Restauracje w obliczu pandemii
Ostatnie wydarzenia dotyczące rozprzestrzeniania się koronawirusa (wywołującego chorobę COVID-19) mają wpływ na każdą branżę w każdym kraju na świecie. Jest też kilka branż szczególnie dotkniętych tym kryzysem, w tym między innymi gastronomia.
Pomimo przygotowywanych przez polski Rząd pakietów pomocowych każdy przedsiębiorca, restaurator powinien niezależnie podjąć możliwie jak najszybciej odpowiednie działania. Działania przygotowujące przedsiębiorstwo do obecnej nowej sytuacji, niezależnie od tego czy prowadzi lokal gastronomiczny, który może dalej świadczyć usługi dostaw oraz odbiorów osobistych czy jest to lokal całkowicie zamknięty.
Niezależnie od tego jakie pakiety pomocowe rząd ostatecznie przygotuje dla przedsiębiorców to należy mieć na uwadze, że żaden z nich nie uruchomi się sam. Każdy z pakietów, który będzie dotyczył danego przedsiębiorcy będzie wymagał w każdej z instytucji złożenia odpowiednich wniosków, przygotowania dokumentów oraz opisania jak pandemia wpłynęła na jego biznes.
Pomimo bardzo pilnej potrzeby pomocy przedsiębiorcom przez rząd i wysokich oczekiwań przedsiębiorców nie należy się spodziewać, że rząd skieruje rzekę pieniędzy bezpośrednio na konta przedsiębiorców. Należy raczej być przygotowanym na to, że działania pomocowe częściowo będą polegały na zastrzyku gotówki w postaci nieoprocentowanych kredytów, przesunięć zobowiązań podatkowych oraz ZUS-owskich z jednoczesnym rozłożeniem ich na raty, częściowym wsparciu finansowym pracodawców oaz pracowników w zakresie wypłat wynagrodzeń za okres zmniejszonych przychodów oraz przestoju przedsiębiorstwa. W określonych warunkach dla części firm możliwe będzie umorzenie składek ZUS-owskich i być może części podatków, ale tutaj tak samo nie należy liczyć na działania automatyczne tylko będzie to od nas wymagało złożenia wniosku oraz jego uzasadnienia pomimo jakby się mogło wydawać oczywistych przesłanek.
Poza liczeniem na pakiety rządowe, każdy przedsiębiorca powinien podjąć niezwłoczne działania restrukturyzacyjne.
Jakie według pana będą najodpowiedniejsze w tej sytuacji?
Aby możliwie najlepiej zabezpieczyć restaurację w tym trudnym czasie, moim zdaniem należy zawiesić raty kredytów i leasingów na okres trzech miesięcy. Banki i firmy leasingowe po niedawnej rekomendacji Związku Banków Polskich wyrażają zgodę na ich zawieszenie. Warto jak najszybciej złożyć takie wnioski, aby nie utknęły w szybko rosnącej kolejce wniosków innych firm. Trzeba też starać się o odroczenie płatności podatkowych oraz ZUS-owskich. Już teraz ZUS daje możliwość odroczenia płatności składek za luty, marzec i kwiecień na okres do trzech miesięcy. Na stronie zus.pl znajdują się odpowiednie formularze. Należy się spodziewać, że odroczone składki będzie można następnie rozłożyć na raty, a w przypadku przedłużania się pandemii nawet do umorzenia tych składek. Dla tych restauracji, które zatrudniają do 9 osób już jest to możliwe.
A co z czynszem za lokal?
Mając na uwadze, że lokale gastronomiczne do niespełna połowy miesiąca mogły pracować w normalnym trybie, a od 14.03 rozporządzeniem zostały zamknięte dla gości warto już teraz rozpocząć negocjacje z wynajmującymi. Warto zakomunikować wynajmującym, że przychody drastycznie spadły lub w ogóle nie są generowane i nie będzie możliwości uregulowania czynszu w jego pełnej wysokości. Trzeba to zrobić przed końcem miesiąca żeby dać czas do wspólnych negocjacji.
Jeżeli wynajmowany lokal znajduje się w obiekcie handlowym lub centrum handlowym warto bardzo dokładnie przeczytać umowę, bo takie umowy często zawierają zapisy na różne okoliczności np. siła wyższa itp. Warto też być w kontakcie z innymi najemcami, którzy są w podobnej sytuacji, aby wspólnie przedstawić swoje oczekiwania.
Co jeszcze można zrobić?
Przeanalizować i zweryfikować wszystkie umowy generujące koszty. W czasie kryzysu należy położyć na stół wszystkie umowy w mocy, które generują koszty. Należy się zastanowić czy umowy marketingowe lub na prowadzenie social media są nam teraz potrzebne w takim wymiarze w jakim je podpisywaliśmy lub czy są nam teraz w ogóle potrzebne. Być może ktoś z zespołu może się tym zająć ograniczając się do prostych komunikatów o dowozach, jeżeli takie świadczymy. Analizie należy poddać też kontrakty reklamowe i ich ewentualną możliwość zawieszenia lub rozwiązania. Warto pochylić się także nad umowami takimi jak np. na dzierżawę ekspresu do kawy, wody do dystrybutorów oraz wszystkich innych umów abonamentowych, które nie są niezbędne do funkcjonowania restauracji w tym wyjątkowym okresie.
Menu należy zmienić?
Warto przeanalizować co do tej pory najlepiej sprzedawało się w dostawie i tylko te produkty pozostawić w menu. Warto także zastanowić się czy teraz kiedy sala jest zamknięta dla gości niezbędnym jest dla nas utrzymywanie stanów magazynowych produktów premium typu steki, krewetki, ryby które w dostawie niezwykle rzadko się sprzedają. Należy raczej skupiać się tylko na pozycjach, które do tej pory odpowiadały za największą część przychodu.
Rekomenduje pan również restrukturyzację zatrudnienia?
W przypadku lokali, które prowadzą dostawy ocenie należy poddać faktyczne zapotrzebowanie na pracowników per zmiana, bo co z tego, że wszyscy będą mieli pracę jak w dniu wypłaty nie będzie dla nich wystarczającej ilości środków. Należy zastanowić się ile osób potrzebnych jest na zmianie i możliwie sprawiedliwie ustawić grafik, aby każda osoba z zespołu miała możliwość zarobienia. Kwestie restrukturyzacji zatrudnienia należą do jednych z najtrudniejszych i tutaj wymagana jest zarówno rozwaga, wyczucie jak i odpowiednia doza empatii. Należy jednak pamiętać, że w obecnej sytuacji celem nadrzędnym przedsiębiorstwa jest przetrwanie, bo jeżeli nie przetrwa to w okresie powrotu do normalnych warunków funkcjonowania nikomu już nie będzie mogło zaoferować miejsca pracy.
Przedstawione powyżej propozycje warto możliwie jak najszybciej przeanalizować i wdrożyć w życie. Czas nie jest tutaj naszym sprzymierzeńcem, zwłaszcza, że sytuacja kryzysowa cały czas jest bardzo dynamiczna, więc im szybciej wprowadzimy odpowiednie zmiany i zredukujemy koszty, tym większe szanse, że wejdziemy w okres powrotu do normalnego funkcjonowania możliwie najmniej poturbowani.
Rozmawiała Anna Smolińska

ZOBACZ W KATALOGU



















































































PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Cukrem i Solą otworzyło kolejny punkt franczyzowy, w planach ma też nową lokalizację własną.
KawoWiniarnia to nowy koncept restauracyjny, który wyróżnia się bogatą kartą kaw i wina. Chce rozwijać się poprzez franczyzę.
Kuchnia azjatycka jest w Polsce coraz bardziej popularna. Zauważyli to też franczyzodawcy, którzy proponują licencją na sushi bar czy restaurację z bogatszym menu.
Segment fast food ma mocną reprezentację we franczyzie. I wciąż przybywa nowych konceptów.
Poszukujemy partnerów do otwarcia pierwszego flagowego sklepu w topowej lokalizacji, który zostanie poszerzony o franczyzę obejmującą wiele jednostek.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
Rafał Jaźwiński od trzech lat prowadzi placówkę franczyzową pod marką Northgate Logistics. Specyfika biznesu pozwala obsługiwać klientów na całym świecie.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Xtreme Fitness Gyms otwiera kolejne kluby, ale to nie liczby przyciągają uwagę. Co sprawia, że franczyzobiorcy zostają na dłużej i rozwijają się razem z siecią?
Robert Podleś, właściciel firmy Cobi, zaczynał prowadzić biznes w trudnej komunistycznej rzeczywistości. Dzisiaj jego firma sprzedaje swoje produkty do ponad 40 krajów świata. Ale gdyby nie mama, kto wie jak potoczyłyby się jego losy...
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali