Franczyza w ubezpieczeniach – sprawdzone pomysły na biznes

Środa
21.06.2023
Agenci ubezpieczeniowi nie narzekają na brak klientów. A licencji na biznes w tym segmencie rynku też nie brakuje.
 

Artur Zajdel, prezes Domu Ubezpieczeniowego Spectrum zapewnia, że ubezpieczenia to bezpieczny biznes. 

– Branża ubezpieczeniowa potwierdziła swoją stabilność chociażby w czasie pandemii, która nie tylko nie miała negatywnego wpływu na rynek ubezpieczeniowy, a wręcz przeciwnie - przyczyniła się do jego rozwoju – podkreśla Artur Zajdel. – Potrzeby ubezpieczeniowe Polaków rosną, co dostrzegamy nie tylko w praktyce, ale też w systematycznych raportach Polskiej Izby Ubezpieczeniowej. Mamy takie czasy, że wielu ludzi szuka dodatkowej ochrony dla siebie, rodziny, majątku osobistego czy firmy. W czasie zagrożenia epidemicznego bardzo wzrosła świadomość Polaków w kwestii ubezpieczeń zdrowotnych, a wysoki poziom sprzedaży tego typu polis utrzymuje się do tej pory. Najnowsze statystyki PIU wyraźnie pokazują, że wydajemy coraz więcej także na inne ubezpieczenia. To dobry czas dla branży ubezpieczeniowej - w takich warunkach można dość szybko stworzyć od podstaw dobrze prosperujący biznes.

CUK zaprasza do sieci

Z CUK Ubezpieczenia współpracuje już ponad 3 tys. agentów. W ubiegłym roku do sieci dołączyło 750 partnerów. Przy czym agencji mogą wybierać z kilku form współpracy. Decydują, czy chcą otworzyć placówkę franczyzową, czy punkt partnerski albo działać jako agenci CUK lub niezależni doradcy.

– W ubiegłym roku otwieraliśmy nowe punkty brandowane średnio jeden na tydzień. Dziś działa ich w sumie ponad 500 – dodaje Julita Dobiech, dyrektor ds. rozwoju sieci sprzedaży w CUK Ubezpieczenia.

Przed otwarciem placówki czy punktu partnerskiego eksperci CUK dokonują oceny rynkowej danej lokalizacji, przygotowują projekty aranżacyjne oraz strategię marketingową. Przed otwarciem franczyzobiorca może liczyć na audyt pod kątem przepływu klientów oraz potencjału sprzedażowego. Niezależnie od stopnia posiadanej przez partnera wiedzy z zakresu ubezpieczeń (doświadczenie w branży nie jest wymagane), CUK zapewnia mu pełen proces wdrożenia oraz szkoleń.

– Autorski system pozwala na kompleksowe przygotowanie do sprzedaży nawet w 14 dni – zapewnia Artur Turoczy, dyrektor ds. rozwoju sieci sprzedaży w CUK Ubezpieczenia. – Wiedza produktowa i obsługowa, to bardzo cenny atrybut współpracy z CUK. Franczyzobiorcy biorą udział w programach szkoleniowych przez cały okres współpracy. Mogą również liczyć na wsparcie w sprzedaży produktów biznesowych, życiowych oraz rolniczych.

Szkolenia dotyczą też m.in. tematyki budowania marki osobistej oraz wykorzystywania social mediów w sprzedaży

Franczyzobiorca CUK Ubezpieczenia otrzymuje wyłączność terytorialną na konkretnym obszarze. Na starcie inwestycji musi wyłożyć 16 tys. zł.

– Warto jednak zauważyć, że w ramach kontraktu wyposażamy i oznakowujemy placówkę – dodaje Artur Turoczy z CUK. – Benefity czekają również na otwierających kolejne punkty. W tym przypadku oznakowanie lokalu i jego wyposażenie jest gratis, a działania marketingowe i wynajęcie lokalu są finansowane w 50 proc.

Każda nowa placówka franczyzowa lub punkt partnerski może liczyć na wsparcie od 20 do 40 tys. zł w ramach programu Pas Startowy.

Podstawowym źródłem dochodów franczyzobiorców jest oczywiście sprzedaż polis.

– Nie narzucamy planów sprzedażowych i oferujemy bardzo atrakcyjne warunki prowizyjne oraz bonusy kwartalne za rozwój portfela ubezpieczeń – podkreśla Artur Turoczy. – Stworzyliśmy unikatowy na rynku program „3% 5% 8%”, który zapewnia dodatkowe prowizje za sprzedaż produktów komunikacyjnych, życiowych i majątkowych.

Franczyzobiorcy mają pełen dostęp do oferty ubezpieczeniowej i rozwiązań technologicznych.

– Dzięki naszemu modelowi sprzedaży wielokanałowej omniCUK agenci otrzymują prowizję bez względu na wybrany przez klienta kanał zakupu lub wznowienia polisy – dodaje Artur Turoczy.

CUK zapewnia, że najlepsi partnerzy generują przychody na poziomie ponad 120 tys. zł miesięczne, a średnia wartość dla całej grupy CUK wynosi około 25 tys. zł miesięcznie. To odpowiednio o 20 i 25 proc. więcej niż rok wcześniej.

Franczyza z Domem Ubezpieczeniowym Spectrum

Dom Ubezpieczeniowy Spectrum ma sieć liczącą 281 placówek, z czego osiem to modelowe oddziały własne, które służą m.in. do celów szkoleniowych - odbywają się tam staże dla nowych partnerów. Idealny lokal na placówkę powinien mieścić się przy uczęszczanej ulicy, być dobrze widoczny i najlepiej dysponować parkingiem.Istotne jest też to, aby wybrane miejsce mogło być odpowiednio oznaczone.

– Chętnie pomagamy franczyzobiorcom w ocenie potencjalnych lokali. Warto pamiętać, że umożliwiamy też działalność w charakterze agenta mobilnego lub zdalnego – bez otwierania biura. To opcja często wybierana przez osoby, które chcą spróbować swoich sił w branży, właściwie bez angażowania dodatkowych środków finansowych – mówi Artur Zajdel, prezes Domu Ubezpieczeniowego Spectrum.

W branży ubezpieczeniowej kluczowa jest umiejętność pracy z klientem – dobry agent potrafi słuchać, rozmawiać, przekazywać wiedzę. U kandydatów na franczyzobiorców pożądane są też cechy przydatne w prowadzeniu własnego biznesu, takie jak odpowiedzialność, zaangażowanie czy dobra organizacja czasu.

– Nie wymagamy doświadczenia branżowego. Oferujemy szkolenia i pełne wsparcie zarówno w okresie startowym, jak i podczas dalszej współpracy. Osoba zainteresowana musi spełniać natomiast ustawowe wymagania, tj. zdolność do czynności prawnych, niekaralność i minimum średnie wykształcenie – dodaje prezes Spectrum.

Koszty obejmują wyposażenie i oznakowanie placówki. Nie ma opłaty wstępnej ani miesięcznej. Oprócz szkoleń, franczyzobiorcy mogą liczyć na kompleksowe wsparcie działu prawnego, IT i ekspertów ubezpieczeniowych, dostęp do innowacyjnego systemu SADUS All in #1, który zawiera narzędzia potrzebne w pracy agenta.

– To m.in. porównywarka z możliwością wystawienia polisy, CRM do zarządzania bazą klientów i narzędzie do rozliczeń, które na bieżąco informuje o należnej prowizji – wyjaśnia Artur Zajdel. – Nasze narzędzia są dostosowane do potrzeb agentów i zachowują zgodność z wymogami prawnymi, które dotyczą wykonywania tego zawodu.

Franczyzobiorcy zarabiają na prowizji od sprzedaży polis. Przychód zależy od liczby zawartych umów ubezpieczeniowych oraz wysokości składek, z których pobierana jest prowizja. Placówki budują bazę klientów co roku odnawiających ubezpieczenia na samochód, dom czy życie, aby w ten sposób zapewnić sobie filar podstawowych przychodów. Dodatkowo sprzedają ubezpieczenia dla firm, instytucji i gospodarstw rolnych. W ich przypadku składki są znacznie wyższe, co pozwala zarobić wysoką prowizję przy znacznie mniejszej liczbie transakcji. W ofercie Domu Ubezpieczeniowego Spectrum dostępne są wszystkie rodzaje ubezpieczeń od ponad 30 towarzystw.

– Mamy franczyzobiorców, którzy osobiście wykonują czynności agencyjne, ale współpracujemy też z osobami, które zatrudniają w tym celu pracowników. Dosyć często biura ubezpieczeniowe to rodzinne biznesy, które dają zatrudnienie np. obojgu małżonkom czy rodzicom i ich dorosłym dzieciom. Nawiązujemy współpracę również z osobami, które chcą włączyć ubezpieczenia do swojej oferty i działają już w branży np. finansowej czy motoryzacyjnej – informuje Artur Zajdel.

Różne warianty z Generali

Generali to międzynarodowa marka z branży ubezpieczeniowej, która obecnie obsługuje ponad 667 mln klientów w 50 krajach. W Polsce jest obecna od 1998 roku.

– Placówki partnerskie są ważnym elementem w budowaniu długotrwałych relacji z agentami. To rozwiązanie, które jest korzystne dla wszystkich: dla klientów, naszych partnerów oraz Generali. Agent otrzymuje wsparcie w organizacji placówki i jej marketingu, klient dostępne i bliskie miejsce współpracy z agentem, a Generali stałego partnera – mówi Michał Świderski, członek zarządu Generali Polska.

Generali Polska ma obecnie ponad 300 placówek partnerskich. W ciągu roku otwiera zwykle ponad 50 biur. Aby nie tworzyć wewnętrznej konkurencji, placówkę partnerską może otworzyć agencja ubezpieczeniowa, która zlokalizowana jest w odległości co najmniej 1 km od innej takiej placówki. Jakie korzyści czerpie właściciel z podpisania umowy partnerskiej?

– Otrzymuje wyższą prowizję, dedykowane kontrakty, dostosowane do struktury portfela, budżet marketingowy na promocję agencji, widoczność w sieci, m. in. wizytówkę na stronie Generali Polska oraz wizytówkę Google – wyjaśnia Mateusz Jarkowski, dyrektor Departamentu Rozwoju Placówek Partnerskich w Generali. – Zawiera również umowy bezpośrednie z Generali, Generali Życie, Generali Agro i Proama.

Jednocześnie agent nadal może mieć w swojej ofercie produkty innych firm ubezpieczeniowych.

Agencje ubezpieczeniowe, nawiązujące współpracę z Generali, mają do wyboru dwa jej warianty.

– Rozmawialiśmy z obecnymi i potencjalnymi partnerami, aby lepiej zrozumieć ich potrzeby. W wyniku tych rozmów, słuchając oczekiwań naszych potencjalnych kandydatów do współpracy, a także po analizie rynku, przygotowaliśmy dwa warianty do wyboru, które nazwaliśmy Ekspert i Partner. To agent wspólnie z Generali decyduje, z którego wariantu chce skorzystać, po analizie potencjału biznesowego miejsca, w którym ma znajdować się placówka partnerska – dodaje Mateusz Jarkowski.

Wariant Ekspert jest bardziej rozbudowany i obejmuje – poza wymienionymi wcześniej korzyściami dla placówek partnerskich - wyposażenie przez Generali Polska biura oraz jego oznakowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Po podpisaniu aneksu na prowadzenie placówki partnerskiej jedyne koszty, jakie ponosi agent, to odświeżenie wnętrza i przygotowanie go do aranżacji i montażu, którymi zajmuje się już Generali. Po zakończeniu urządzania biura organizowane jest jego oficjalne otwarcie. Dodatkowo na początek współpracy partner Generali Polska otrzymuje specjalny bonus, w postaci dodatkowego wsparcia finansowego.

W opcji Partner agent dostaje ściankę z logotypami do wykorzystania w środku biura oraz oznakowanie zewnętrzne. Ma również możliwość dokupienia mebli z katalogu Generali.

– Dołączenie do naszej sieci placówek partnerskich nie wymaga poniesienia dodatkowych kosztów ani żadnych opłat. Umowa podpisywana jest na okres 5 lat – dodaje Mateusz Jarkowski. – Oprócz rozwoju sieci, planujemy w tym roku wprowadzić wiele nowych rozwiązań dla naszych partnerów, jak np. program benefitów dla właścicieli agencji czy dedykowane konkursy.

Licencja od PZU

PZU ma w całej Polsce ok. 400 placówek własnych i ok. 1,5 tys. franczyzowych, prowadzonych przez agentów. Można je znaleźć w aglomeracjach i małych miasteczkach. Są otwierane w trzech różnych standardach. W zależności od wybranego standardu biura mogą różnić się m.in. wielkością, wyposażeniem, ale też zakresem wsparcia, jakie agent otrzymuje od centrali PZU. Franczyzobiorca powinien znaleźć lokal i kupić sprzęt biurowy – to jego jedyne wydatki na starcie. Meble oraz oznakowanie placówki zapewnia centrala.

– Aby zostać agentem ubezpieczeniowym konieczne są odpowiednie uprawnienia, nie trzeba natomiast kończyć żadnej szkoły ekonomicznej, czy prawniczej – informuje Sebastian Oliszewski, kierownik zespołu rozwoju sieci w PZU. – Wystarczą oferowane przez nas bezpłatne szkolenia i oczywiście zdanie egzaminu KNF. Nie ma się czego obawiać, bo świetnie do niego przygotowujemy. Wymagana jest też niekaralność i średnie wykształcenie. Oferujemy profesjonalne wdrożenie do zawodu i opiekę lokalnego kierownika sprzedaży.

Podstawą wynagradzania franczyzobiorców jest system prowizyjny za sprzedaży produktów ubezpieczeniowych. Do tego dochodzą premie za realizację konkretnych celów sprzedażowych w trakcie kwartału.

– Nasi agenci mogą sprzedawać też szeroką gamę produktów całej Grupy PZU, np. leasingi i produkty bankowe. W sposób szczególny wspieramy naszych franczyzobiorców premiami za prowadzenie biur oraz realizację wysokich standardów obsługowych – dodaje Sebastian Oliszewski. – Istnieje też specjalny system wsparcia dla nowych agentów, w postaci premii na start.

Propozycje od RCU Ubezpieczenia

W 2022 roku agenci RCU Ubezpieczenia zebrali w sumie blisko 200 mln zł składek.

– W naszej opinii sytuacja w branży ubezpieczeniowej jest stabilna. Mimo trudnej sytuacji gospodarczej oraz dużej konkurencji każdy z naszych partnerów rozwija się dynamicznie. To efekt przyjętej strategii RCU Ubezpieczenia, koncentrującej się dość mocno w obszarze sprzedaży produktów dobrowolnych – uważa Marek Kluszczyński, dyrektor sprzedaży RCU Ubezpieczenia.

Sieć multiagnecji pod szyldem RCU liczy obecnie sześć biur własnych i 150 franczyzowych.

– Od ponad dwóch dekad rozwijamy sieć naszych partnerów. Wieloletnie doświadczenie pozawala nam budować partnerskie zasady współpracy w oparciu o innowacyjne rozwiązania rynkowe. Oferujemy korzystny system prowizyjny, bonusowy oraz dedykowane produkty ubezpieczeniowe dla określonej grupy klientów. posiadamy umowy z większością Towarzystw Ubezpieczeniowych na rynku i proponujemy wysokiej jakości produktu ubezpieczeniowe dla klientów z obszaru ubezpieczeń komunikacyjnych, majątkowych i życiowych. Dodatkowo nasi partnerzy mają możliwość sprzedaży produktów własnych RCU – wylicza Marek Kluszczyński.

RCU Ubezpieczenia ma propozycje współpracy dla osób z różnym doświadczeniem. Doświadczenia agenci ubezpieczeniowi, z własnym portfelem klientów, mogą skorzystać z wariantu Premia na Start – zapewniającym premię w wysokości nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Inne opcje to Pas Startowy – w tym wariancie centrala zapewnia wsparcie finansowe w okresie dwóch pierwszych lat współpracy oraz Partner Polecający – skierowany do osób zainteresowanych współpracą na niezobowiązujących warunkach.

– Partnerzy dostają od nas bardzo mocne wsparcie merytoryczne – zapewnia Marek Kluszczyński. – Są to szkolenia produktowe, szkolenia miękkie dotyczące standardów obsługi klienta oraz szkolenia w zakresie obsługi narzędzi informatycznych dostępnych w RCU. Zapewniamy też narzędzia, które pozwalają w prosty sposób przygotować najkorzystniejszą ofertę, wystawić polisę i jednym kliknięciem rozliczyć ją do centrali. Maksymalnie usprawniliśmy obieg dokumentów. To nie tylko bardzo ułatwia pracę agenta, ale przede wszystkim oszczędza jego czas.

Lokal na biuro powinien mieć powierzchnię nie mniejszą niż 20 m2 i znajdować się na parterze, z wejściem od ulicy. Bardzo ważnym czynnikiem jest możliwość zainstalowania podświetlanej reklamy na elewacji.

– W modelu franczyzowym, który proponujemy, partner o średnio zaawansowanym portfelu klienta może generować średnie przychody miesięczne na poziomie około 2-3 średnich krajowych – zapewnia Marek Kluszczyński. – Natomiast partner z zaawansowanym portfelem klientów osiąga około 5-7 średnich krajowych.