Na rynku spożywczym wrze

Po 10 miesiącach od podania do wiadomości publicznej przez Auchan informacji o chęci przejęcia hipermarketów Real, UOKiK podjął decyzję na ten temat. Była ona pozytywna, jednak nie bezwarunkowa. Gdyby Auchan przejął wszystkie 54 hipermarkety swojego konkurenta, miałby ich łącznie 91. Ostatecznie będzie zarządzał 83.
- Zgodnie z wydaną decyzją Auchan Polska musi wyzbyć się praw do ośmiu hipermarketów Real. Nie może to nastąpić później niż w ciągu 18 miesięcy sfinalizowania transakcji przez Auchan, na rzecz inwestora, który nie należy do grupy kapitałowej Auchan oraz nie jest współkontrolowany przez żaden podmiot z tej grupy – powiedziała Małgorzata Tomkiel-Krasnodębska, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Przed wydaniem decyzji UOKiK przeprowadził badanie rynku detalicznej sprzedaży artykułów konsumpcyjnych codziennego użytku w sklepach wielkopowierzchniowych. O strukturę i stopień koncentracji rynku zapytano 13 największych działających w Polsce sieci handlowych. Urząd przyjął, że obszarem, na którym hipermarkety konkurują ze sobą jest strefa do 20 lub 25 minut jazdy samochodem od przejmowanej placówki. Ustalono to w oparciu o przekazane przez uczestników koncentracji badania kodów pocztowych.
- Analiza Urzędu wykazała, że supermarkety oraz dyskonty nie stanowią bezpośredniej konkurencji dla hipermarketów. W mniejszych sklepach konsumenci dokonują głównie codziennych, drobnych zakupów. Natomiast z oferty hipermarketów korzystają rzadziej, zazwyczaj kilka razy w miesiącu. Jednorazowo kupują więcej produktów niż w supermarketach i dyskontach, często na zapas - wyjaśnia Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel.
Powstanie hipermarketu, ze względu na jego dużą powierzchnię, to czasochłonny proces, dlatego francuskiej sieci łatwiej było przejąć działającego już na rynku graczy. Inaczej wygląda to w przypadku dyskontów. Od końca 2013 roku do stycznia br. pod logo Dyskont Czerwona Torebka powstało już 9 sklepów. To drugi sklep w województwie pomorskim i dziewiąty otwarty w ramach nowej sieci grupy.
- Naszym celem jest stworzenie nowej sieci dyskontowej, która wyróżni się spośród podobnych konceptów na rynku i będzie stanowiła dla nich alternatywę – informuje Paweł Ciszek, prezes zarządu spółki Czerwona Torebka. - W Dyskontach Czerwona Torebka znajdują się produkty znanych i rozpoznawalnych marek. Nie będziemy posiadać marki własnej. Ofertę kierujemy do osób, które cenią sobie niskie ceny, ale jednocześnie nie chcą rezygnować z jakości, którą utożsamiają z konkretnymi markami. Grupę docelową stanowią więc konsumenci poszukujący markowych produktów w atrakcyjnych cenach.
Dyskonty będą powstawać w całej Polsce, w miejscach o dużym potencjale handlowym – zarówno w dużych miastach, jak i w mniejszych miejscowościach powyżej 10 tys. mieszkańców. Sklepy są lokalizowane w galeriach handlowych oraz w obiektach najmowanych na podstawie wieloletnich umów najmu.
(dw)

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

– Zaczynaliśmy od kilku małych sklepów w okolicach Tarnogrodu – mówią Jan i Patryk Łebko, ojciec i syn, którzy wspólnie prowadzą rodzinny biznes w modelu Powered by Kramp.
– Mali gracze bez wsparcia znikają z rynku – mówi Wojciech Sypień, dyrektor franczyzy Carrefour Polska.
Powołano nową Radę Franczyzobiorców Żabki na kolejną kadencję. Rada wyłaniana jest co dwa lata i pełni kluczową rolę we współpracy przedsiębiorców z centralą.
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło swój sklep. W tym roku liczba jego uczestników będzie jeszcze większa.
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też ponad 1,1 tys. sklepów.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
Solarium nie tylko dla opalenizny – coraz więcej klientów szuka w nim poprawy nastroju i zastrzyku witaminy D. Paradaise Studio Solarium rusza z franczyzą.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów