Dużo zamówień / Franczyzodawca firmy Epaka twierdzi, że po pierwszych dwóch tygodniach od wprowadzenia stanu epidemii w Polsce, odnotowano więcej zleceń od klientów indywidualnych.
Środa
01.04.2020
Kurierzy w czasach pandemii mają pełne ręce roboty. Nie spada także liczba zapytań o współpracę z franczyzodawcami.
 

Szybki rozwój branży kurierskiej jest niezmiennie napędzany przez rozwój e-commerce. Ten trend w najbliższych latach się utrzyma – według danych Gemiusa liczba Polaków kupujących u e-dostawców rośnie sukcesywnie od kilku lat i w ubiegłym roku już 56 proc. polskich internautów kupowało online. A w dobie szalejącej epidemii koronawirusa przybywa klientów, którzy realizują zamówienia przez internet, wybierając opcję przesyłki kurierskiej.

Bezpieczeństwo kurierów i klientów

Franczyzodawcy firm kurierskich również nie narzekają na liczbę zleceń. Ale obecna sytuacja wymusiła zastosowanie restrykcyjnych środków ostrożności.  
– Oczywiście musieliśmy wprowadzić pewne procedury bezpieczeństwa. W każdym punkcie jest możliwość płatności kartą. Przy każdym terminalu jest płyn do dezynfekcji rąk, a do punktów klienci są wpuszczani pojedynczo. Personel również został okrojony. W punkcie sprzedaży pracuje tylko jedna osoba. A pozostałe, które mogą wykonywać pracę zdalnie – pracują z domu. Staramy się wdrażać wszelkiego rodzaju odbiory i doręczenia nie do rąk własnych, tylko do punktów odbioru i nadań paczek. Ludzie teraz zamawiają rzeczy przez internet, wybierając najczęściej opcję dostarczenia zakupów przesyłką kurierską. Staramy się maksymalnie przed tym zabezpieczyć i dajemy możliwość odbiór towaru w określonych punktach odbioru np. paczkomatach – mówi Łukasz Osyra, specjalista ds. kontaktu z franczyzobiorcami Ship Center.

Podobne środki bezpieczeństwa zastosował franczyzodawca marki Epaka.
 Z naszymi partnerami systematycznie wymieniamy się informacjami na temat panującej sytuacji. Po  pierwszych dwóch tygodniach od wprowadzenia stanu epidemii w Polsce, odnotowujemy lepsze wyniki. Ale obecna sytuacja wymusiła zachowanie wszystkich środków ostrożności, do których podchodzimy restrykcyjnie. W ponad 230 oddziałach epaka.pl są dostępne środki dezynfekujące, szyby oddzielające klientów od pracowników, a w punkcie mogą przebywać maksymalnie dwie osoby – mówi Joanna Kuśmierczyk, specjalista ds. kontaktu z franczyzobiorcami Epaka.

Jak zaznacza Agnieszka Błaś z DHL Express, istnieje możliwość zrealizowania dostawy bez konieczności potwierdzania jej podpisem. – Kurierzy wyposażeni są dodatkowo w terminale do obsługi kart płatniczych i kredytowych umożliwiające płatności bezgotówkowe. Odbiorcy mogą również w prosty sposób dzięki aplikacji On Demand Delivery przekierować przesyłkę pod inny adres lub do paczkomatu DHL – mówi Agnieszka Błaś.

Popyt w branży kurierskiej

Jak zaznaczają franczyzodawcy, obecna pandemia nie zatrzymuje rozwoju ich biznesów.
– Liczba zapytań dotyczących współpracy z naszą marką jest cały czas duża. W obecnej sytuacji trochę inaczej podchodzimy do otwierania biznesu. Wcześniej spotykaliśmy się z partnerami, by omówić warunki ewentualnej współpracy. Również szkolenia odbywały się w siedzibie naszej centrali w Łukowie. Teraz całą procedurę wstępnej rozmowy oraz szkoleń przenosimy na połączenia zdalne. Na bieżąco szukamy nowych rozwiązań, aby przystosować funkcjonowanie firmy i jej poszczególnych działów do tej szczególnej sytuacji – mówi Joanna Kuśmierczyk.

 Oczywiście, systematycznie spływają do nas zapytania, dotyczące współpracy. Ale nie odnotowaliśmy, jakiegoś wielkiego wzrostu. Osoby, które są zainteresowane założeniem biznesu, na razie wstrzymują się od inwestycji, ponieważ nikt nie wie, ile ta sytuacja optrwa. Ale zaobserwowaliśmy spore zainteresowanie naszym konceptem wśród przedsiębiorców, którzy dotychczas prowadzili inny biznes, a ze względu na pandemię musieli go chwilowo zamknąć. Firma kurierska wydaje się im bezpieczną alternatywą w tych trudnych czasach – dodaje Łukasz Osyra.

Branża kurierska w Polsce:

  • Jak wynika z danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej, w Polsce tempo rozwoju branży kurierskiej sięgnęło 16,7 proc.;
  • Od kilku lat segment przesyłek kurierskich sukcesywnie zwiększa swoją wartość – w ubiełgłym roku jego przychody wzrosły o rekordową jak dotąd kwotę 665,5 mln zł;
  • Z kolei liczba dostarczonych przesyłek kurierskich i tradycyjnych paczek pocztowych sięgnęła 391,7 mln sztuk.

Bezpieczeństwo przede wszystkim / Franczyzodawca Ship Center zaznacza, że jest spore zainteresowanie branżą kurierską wśród potencjalnych franczyzobiorców.