Ile kosztuje McDonald's?
Marka McDonald’s jest ikoną franczyzy. Stworzona przez braci Richarda i Maurice’a czyli Dicka i Maca McDonaldów w pierwszej połowie XX wieku w Kalifornii dziś jest znana na całym świecie. Jej symbol, czyli Złote Łuki, widnieje już na ponad 36 tys. lokali.
W Polsce McDonald’s ma dziś ponad 70 licencjobiorców. Rekordzista prowadzi 15 restauracji. Na koniec minionego roku działało nad Wisłą blisko 440 restauracji McDonald’s, z czego 380 prowadzą franczyzobiorcy. W 2020 roku marka planuje ponad 20 nowych otwarć.
Jak zostać licencjobiorcą McDonald’s? Łatwo nie jest. Marka bardzo starannie dobiera nowych franczyzobiorców, stawiając im wysokie wymagania. Muszą mieć m.in. wyższe wykształcenie, doświadczenie w zarządzaniu dużym zespołem, być gotowi do przeprowadzki. I mieć – bagatela – 1,8 mln zł na start! Te pieniądze nie mogą pochodzić z kredytu. Pożyczkę można za to wziąć już na pokrycie pozostałej części inwestycji – bo pełny wydatek na restaurację Złotych Łuków jest o wiele większy. Może sięgać nawet 4,8 mln zł!
Franczyzobiorcy McDonald’s w dużej mierze rekrutują się więc z grupy przedsiębiorców lub pracowników korporacji wysokiego szczebla. Jak więc otworzyć własny biznes z logo Złotych Łuków nad wejściem?
Jak trafiłem do McDonald’s
Jacek Wyspiański przez dwanaście lat pracował w międzynarodowej firmie informatycznej. Pnąc się po szczeblach kariery, doszedł do stanowiska dyrektora handlowego. Lubił swoją pracę, ale…
– Przyszedł czas, gdy dojrzałem do decyzji, by zacząć pracować na własny rachunek – mówi Jacek Wyspiański, dziś franczyzobiorca McDonald’s z dziewięcioletnim stażem. – Od dawna chodziła mi po głowie franczyza. A Złote Łuki to przecież światowy symbol franchisingu!
Któregoś wieczoru razem z żoną wypełnili dokumenty aplikacyjne. Już po kilku dniach otrzymali zaproszenie na pierwsze spotkanie rekrutacyjne. A później na kolejne.
– Odbyliśmy szereg spotkań z działem franczyzy oraz zespołem finansowym. Przez dwa dni pracowaliśmy w jednej z warszawskich restauracji McDonald’s – opowiada franczyzobiorca. – Na końcu odbyło się spotkanie z zarządem firmy, który podejmuje ostateczną decyzję o nawiązaniu współpracy. Dla mnie była to decyzja pozytywna.
Kolejnym krokiem na drodze do zostania franczyzobiorcą McDonald’s jest wielomiesięczne szkolenie.
– To był trudny okres – przyznaje Jacek Wyspiański. – Cały czas pracowałem jeszcze na etacie. W pracy starałem się nie obniżać lotów i jak najlepiej wywiązywać ze wszystkich obowiązków. Z drugiej strony musiałem też znaleźć czas na szkolenie w McDonald's.
Podczas dziewięciomiesięcznego szkolenia Jacek Wyspiański smażył frytki, przygotowywał hamburgery, uczył się obsługi gości, a także poznawał tajniki pracy restauracji i zarządzania personelem.
– Dzięki temu wiem, jak działa każde ogniwo lokalu – podkreśla.
Klucze do pierwszej restauracji odebrał w 2011 roku. Franczyzodawca przekazał mu w pełni wyposażony, funkcjonujący już lokal z kompletnym personelem.
– Z dnia na dzień zostałem szefem siedemdziesięcioosobowego zespołu. Dopiero wtedy tak naprawdę doceniłem wartość szkolenia, jakie wcześniej przeszedłem – uśmiecha się.
Półtora roku później Jacek Wyspiański otworzył kolejny lokal pod szyldem McDonald's. Tym razem tworzył go od podstaw, we wrocławskiej galerii handlowej.
– Zaprocentowało wtedy moje dobre zintegrowanie z dotychczasowym zespołem pracowników. Zawsze staram się dbać o zespół, doceniać, wspierać w rozwoju. Dzięki temu mogłem od razu wyłonić obsadę, która objęła kluczowe stanowiska w nowej restauracji – opowiada.
W tym samym, 2013 roku, Jacek Wyspiański kupił kolejną, trzecią restaurację McDonald’s. Dziś ma ich już dziewięć: siedem we Wrocławiu i po jednej w Dzierżoniowie i Oławie. W sumie zatrudnia ponad sześćset osób.
– Od początku wiedziałem, że przychodzę do McDonald’s na wiele lat i chcę się tutaj rozwijać. Tak budowałem i rozwijałem strukturę swojego biznesu, by dołączanie kolejnych restauracji było naturalnym procesem, przejściem na wyższy poziom zarządzania – wyjaśnia Jacek Wyspiański. – Udało się to osiągnąć przede wszystkim dzięki doświadczeniu wyniesionemu z poprzedniej pracy oraz zaufanemu zespołowi pracowników, którzy według mnie są kluczowi, jeśli chcemy osiągnąć sukces.
Ile kosztuje franczyza McDonald’s?
Restauracje McDonald’s można spotkać w różnych miejscach – w centrach handlowych, przy autostradach i głównych ulicach miast. Co ważne, każdy nowy franczyzobiorca zawsze przejmuje od centrali już działający lokal, nie buduje restauracji od podstaw.
– Siłą systemu McDonald’s jest wzajemne wsparcie i bliska współpraca, bez względu na warunki ekonomiczne – podkreśla Danuta Suska-Małkuszewska, starszy menedżer ds. franczyzy w McDonald's. – Jako McDonald’s pozyskujemy nieruchomość, przygotowujemy i realizujemy inwestycję. Zapewniamy profesjonalne i kompleksowe szkolenia oraz eksperckie wsparcie konsultantów w trakcie wykonywania umowy franczyzy. Dzielimy się wiedzą i doświadczeniem. Prowadzimy wspólną działalność marketingową i promocyjną. Mamy sprawdzoną sieć dostawców. Współdziałamy przy zakupie usług dla restauracji.
Od trzech lat McDonald’s intensywnie rozwija usługę delivery. Już co trzeci lokal sieci realizuje dostawy do klientów.
– Prognozujemy, że usługa McDelivery będzie wciąż dynamicznie rosnąć, poszerzając ofertę dostaw o kolejne lokalizacje – zapowiada Danuta Suska-Małkuszewska.
Ile trzeba mieć pieniędzy na inwestycję, żeby zostać franczyzobiorcą McDonald’s?
- 1,8 mln zł – taką kwotą musi dysponować kandydat na franczyzobiorcę na starcie
- 4,8 mln zł – tyle może wynieść pełny wydatek na restaurację
- 45 tys. dolarów – to jednorazowa opłata licencyjna, przy założeniu, że umowa franczyzowa jest podpisywana na 20 lat
- 15 tys. dolarów – kaucja
- co miesiąc licencjobiorca wpłaca na rzecz franczyzodawcy trzy opłaty: franczyzową, marketingową oraz czynsz za korzystanie z lokalu, który pozostaje własnością centrali.
O tym, kto może otworzyć własną restaurację McDonald's, przeczytasz też w numerze 1-2021 miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING".

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Gastronomia to jedna z najliczniej reprezentowanych we franczyzie branż. Dlatego na Targach Franczyza nie może zabraknąć konceptów gastronomicznych.
Świat franczyzy w Polsce już wkrótce znów wstrzyma oddech – zbliżają się Targi Franczyza 2025 – to najważniejsze i najbardziej elitarne wydarzenie tego typu w naszym regionie.
Piotr Pożak, franczyzobiorca McDonald’s Polska, zdobył tytuł Top Franczyzobiorcy w kategorii „najszybszy wzrost w sieci”. Jak udaje mu się zarządzać czterema restauracjami?
Chcesz otworzyć własny biznes, ale nie wiesz, od czego zacząć? Sięgnij po nowy numer magazynu "Własny Biznes FRANCHISING", piszemy o najlepszych franczyzach 2025, nowych trendach i realnych doświadczeniach przedsiębiorców.
Marzysz o własnym biznesie, ale obawiasz się ryzyka? Franczyza to sprawdzony sposób na dochodowy interes pod silną marką. Przyjdź 23-24 października na Targi Franczyza w Warszawie i poznaj najlepsze koncepty franczyzowe!
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

W branży spożywczej dominują dziś duże sieci. Najbardziej znane marki znajdziecie na Targach Franczyza.
Ewelina Sawicka prowadzi dwie placówki partnerskie VeloBanku. W filmie opowiada, jak wygląda franczyza bankowa od środka i z jakiego wsparcia mogą korzystać partnerzy sieci.
– Nie ma lepszego miejsca na zaprezentowanie swojej oferty franczyzowej niż Targi Franczyza – mówi Tomasz Maj ze Speed Queen.
Jump4U stawia na nowoczesne parki trampolin, które przyciągają dzieci, młodzież i dorosłych. Inwestorów kusi zwrot z inwestycji nawet w 2,5 roku i rosnący popyt na rozrywkę pod dachem.
Zajęcia pozalekcyjne to nie tylko język angielski. Przyjdź na Targi Franczyza i zobacz, jak wiele jest pomysłów na biznes w branży edukacyjnej.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali