Semax działa od 1989 r. (od 1993 Semax S.A.). W ciągu 20 minionych lat sukcesywnie notując coroczny wzrost spółka osiągnęła obecną pozycję rynkową, na którą składają się trzy sieci sklepów: z odzieżą dziecięcą Hot-Oil, młodzieżową Deep oraz znanych marek w specjalnej cenie Vabbi Factory Outlet. W sumie Semax to obecnie 230 sklepów o łącznej powierzchni 30 tys. m2, które zarządzane są z centrali zlokalizowanej w Poznaniu, posiada własny biurowiec o powierzchni 600 m2 oraz magazyny o łącznej powierzchni ponad 10 tys. m2. Spółka zatrudnia bezpośrednio i pośrednio ponad 1000 osób.
Powszechnie uznawany za wzorcowy rozwój firmy Semax był możliwy dzięki wieloletnim relacjom z bankami Raiffeisen, PKO BP i BRE. Na bazie osiągniętych wyników oraz prognoz rozwoju (opartych na dotychczasowym trendzie i prognozach rozwoju handlu detalicznego), Semax zdecydował się na wzięcie udziału w programie emisji obligacji szukając finansowania pomostowego w drodze na giełdę. Obligacje, które początkowo były niezbyt popularne, okazały się w 2008 r. w oczach inwestorów bardzo atrakcyjne. Dochodziło nawet do sytuacji, że pomimo popytu, górny limit emisji nie pozwalał spółce na ich dalszą sprzedaż. Instrument ten, nawet już w okresie zwiększenia zagrożenia kryzysem, wydawał się być wystarczająco stabilny. Dnia 6 listopada 2008 r. suma wyemitowanych obligacji wynosiła 96 proc. do maksymalnego poziomu. Niestety od tego momentu inwestorzy zaniepokojeni informacjami o narastającym kryzysie i jego szczególnym, niszczącym wpływem na branżę odzieżową wstrzymali się z dalszym zakupem obligacji, równocześnie nie odnawiając dotychczasowych pozycji. Konieczność spłaty ogromnej części obligacji spowodowało dotkliwy ubytek gotówki operacyjnej.
Dodatkowo zaistniały na rynku inne trudne wcześniej do przewidzenia zdarzenia. Wpłynęły one także na pogorszenie się kondycji całego sektora odzieżowego w tym także firmy Semax. Gwałtowna aprecjacja wartości dolara i euro na rynku spowodowała z jednej strony istotny wzrost kosztu zakupu towaru na Dalekim Wschodzie, z drugiej strony wzrost kosztów wynajmu powierzchni handlowych, częściowo kwotowanych w euro. Nie można pominąć także strony popytowej rynku. Konsumenci, informowani ze wszystkich stron o nadciągającym ciężkim kryzysie, zaczęli ograniczać swoje wydatki na produkty konsumpcyjne - co dotknęło dwie z trzech marek Semax: Deep i Hot-Oil. Takie tendencje dotyczą prawie całego sektora odzieżowego i obuwniczego. Problem ten nie dotyczy sieci Vabbi Factory Outlet, która nie dość, że nie notuje spadków, to obroty wykazują tendencję wzrostową w porównaniu z ubiegłym rokiem.
W celu zasilenia firmy gotówką konieczną na dalsze funkcjonowanie, w obliczu narastającego kryzysu pogłębionego problemami dotyczącymi obligacji, firma od grudnia 2008 roku prowadziła rozmowy dotyczące sprzedaży sieci Vabbi Factory Outlet jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa inwestorowi finansowemu. Kiedy wydawało się, że nastąpi ich finalizacja inwestor, z obawy przed narastającym kryzysem, dnia 13 marca 2009 r. wycofał się z dalszych działań.
Po przeprowadzonej analizie finansowej zarząd doszedł do wniosku, że spółka utraciła płynność finansową i z tego względu postanowił zgłosić do sądu wniosek o ogłoszenie upadłości z możliwością zawarcia układu. Mając na uwadze dobre wyniki sieci Vabbi Factory Outlet i jej szczególną pozycję lidera na polskim rynku, założeniem układu jest, aby kontynuować działalność tej sieci, a zlikwidować marki Deep i Hot-Oil. Zarząd firmy prowadzi rozmowy z firmami nadal wyrażającymi zainteresowanie przejęciem sieci obu marek. Równocześnie kilka firm wyraziło zainteresowanie wsparciem (poprzez inwestycję kapitałową lub przejęcie sieci) Vabbi Factory Outlet.
Zarząd firmy Semax dołoży wszelkich starań, aby ten plan zawarcia układu się powiódł. Przeprowadzone już rozmowy z częścią kredytodawców, z czołowymi dostawcami i innymi wierzycielami spotkały się z pozytywną reakcją. Pozwala to mieć nadzieję na realizację powyższych zamierzeń.
Zarząd spółki chce wszystkich wierzycieli i współpracowników przeprosić za zaistniałą, trudną sytuację. Nie ulega wątpliwości, że pomimo niekorzystnego splotu wydarzeń, zarząd nie ustrzegł się istotnych błędów, które w połączeniu z kryzysem globalnym skutkują obecnymi problemami. Zdajemy sobie sprawę, że problemy spółki spowodują problemy wielu podmiotów współpracujących do tej pory ze spółką i czerpiących z tego, często wiele lat wzajemnych korzyści, a obecnie będących narażonymi na straty. Wielu pracowników zaangażowanych często wiele lat w budowę spółki zostanie z konieczności zwolnionych. Niestety wielu tych problemów nie da się uniknąć. Dlatego tak ważne jest aby zachować jak największą część firmy. Wszelkie działania zarządu Semax SA są skierowane w tym kierunku.
Zarząd Semax SA

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Kobiecość, komfort, klasyczna elegancja – to hasło przewodnie Greenpoint. Firma ubiera polskie kobiety od blisko 30 lat. Do szaf Polek rocznie trafiają ponad 3 miliony produktów marki.
Sklep odzieżowy może mieć różne oblicza: sportowe, kobiece, młodzieżowe albo typowo męskie. Ten biznes dobrze rozwijać z licencją franczyzową.
W czasie kilkuletniej restrukturyzacji Gatta zamknęła kilkanaście sklepów. Jak marka radzi sobie teraz?
Reporter – to nowa nazwa marki dotychczas znanej jako Reporter Young. Skąd ta zmiana?
Jak wejść w branżę modową i otworzyć własną firmę odzieżową? O swojej biznesowej drodze opowiada Katarzyna Milczarkiewicz, właścicielka firmy pg clothes.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Przejście z pracy na etacie do prowadzenia własnej działalności to decyzja wymagająca odwagi. Kasper Serafiński, właściciel sklepu Powered by Kramp, długo zastanawiał się, czy jest gotowy.
– Większość naszych lokali osiąga rentowność już po pierwszym miesiącu funkcjonowania – zapewnia Robert Chmielewski z Sushi Bistro.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Emotka – sieć edukacyjna oferująca zajęcia dla dzieci – rozwija się w modelu franczyzowym i poszukuje nowych partnerów. Firma specjalizuje się w programach uczących dzieci radzenia sobie z emocjami i budowania relacji społecznych.
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
POPULARNE NA FORUM
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Klienci patrzą na metkę
dzieki za info za ostrzeżenie. Teraz zwróce uwagę na typa na przyszłośc by sie nie dać nabrać. Fajnie ze ostrzegasz ludzi. Na pewno pomożesz wielu ludziom. Szacunek
Czy warto otworzyć sklep odżieżowy??
ja bym obstawiał dla niemowlaków to zawsze schodi a młode mamusie mają swira na punkcie wyglądu dziecka
Jak założyć stronę Online z luksusową odzieżą?
Sama strona z takimi rzeczami, to koszt od3 do 10 tys, ale drugie to koszt pozycjonowania i reklamy to juz worek bez dna
Kto prowadził / prowadzi salon Esotiq
Chciałabym się dowiedzieć coś więcej na temat współpracy z frmą Esotiq, Bardzo proszę o kontakt osób które prowadziły , bądź prowadzą franczyzę...
Klienci patrzą na metkę
Ten człowiek to zwykły oszust. Prowadząc firmę wyłudził duże środki od wielu osób. Przegrał sprawy Sądowe, komornik siedzi mu na głowie od wielu lat. Na hipotece...