaży w segmencie detalicznym są akwizycje zrealizowane na przełomie 2016 i 2017 roku, a w szczególności przejęcie blisko 250 supermarketów EKO. Kontynnujemy integrację tych placówek z Delikatesami Centrum, tak aby docelowo stworzyć ogólnopolską sieć supermarketów, z silną marką, obejmującą placówki franczyzowe oraz własne. Rozwój własnego detalu ma strategiczne znaczenie dla przyszłości Grupy Eurocash i naszych klientów. To oni będą beneficjentami rozwiązań, które wypracujemy we własnych sklepach, zarówno w kontekście efektywnej logistyki, marketingu, jak i odpowiedniej skali, która umożliwi uzyskanie konkurencyjnych warunków zakupowych i w efekcie pozwoli wspólnie mierzyć się z dyskontami – mówi Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.
W ciągu pierwszych trzech kwartałów tego roku 28 sklepów EKO zmieniło szyld na Delikatesy Centrum, a kolejnych 9 placówek zmieniło szyld w październiku 2017 r.. Łącznie na koniec III kwartału br. liczba własnych sklepów detalicznych Grupy Eurocash obejmowała 452 placówki w sieci Inmedio, 118 w sieci Delikatesy Centrum oraz 227 w sieci EKO (w tym 37, które już zmieniły szyld na Delikatesy Centrum). Detal rośnie w grupie Eurocash najszybciej spośród wszystkich segmentów działalności. Po dziewięciu miesiącach notuje sprzedaż na poziomie 1,6 mld zł i zysk EBITDA w wysokości 28 mln zł (o 7 mln zł więcej niż rok wcześniej).
Znacznych inwestycji wymagały też nowe formaty handlowe, którymi Eurocash chce walczyć z dyskontową konkurencją. Mowa tu o takich markach, jak Duży Ben, 1minute, abc na kołach i Kontigo, jak też o rozwoju dystrybucji artykułów świeżych.
– Aby zapewnić odpowiednią jakość i świeżość produktów, potrzebna jest odpowiednia skala. Podobnie patrzymy na inne rozwijane przez nas projekty. Stwarzając naszym klientom – właścicielom niezależnych sklepów w Polsce – dodatkowe możliwości rozwoju i konkurowania z dyskontami, inwestujemy w ich rozwój i tym samym w przyszłość Grupy Eurocash. W krótkim terminie inwestycje te oznaczają oczywiście znaczne wydatki, co obciąża nasz wynik. Jesteśmy jednak przekonani, że długoterminowo przyniosą one wymierne, pozytywne korzyści – mówi Jacek Owczarek.
Hurt kuleje
Dodatkowym balastem do wyniku grupy okazał się też segment Hurtu Niezależnego, a szczególnie format Cash&Carry oraz dystrybucja papierosów i artykułów impulsowych. EBITDA tego segmentu za pierwsze trzy kwartały br. wyniosła 121 mln zł wobec 156 mln zł w analogicznym okresie 2016 r.
– Gorszy wynik w segmencie Hurt Niezależny wynika m.in. ze słabszego od oczekiwań sezonu letniego, co miało negatywny wpływ na sprzedaż napojów oraz piwa. Zgodnie z zapowiedziami, w trzecim kwartale kontynuowaliśmy restrukturyzację sieci Cash&Carry. Miało to pozytywne przełożenie na sprzedaż like-for-like (bez uwzględnienia nowych otwarć – przyp. red.), która drugi kwartał z rzędu była na lekkim plusie. W krótkim terminie odbiło się to na rentowności tego formatu, która znalazła się ponadto pod presją kosztów pracowniczych. Gorsze wyniki w tym roku notuje także Eurocash Serwis z uwagi na niższą sprzedaż i marżę na produktach impulsowych oraz dodatkowe koszty związane z reorganizacją logistyki – wyjaśnia dyrektor finansowy Grupy Eurocash.
Na koniec III kwartału br. sieć Cash&Carry obejmowała 185 lokalizacji. Liczba sklepów sieci partnerskiej „abc”, które są głównymi klientami hurtowni Cash&Carry, na koniec września br. wynosiła 8 659 placówek, o 54 więcej niż na koniec 2016 r.
Liczba sklepów franczyzowych należących do sieci Delikatesy Centrum na koniec września br. wynosiła 1 099 placówek, czyli o 13 więcej niż na koniec 2016 r., natomiast sieci partnerskie obsługiwane przez Eurocash Dystrybucja (Groszek, Euro Sklep, Lewiatan, PSD) na koniec III kwartału liczyły łącznie 4830 sklepów, co oznacza przyrost od początku tego roku o 80 placówek.
Co z biorcami?
Wyniki kwartalne Eurocashu nie spodobały się inwestorom giełdowym. Wielu z nich w dniu publikacji raportu postanowiło pozbyć się akcji spółki. Na koniec sesji papiery taniały aż o blisko 14 proc. Z drugiej strony warto zaznaczyć, że niższa zyskowność Eurocashu nie oznacza, że z problemami finansowymi borykają się franczyzobiorcy marek należących do grupy. Sklepy franczyzowe to jednostki odrębne pod względem prawnym i własnościowym – ich wyników raport nie uwzględnia. Wyższa sprzedaż Eurocashu (nawet mimo spadającej rentowności) wskazuje wręcz, że zrzeszone w jego sieciach przedsiębiorstwa kupują od franczyzodawcy więcej towaru, a co za tym idzie – cieszą się zwiększonym popytem. Pytanie tylko, kiedy poczynione przez spółkę Luisa Amarala inwestycje zaczną być widoczne nie tylko w rubrykach kosztowych, ale też tych obrazujących zysk.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Marka chce się stać dla lokalnych sklepów platformą technologiczną, która usprawnia ich funkcjonowanie.
– Duży potencjał rozwoju widzimy z franczyzobiorcami, którzy zarządzają 5-10 sklepami. Ale już jeden lokal może generować dobre wyniki – mówi Marek Lipka, dyrektor generalny Eurocash Franczyza.
Produkty spożywcze sprzedają się bez względu na sytuację gospodarczą. Jak otworzyć i prowadzić sklep, który je oferuje?
Nowy numer miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży! Sprawdź, jakie pomysły na biznes przeanalizowaliśmy w marcowym wydaniu magazynu.
Widmo powstania ustawy regulującej franczyzę, uruchomienie studiów Zarządzanie Franczyzą, powiększenie grona sygnatariuszy Kodeksu Dobrych Praktyk to zaledwie kilka z ważnych wydarzeń dla rynku franczyzy w Polsce w 2022 r.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Gastronomia, bankowość, usługi? Sprawdzamy, jakie branże i koncepty franczyzowe dobrze radzą sobie na rynku i jaki pomysł na biznes najprawdopodobniej sprawdzi się w 2024 roku.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Dwa gabinety pod szyldem Yasumi to za mało dla Aleksandry Michalskiej. Jakie ma plany na rozwój?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów