Rozczarowanie w Redanie
Grupa Redan podała wyniki za pierwszy kwartał. Właściciel marek Top Secret, Troll i TXM ma więcej powodów do zmartwień niż zadowolenia. Najpierw jednak dobre wiadomości. Tym razem dotyczą one segmentu modowego, do którego należy franczyzowy Top Secret. Sieć wprawdzie zanotowała blisko 6 proc. spadek przychodów w porównaniu z pierwszym kwartałem 2016 roku, ale udało jej się znacznie ograniczyć koszty działalności – o prawie 10 proc. Poskutkowało zamknięcie nierentownych sklepów Top Secret oraz zmniejszenie sieci Troll – marka jest teraz oferowana głównie przez internet.
W efekcie tych działań poprawie uległ wynik na sprzedaży i zmniejszyła się strata netto. Przed rokiem Top Secret stracił 4,4 mln zł, teraz – „tylko” 3,6 mln zł.
Sytuacja franczyzowej części biznesu Redanu prezentowała się w ostatnich latach znacznie gorzej niż dyskontowego TXM (nie korzysta z franczyzy), będącego de facto motorem napędowym grupy. Niestety, pierwszy kwartał 2017 roku pozostanie na długo w pamięci właścicieli. Przychody TXM co prawda nieznacznie wzrosły – o 1,9 proc. do 72,4 mln zł, ale wynik zrujnował dramatyczny skok kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu. Koszty te podniosły się aż o jedną trzecią, co w ostatecznym rozrachunku przełożyło się na stratę sięgającą blisko 10 mln zł.
Skąd tak drastyczny wzrost kosztów? Powodem na pewno jest to, że sprzedaż nie rosła w takim samym tempie, jak powierzchnia sklepów. Ale to nie tłumaczy sedna problemu. Katastrofę w istocie spowodowało nieprawidłowe zatowarowanie sklepów. Zawiódł wdrożony w lutym tego roku system SAP, wspomagający zarządzania towarami i logistyką. Galimatias w TXM był taki, że część towarów była wysyłana nie do tych sklepów, do których powinna trafić.
– W szczególności przez pewien okres był zablokowany proces przyjęć i wysyłek towarów z magazynu oraz interfejsy służące do przenoszenia informacji pomiędzy systemem centralnym a systemem sprzedażowym w sklepach. Spowodowało to z jednej strony zablokowanie możliwości właściwego towarowania sklepów, z drugiej zaś powstanie dużej liczby błędów systemowych, których eliminacja była złożona i czasochłonna. Problemy przyjęć i wysyłki z magazynu oraz przyjęcia w sklepach zostały w większości rozwiązane dopiero pod koniec kwietnia br. – tłumaczy Bogusz Kruszewski, prezes Redanu.
Według jego relacji system SAP działa już coraz sprawniej. Wysyłki i dostawy działają bezbłędnie, natomiast trwają jeszcze prace nad usprawnieniem procesów związanych z raportowaniem. Słowem, trwa sprzątanie bałaganu. Gorzej, że w międzyczasie klienci zdążyli zauważyć niezgodność reklamowanego towaru z rzeczywistym stanem na półkach sklepowych. Teraz TXM będzie musiał popracować również nad odzyskaniem ich zaufania. Na szczęście rozgardiasz związany z nowym systemem dotyczył tylko sklepów TXM, a nie Top Secret – franczyzobiorcy nie ucierpieli.
Konsekwencje nieudanego wdrożenia zostały już wyciągnięte. Poleciał zarząd TXM, a na jego miejsce powołano nowy. Na czele spółki stanął Tomasz Waluś, od 2001 związany z Tesco Polska.
W ramach grupy Redan działają łącznie 693 sklepy odzieżowe. 406 z nich to dyskonty TXM, pozostałe działają w segmencie modowym. Koncept Top Secret w Polsce liczy 167 sklepów franczyzowych i 26 własnych. Punkty tej marki działają też w Rosji oraz na Ukrainie. Sieć Top Secret opiera się na modelu depozytowym – towar sprzedawany w sklepach należy do franczyzodawcy, a partner zarabia na prowizji od uzyskanych wyników sprzedaży. Szacunkowe koszty uruchomienia sklepów wynoszą od 1 do 2 tys. zł na m2, w zależności od stanu lokalu do zaadaptowania i lokalizacji. Biznesplan dla sklepu franczyzowego Top Secret jest tak skalkulowany, że od pierwszego miesiąca sklepy zarabiają na pokrycie kosztów bieżących, a zwrot inwestycji wyliczony jest na maksymalnie 3 lata.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Jak rozwija się sieć Top Secret z nowym właścicielem? Franczyzobiorcy mogą sprzedawać jedną markę, albo zdecydować się na dwie.
Redan postanowił sprzedać prawa do marki i sieć sklepów Top Secret spółce Greenpoint. Co to oznacza dla franczyzobiorców?
Sfinksowi rośnie sprzedaż, choć spada liczba restauracji, za to Duży Ben przyspiesza tempo otwarć. Przegląd tygodnia 6-13 maja.
Zdrowa Krowa i Frentzza – Pizza & Friends otworzyły nowe lokale. Redan chce uniezależniać się od Top Secret. Przegląd tygodnia 15-22 kwietnia.
Widmo powstania ustawy regulującej franczyzę, uruchomienie studiów Zarządzanie Franczyzą, powiększenie grona sygnatariuszy Kodeksu Dobrych Praktyk to zaledwie kilka z ważnych wydarzeń dla rynku franczyzy w Polsce w 2022 r.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Fabryka Pizzy zamieniła się we włoską restaurację, która serwuje różnorodne dania. Czy ten ruch się opłacał?
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
POPULARNE NA FORUM
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Klienci patrzą na metkę
dzieki za info za ostrzeżenie. Teraz zwróce uwagę na typa na przyszłośc by sie nie dać nabrać. Fajnie ze ostrzegasz ludzi. Na pewno pomożesz wielu ludziom. Szacunek
Czy warto otworzyć sklep odżieżowy??
ja bym obstawiał dla niemowlaków to zawsze schodi a młode mamusie mają swira na punkcie wyglądu dziecka
Jak założyć stronę Online z luksusową odzieżą?
Sama strona z takimi rzeczami, to koszt od3 do 10 tys, ale drugie to koszt pozycjonowania i reklamy to juz worek bez dna
Kto prowadził / prowadzi salon Esotiq
Chciałabym się dowiedzieć coś więcej na temat współpracy z frmą Esotiq, Bardzo proszę o kontakt osób które prowadziły , bądź prowadzą franczyzę...
Klienci patrzą na metkę
Ten człowiek to zwykły oszust. Prowadząc firmę wyłudził duże środki od wielu osób. Przegrał sprawy Sądowe, komornik siedzi mu na głowie od wielu lat. Na hipotece...