Specyfika miasta, duża liczba turystów i rozpoznawalność marki w innych państwach powoduje, że często odwiedzają nas obcokrajowcy. Chcą wysyłać pamiątki czy bagaże sprawnie i bezproblemowo. Pakujemy dla nich przesyłki i przygotowujemy potrzebne dokumenty.
Izabela Partyka, franczyzobiorczyni Mail Boxes Etc.
Piątek
23.02.2018
Izabela Partyka przez kilka lat pracowała w centrali Mail Boxes Etc. Na tyle skutecznie zachęcała do kupna franczyzy tej firmy, że w końcu sama została jej franczyzobiorcą.
 

Jeszcze pięć lat temu Izabela Partyka pracowała w centrali właściciela marki Mail Boxes Etc. na stanowisku menedżera do spraw rozwoju sieci. Promowała system franczyzowy i sprawowała pieczę nad lokalami własnymi właściciela. W ten sposób sama przekonała się do franczyzy. – Znałam biznes od podszewki, wiedziałam, jak wygląda organizacja pracy w firmie. Najpierw zachęcałam do niej innych. W końcu sama postanowiłam zostać właścicielem punktu MBE w Krakowie – mówi franczyzobiorczyni.

Decyzja o wejściu we franczyzę zbiegła się w czasie ze zmianami w strukturze firmy. W 2009 włoska spółka MBE Worldwide przejęła markę na wszystkich rynkach poza Stanami Zjednoczonymi i Kanadą. Od tej pory system franczyzowy MBE rozwinął się na kilku kontynentach: w Europie, Azji, Australii i Oceanii oraz obu Amerykach. Po przejęciu dwóch amerykańskich firm – PostNet i Alphagraphics w ubiegłym roku, sieć rozrosła się o ponad tysiąc punktów usługowych i liczy obecnie ponad 2,6 tys. placówek na całym świecie. Oferta firmy obejmuje przesyłki krajowe i międzynarodowe, pakowanie, poligrafię, druk cyfrowy, a także mikrologistykę oraz usługi pocztowe. Dodatkowo firma udostępnia wynajem skrytek adresowych z rejestracją działalności gospodarczej klienta pod adresem MBE. Z rozwiązania korzystają głównie przedsiębiorcy, którzy chcą posiadać inny adres rejestrowy niż miejsce zamieszkania lub przez znaczną część roku przebywają za granicą.

Lokal w Krakowie generuje największe obroty na przesyłkach międzynarodowych. – Specyfika miasta, duża liczba turystów i rozpoznawalność marki w innych państwach powoduje, że często odwiedzają nas obcokrajowcy. Chcą wysyłać pamiątki czy bagaże sprawnie i bezproblemowo. Pakujemy dla nich przesyłki i przygotowujemy potrzebne dokumenty – podkreśla franczyzobiorczyni. Struktura sprzedaży różni się w zależności od lokalizacji punktu. Oprócz klientów indywidualnych, MBE obsługuje małe oraz średnie przedsiębiorstwa. Klienci korporacyjni, którzy wchodzą we współpracę z MBE, od początku mają dostęp do oferty kilkunastu dostawców. – Dobieramy kuriera w zależności od przesyłki, miejsca i terminu doręczenia. Naszymi partnerami strategicznymi są m.in.: UPS, FedEx czy DPD. Gdyby firma podpisała umowę tylko z jednym przewoźnikiem, musiałaby godzić się na jego warunki. My gwarantujemy najbardziej korzystne rozwiązanie dla konkretnego zlecenia – mówi Izabela Partyka.

Nowy członek sieci

Na relacjach wypracowanych przez franczyzodawcę zyskują sami biorcy licencji. MBE nawiązuje kontakty zarówno z firmami kurierskimi, jak i dostawcami sprzętu i materiałów do pakowania. W ramach umowy franczyzowej partnerzy w sieci korzystają także z know-how właściciela. Co więcej, mogą polegać na franczyzodawcy w przypadku problemów w bieżącej działalności. Na wstępie każdy nowy właściciel uczestniczy w czterotygodniowym szkoleniu, aby poznać proces obsługi klienta. Dostaje też gotowy projekt lokalu.

Indywidualna umowa franczyzowa warunkuje także zobowiązania konkretnego właściciela. W zamian za wsparcie ze strony franczyzodawcy, biorca musi przestrzegać standardów pracy placówki i reprezentować całą sieć. Ponosi także koszt inwestycji, określany indywidualnie przez franczyzodawcę. Kwota pokrywa między innymi prawo do posługiwania się marką, dostęp do systemów informatycznych oraz bieżące wsparcie handlowe i operacyjne. Miesięczne wydatki wahają się w zależności od miasta i lokalizacji. Największym kosztem dla franczyzobiorcy jest zazwyczaj wynajem lokalu. Do pozostałych kosztów miesięcznych należy wynagrodzenie pracowników oraz miesięczna opłata franczyzowa. W momencie rozpoczęcia działalności w punkcie powinny pracować dwie osoby. Jeden pracownik zajmuje się bieżącą obsługą klientów w placówce, drugi działalnością handlową oraz kwestiami operacyjnymi. Wraz z rozwojem firmy franczyzobiorca ocenia, kto jeszcze powinien zasilić jego szeregi – rozwinięte punkty zatrudniają pięciu i więcej pracowników.

Sama sobie sterem

Mimo gwarantowanego wsparcia, franczyza w MBE to nie przygoda dla każdego. Przed podjęciem decyzji o dołączeniu do sieci, warto zastanowić się co najmniej trzy razy. – Najpierw należy skontaktować się z franczyzodawcą i zrobić rachunek sumienia – kwituje Izabela Partyka. Prowadzenie własnej działalności wiąże się z dużą odpowiedzialnością. W tej branży nie czekamy na klienta za ladą. Sieć poszerza się o osoby otwarte na zmiany, zdyscyplinowane i odważne. Franczyzodawca dostarcza nam odpowiednich narzędzi, a my musimy aktywnie pracować, aby powiększyć grono odbiorców. Decydujące znaczenie w walce o klientów na danym terenie ma zaangażowanie właściciela. Na starcie pomóc może również lokalizacja. Punkt w pobliżu parkingu i ruchliwej ulicy może osiągnąć szybki zwrot z inwestycji.

Franczyzobiorca samodzielnie reklamuje nowy lokal w najbliższym otoczeniu. Ze strony centrali otrzymuje wstępną kampanię promocyjną w mediach społecznościowych, usługi telemarketingowe oraz cały pakiet materiałów marketingowych. Na początku działalności powinien poinformować innych o swoich usługach. A potem nieustannie starać się, żeby nie wypaść z obiegu.


POPULARNE NA FORUM

Płyta XPS dla producentów drzwi

Dzień dobry. Jeśli zajmują się Państwo produkcją drzwi zewnętrznych i wewnętrznych to polecam zajrzeć na stronę Ostrowski.eu. Jest to producent płyt XPS, które...

1 wypowiedzi
ostatnia 14.06.2019
Jak pozycjonować stronę internetową?

Pozycjonowanie zawsze należy zlecić osobom, które zajmują się tym na co dzień. Samodzielne działania mogą przynieść odwrotny skutek. Dlatego znacznie lepiej...

76 wypowiedzi
ostatnia 01.04.2019
Agencja reklamowa przyjdzie do klienta

Niby dobry pomysł, ale ta franczyza niczego Tobie nie daje, nie da się zarobić, ponieważ I tak większe firmy mają lepsze ceny, a to jest najważniejsze dla potencjalnego...

2 wypowiedzi
ostatnia 21.02.2019
Gadżety reklamowe - co zamówić?

U mnie super sprawdziły się brendowane soki owocowe i woda dla klientów. Prowadzę biznes dla klientów premium, więc butelki z własnym logiem robiły zawsze dobre...

92 wypowiedzi
ostatnia 14.02.2019
Szkolenia menedżerskie

Szkolenia to szczególny element w pracy np. handlowca, dobrze jest przyłożyć się do organizacji takiego wydarzenia. Nasza firma organizowała ostatnio szkolenie dla...

28 wypowiedzi
ostatnia 06.02.2019
Szkolenia dla handlowców - co polecacie?

Myślę, że nie ma tu uniwersalnego rozwiązania. Szkolenie dla handlowców powinno być dostosowane pod produkt, jak i również pod politykę firmy. Co więcej myślę, że...

43 wypowiedzi
ostatnia 06.02.2019
Drukarnia w Warszawie

a daj znać na czym chcesz drukować ten baner to będzie łatwiej doradzić :)

4 wypowiedzi
ostatnia 18.12.2018
Drukarnia w Warszawie

przykro mi, ale baneru nigdy nie miałam okazje drukować... :(

4 wypowiedzi
ostatnia 16.12.2018