Biznes na wsi

Grene to sieć specjalistycznych sklepów technicznego zaopatrzenia rolnictwa, działająca w Europie od ponad 100 lat, a w Polsce od 21. W ofercie ma m.in. części do maszyn i ciągników rolniczych, wyposażenie pojazdów: opony, akumulatory, akcesoria, artykuły do produkcji zwierzęcej – zootechnikę i artykuły uniwersalne – przeznaczone do gospodarstwa, warsztatu, domu i ogrodu. W Polsce marka ma 145 sklepów, w tym 53 franczyzowe. Wkrótce jednak wszystkie przejdą w ręce licencjobiorców.
– Wraz z końcem 2016 roku podjęta została decyzja o zmianie modelu biznesowego marki Grene – informuje Joanna Poniedziałek, retail consultant sieci Grene. – Od tego czasu wszystkie kolejne punkty sprzedaży są otwierane w oparciu o umowę franczyzy, a dotychczasowe własne placówki handlowe ulegają transformacji, stając się również franczyzowymi sklepami pod szyldem Grene.
Plan firmy zakłada uruchomienie 350 sklepów do końca 2020 roku. W tym roku otwarć ma być 30, z czego 10 już udało się zrealizować (m.in. w Błaszkach, Raciborzu, Latowiczu, Giżycku, Siedlcach, Czerwińsku nad Wisłą, Ostrowi Mazowieckiej).
– Sklepy otwieramy głównie na terenach wiejskich, ponieważ bazowym klientem Grene jest rolnik – wyjaśnia Joanna Poniedziałek. – Nasze placówki lokalizujemy w najintensywniej rozwiniętych rolniczo powiatach Polski.
Partnerem Grene może zostać właściwie każdy, kto prowadzi własną działalność i ma niezbędne środki finansowe. Jednak bezcenna okazuje się także znajomość branży rolniczej. Jest ona przydatna szczególnie w pierwszym etapie prowadzenia sklepu, kiedy franczyzobiorcy zależy na poszerzaniu grupy klientów i zasięgu działalności.
– Naszymi franczyzobiorcami zostają najczęściej rolnicy, a także przedsiębiorcy prowadzący sklepy rolnicze i dilerzy maszyn rolniczych. Takie osoby decydują się na otwarcie sklepu Grene, ponieważ doceniają m.in. nasze wsparcie asortymentowe, marketingowe i możliwość udziału w kompleksowych szkoleniach – wyjaśnia Joanna Poniedziałek. – Na franczyzę coraz chętniej stawiają też przedsiębiorcy z branży środków ochrony roślin, nawozów czy pasz, którzy otwierając sklep Grene mają okazję na stworzenie lokalnych centrów rolniczych, zaopatrujących miejscową społeczność.
Placówki Grene mają wielkość od 200 do 700 m2. Przy otwarciu punktu o powierzchni ok. 250 m2 całkowity koszt inwestycji waha się od 100 do 140 tys. zł netto. Opłata licencyjna wynosi 20 tys. zł netto. Miesięczna opłata marketingowa to 1 proc. od obrotu. Towar jest zawsze własnością franczyzobiorcy, który zarabia na marży od sprzedanych produktów. Zwykle całkowity zwrot z inwestycji następuje na przełomie 2 i 3 roku od otwarcia sklepu.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

– Jesteśmy marką globalną, mamy partnerów w wielu krajach świata, ale nieustannie rozwijamy swoją sieć – mówi Jacek Kozłowski, właściciel marki Komandor.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Ubiegły rok przyniósł znaczący przełom dla sieci sklepów Komfort, uznanej marki w branży wykończenia wnętrz w Polsce.
Markety z branży dom i ogród korzystają na koniunkturze na rynku budowlanym. Sprawdzona licencja na biznes to prostsze wejście w tę i inne branże, o czym przekonasz się na Targach Franczyza, które 24-26 października odbędą się w PKiN w Warszawie.
– Nasz franczyzobiorca musi dobrze znać lokalny rynek i mieć doświadczenie w handlu – mówi Anna Kaminska, członek zarządu Grupy PSB Handel SA.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję magazynu "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie!
Zostaw etat, postaw na siebie! Nowy numer „Własny Biznes FRANCHISING” to konkretne pomysły na biznes, sprawdzone modele franczyzowe i inspirujące historie przedsiębiorców.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Franczyza pojawiła się na polskim rynku wraz z upadkiem komunizmu, a dziś jest fundamentem rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości. W 2023 roku chętni do założenia firmy mają do wyboru 1350 konceptów franczyzowych.
Jaki biznes ma szansę powodzenia w obecnych realiach rynkowych? Oto kilka pomysłów ze świata franczyzy.
POPULARNE NA FORUM
Ubrania robocze
Zazwyczaj za odzież roboczą odpowiada firma, która zatrudnia pracowników. Pracodawca może jednak poprosić osobę zatrudnioną o pokrycie kosztów zakupu odzieży lub...
Ubrania robocze
Na jakich stanowiskach wymagane jest kupienie pracownikowi odziezy roboczej? Czy jest to obowiązek pracodawcy ?
Gdzie najlepiej kupić mieszkanie pod wynajem?
Trudno powiedzieć, która opcja będzie najlepsza. Teraz wiele opcji, a deweloperzy są najbardziej ukierunkowane na nabywców.
Ekologiczne zyski
Potwierdzam, fotowoltaika to przyszłość, sam z niej korzystam i już po paru miesiącach widzę oszczędności energetyczne.
Biznes na wsi
Agroturystyka to świetny pomysł, ale trzeba mieć warunki.
Ogród
Skąd kupowaliście artykuły do ogrodu? Widziałam, że na Dajar.pl jest interesujący wybór
Skład opałowo-węglowy
Jeżeli chodzi o węgiel najlepiej wybrać sprawdzony skład węgla w którym można kupić węgiel najwyższej jakości a nie węgiel z którym są problemy i my również je...
Jaki sklep meblowy?
Jak chcesz mieć meble na lata, to nie kupuj w Jysk czy innych marketach. Wybieraj tylko sprawdzone marki.