Franczyza bez mięsa
Filip i Alicja Voigt rozwój konceptu Falla obserwowali od momentu jego narodzin. – Jeden ze współwłaścicieli Falli to mój wieloletni przyjaciel, znamy się od dziecka – opowiada Filip Voigt. – Przyglądałem się, jak Falla sobie radzi najpierw na poznańskim rynku i później, gdy otwarto pierwszą franczyzę w Trójmieście. Zresztą ten pierwszy franczyzobiorca to także nasz znajomy.
To, co widzieli, bardzo im się podobało. Na tyle, że sami postanowili otworzyć lokal Falli w Warszawie.
– Oboje byliśmy wtedy na rozdrożu zawodowym i zastanawialiśmy się, co dalej – wspomina Alicja Voigt. – Oczywiście, mieliśmy wątpliwości. Po pierwsze, obawialiśmy się, że Warszawa jest już nasycona restauracjami wegańskimi i kolejna może się nie przyjąć. Nie mieliśmy też funduszy na wynajęcie topowej lokalizacji. Ale z drugiej strony – gdzie otwierać restaurację, jak nie w Warszawie, największym polskim mieście?
Lokalizacja poszukiwana
Współwłaściciele Falli, tworząc swój koncept, inspirowali się z jednej strony kuchnią bliskowschodnią, a z drugiej lokalami berlińskimi, ich klimatem i wysoką jakością serwowanego jedzenia. Pierwsza Falla, która powstała w Poznaniu cztery lata temu, nie była jeszcze restauracją, ale raczej bistro, które mieściło się na 50 m2 (razem z kuchnią) i miało zaledwie kilka stolików dla gości. Ale już po roku działania właściciele przenieśli się do większego lokalu. Tu powstała już duża, 120-metrowa restauracja. Z czasem koncept zaczął rozwijać się poprzez franczyzę.
Alicja i Filip Voigt lokalizacji na swoją restaurację szukali długo, bo około pół roku. Ale ostatecznie znaleźli wcale nie najgorszą, bo nieopodal Krakowskiego Przedmieścia. W prestiżowym budynku, gdzie działały już m.in. inne restauracje, klinika medyczna. Wynajęli lokal o powierzchni 130 m2, z przeszklonymi witrynami i wejściem wprost z ulicy, po funkcjonującej tu wcześniej gastronomii. – To pozwoliło nam zaoszczędzić na kosztach inwestycji, bo była w nim zamontowana już np. wentylacja. Wydaliśmy ok. 200 tys. zł. Lokal wymagał tylko minimalnego przearanżowania, dzięki czemu udało nam się bardzo szybko przygotować go do otwarcia – mówi Filip Voigt. – W tamtym czasie, czyli na początku 2018 roku, nie było w pobliżu lokali z kuchnią roślinną. Dopiero pół roku temu w sąsiednim budynku pojawiła się bezpośrednia konkurencja.
Dobry start
We wczesnej młodości Filip Voigt prowadził krótko food trucka z burgerami. – I to tyle, jeśli chodzi o moje doświadczenie. W ten biznes wchodziłem więc kompletnie zielony – nie ukrywa. – Szkolenia przygotowane przez franczyzodawcę bardzo mi się więc przydały. A że zawsze interesowałem się gastronomią, to nauka poszła mi szybko.
Sala restauracyjna warszawskiej Falli pomieści 40 gości, oprócz tego są dwa sezonowe ogródki, które pozwalają podwoić liczbę miejsc. Jak mówią właściciele, goście dopisali od początku. – Z Poznania, z centrali Falli przyjechała cała ekipa, razem z szefem kuchni, aby szkolić naszych pracowników. Pierwszego dnia z Mateuszem Łuczyńskim, współwłaścicielem konceptu, biegaliśmy po Warszawie, żeby dokupić produktów, których zaczynało brakować – śmieje się Filip Voigt. – Nie wszystkie osoby z personelu stawiły się do pracy, więc trzeba było się uwijać. Na szczęście kuchnia bardzo dobrze sobie radziła.
Franczyzobiorcy Falli podkreślają, że od początku solidnie przykładali się do swojej pracy. – Zawsze któreś z nas było na miejscu – mówi Alicja Voigt. – Wszystkie błędy, pomyłki korygowaliśmy od razu. Dbaliśmy i dbamy nadal o to, aby nikt nie wyszedł z naszej restauracji niezadowolony. Myślę, że m.in. dzięki temu zaczęła od razu zarabiać na siebie.
Ręka na pulsie biznesu
Alicja i Filip Voigt podzielili się obowiązkami. Każdy ma swój zakres, ale też oboje orientują się w całości prowadzonego biznesu, aby móc się nawzajem zastępować w razie potrzeby. – Przez pierwsze trzy miesiące byłem w lokalu codziennie, rano, wieczorem, otwierałem, zamykałem – opowiada Filip Voigt. – Pilnowałem jakości dań, food costu, rozliczeń.
Z czasem, gdy zbudowali zaufany zespół, mogli już rzadziej bywać w restauracji i pewne obowiązki scedować na innych. Do wysokiej mobilizacji zmusiła ich ponownie pandemia koronawirusa, która diametralnie zmieniła realia pracy w gastronomii. – Trzeba było wszystko ułożyć na nowo, wszystkie reguły biznesu przestały nagle obowiązywać – mówi franczyzobiorca Falli. – Wsiedliśmy za kierownicę i zajęliśmy się dowozami posiłków. Piekliśmy własne ciasta, robiliśmy lemoniady, które dawaliśmy w gratisach klientom. Nasililiśmy komunikację w mediach społecznościowych, aby informacje dotarły do jak najszerszej grupy. Krok po kroku udało się nam odnaleźć w nowych realiach.
Warszawscy franczyzobiorcy mają wyłączność na stolicę. Już wiedzą, że będą otwierać kolejne restauracje, intensywnie szukają dla nich lokalizacji. – Uważamy, że w Warszawie jest miejsce dla czterech lokali pod szyldem Falla. Z czasem pewnie uda nam się tyle właśnie otworzyć – zdradza plany Filip Voigt.

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Kto może zostać franczyzobiorcą McDonald's oraz w jakie koncepty gastronomiczne warto zainwestować – m.in. o tym przeczytasz w nowym numerze "Własny Biznes FRANCHISING".
Franczyzodawcy marki Falla nie tylko otwierają kolejne wegańskie restauracje. Uruchomili również nowy koncept.
Prezentujemy pomysły na biznes, które z powodzeniem można łączyć z pracą na etacie lub prowadzeniem innej firmy.
Falla podpowiada franczyzobiorcom, jak otworzyć i zarabiać na restauracji z kuchnią roślinną.
Czy we franczyzie można liczyć na szybki zwrot z inwestycji? W majowym numerze miesięcznika "FRANCHISING" opisujemy biznesy, które pozwolą najszybciej zarobić.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Jak pokonać wirusa, który niszczy restauracje? Wyjaśnia Marcin Ciesielski, prezes Mastergrupy, do której należy sieć pizzerii Stopiątka i Stopiątka Fabbrica.
Kandydaci na franczyzobiorców Intermarché mają zagwarantowane wsparcie ze strony centrali, a to ułatwia proces uruchomienia nowego lub przejęcia istniejącego supermarketu.
W co zainwestować – czy warto porzucić ciepły etat i wybrać własną firmę? Podpowiadamy, jaki biznes najlepiej otworzyć w 2020 roku.
Teraz można zostać franczyzobiorcą inwestując jedynie 27 000 zł netto. W tym jest już wliczone zatowarowanie!
POPULARNE NA FORUM
North Fish podwojony
Proszę o pilny kontakt w sprawie franczyzy pod nr telefonu 731610809
Czy minister Ziobro wyrzuci McDonald's z Polski?
Troska o Mc Donalda, który przekonał do siebie prawie całą Azję gdzie słowo ,,hamburger" z powodów oczywistych jest niemal zakazane- wydaje się po prostu zwykłym...
Czy minister Ziobro wyrzuci McDonald's z Polski?
Panie Rafale! Znakomita robota. W końcu ktoś wypunktował to co wiemy od kilkunastu lat, a określenie wolna amerykana pasuje tu idealnie. Niestety z amerykańskich...
Czy minister Ziobro wyrzuci McDonald's z Polski?
Pandemia pokazałą ,że król jest nagi-edukacja potencjalnych franczyzobiorców wzrasta, i koncepty np takie jak szeroko tu reklamowany Intermarche będą miały kłopot z...
Czy minister Ziobro wyrzuci McDonald's z Polski?
Dziękuję za obszernie przedstawione stanowisko. Będziemy musieli zostać przy swoich zdaniach - ja nadal uważam, że zaproponowany w Raporcie projekt kodyfikacji norm na...
Czy minister Ziobro wyrzuci McDonald's z Polski?
Szanowny Panie Prezesie! Cieszę się z Pana zaproszenia do dyskusji. Myślę, że możemy ją bezpośrednio prowadzić publicznie na forum. Oczywiście spotkamy się także...
Czy minister Ziobro wyrzuci McDonald's z Polski?
Szanowni Państwo, Nie jest tak, że byli franczyzobiorcy muszą żyć z piętnem długu do końca życia! W marcu tego roku weszły w życie przepisy o upadłości...
Czy minister Ziobro wyrzuci McDonald's z Polski?
Faktycznie przytoczenie rozwiązań z USA w kontrze do straszenia przeregulowaniem rynku franczyzy trudno uznać za efekt talentu polemicznego, no ale Pan Arkadiusz odwołuje...