Upadną, by pozostać w grze

Złożenie wniosku o upadłość z możliwością zawarcia układu – to sposób Bomi na tymczasowe przynajmniej uniknięcie bankructwa. Operator delikatesów i sieci sklepów spożywczych zareagował tak na wypowiedzenie mu kredytów przez głównych wierzycieli – banków: Pekao, PKO BP i BRE Bank. Zdaniem zarządu zawarcie układu pod ochroną sądu jest teraz jedyną szansą na dalsze działanie i wdrażanie planu restrukturyzacji.
- Decyzja zarządu Bomi ma na celu ochronę interesów spółki, wszystkich wierzycieli, akcjonariuszy oraz pracowników. Pomimo podjęcia wszelkich starań, nie jesteśmy w stanie na dzień dzisiejszy kontynuować realizacji planu restrukturyzacji spółki – mówi Witold Jesionowski, prezes Bomi.
Zarząd zaproponował wierzycielom układ, w ramach którego chce w całości spłacić wierzytelności nie przekraczające 15 tys. zł, pozostałe natomiast częściowo zredukować, a ich spłatę rozłożyć w czasie.
- Będziemy dążyć do jak najszybszego zawarcia układu, gdyż zależy nam na kontynuacji podjętych działań, które pozwolą na prowadzenie bieżącej działalności i zachowanie ponad 2. tysięcy miejsc pracy na terenie całego kraju – dodaje Jesionowski.
Bomi boryka się z trudną sytuacją finansową od przeszło dwóch lat, kiedy to wyniki na koniec 2010 roku wykazały przekraczającą 100 mln zł stratę. W lutym bieżącego roku w fotelu prezesa zasiadł Witold Jesionowski, obejmując stery tonącego już okrętu. Środki na restrukturyzację spółka starała się pozyskać z emisji akcji. Rozważała także sprzedaż spółki Rabat Service, właściciela franczyzowych marek eLDe, Sieć34 i Livio. Na domiar złego sieci delikatesowe Bomi stały się nierentowne, a zadłużenie spółki przekracza już 250 mln zł.
Zdaniem Jesionowskiego, utrzymanie Bomi przy życiu wymaga dokapitalizowania spółki kwotą 40-50 mln zł.
- Myślę, że jest szansa na pozyskanie pieniędzy, bo parę osób jest zainteresowanych finansowaniem w wysokości kilku-kilkunastu milionów złotych. Nie ma sensu dokapitalizowanie w wysokości poziomie 10-20 mln zł, bo to przedłużyłoby tylko agonię spółki – twierdzi Jesionowski.
Gdyby inwestor rzeczywiście się znalazł, zarząd czeka mnóstwo pracy nad poprawą rentowności firmy. Jak zapowiada Jesionowski, cięć chciałby szukać przede wszystkim w kosztach z tytułu najmu powierzchni handlowych, jak również ograniczyć wydatki na funkcjonowanie systemu logistycznego i centrali. Nowe lokalizacje sklepów i korzystniejsze warunki zatowarowania miałyby z kolei przełożyć się na wzrost sprzedaży.
(gum, boa)
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Rosnąca konkurencja ze strony dyskontów i innych sieciowych formatów sprzyja grupie Chorten, ponieważ detaliści szukają przez to silnego partnera do współpracy.
W tym roku do sieci Beza Krówka dołączyło kilkanaście nowych punktów franczyzowych. W sumie jest ich już ponad setka.
Sieć oferuje już cztery modele współpracy. Najnowszy z nich stawia na mniejsze lokale, niższe koszty inwestycji oraz minimalistyczny wystrój.
– Franczyza to coś więcej niż dostęp do produktów i technologii. To gotowy system, który naprawdę wspiera, a przy okazji pozwala realizować się razem, jako rodzina – mówią Barbara i Mikołaj Pawłowscy, właściciele czterech sklepów Stokrotka w województwie lubelskim.
Żabka nie zwalnia i już ma 10 tys. franczyzobiorców. Okrągłą liczbę zamyka franczyzobiorczyni z Gliwic.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Do znalezienia biznesu, w który chciałoby się zainwestować, trzeba się dobrze przygotować. Choć wybór branży i konkretnego systemu franczyzowego jest subiektywny, to ocena części elementów umowy franczyzy podlega obiektywnym kryteriom.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów