Chcemy być modni
Marcin Kowalski, dyrektor ds. rozwoju GPoland
Czy w Polsce warto otwierać sklepy z luksusową odzieżą?
Sytuacja polityczno-gospodarcza Europy dwóch ostatnich lat wywarła bardzo duży wpływ na branżę fashion segmentu premium w Polsce. Kryzys gospodarczo-finansowy, który okazał się najdotkliwszy dla krajów południowo-zachodniej Europu spowodował, że topowe marki rodem z Włoch czy Francji, zostały niejako zmuszone do poszukiwania nowych rynków, celem utrzymania dotychczasowego poziomu sprzedaży. Wiele z włoskich i francuskich marek zupełnie zrezygnowało ze współpracy na rynku rosyjskim i ukraińskim. W tym samym czasie polski rynek okazał się jednym z najstabilniejszych, zarówno pod względem gospodarczym jak i politycznym. Jednocześnie w tym samym czasie, duża część produkcji i przemysłu różnych branż, z powodów ekonomicznych przeniosła się właśnie do Polski. To zaś spowodowało jeszcze większe umocnienie stabilności finansowej naszego społeczeństwa, co z kolei przełożyło się na poszukiwanie i inwestowanie w modę. Klienci salonów mody premium poszukują nowych, nietuzinkowych propozycji, kolekcji niedostępnych dotąd w Polsce marek.
Jak sytuacja w branży wpłynęła na rozwijane przez waszą firmę sieci franczyzowe?
W ciągu ostatnich dwóch lat w GPoland trzykrotnie zwiększyliśmy liczbę marek, które oferujemy w systemie franczyzy, a także dwukrotnie zwiększyliśmy powierzchnię showroomów. Także marki domów mody jakie reprezentujemy na polskim rynku, ze względu na wspomnianą sytuację gospodarczo-polityczną, wykazały się większą elastycznością, tworząc za pośrednictwem GPoland bardziej przystępne warunki współpracy przedsiębiorcom w Polsce, decydującym się na własny biznes w formie franczyzy.
I wszystkie te marki znajdą klientów?
Polacy, zarówno ci zamieszkali w większych jak też mniejszych miastach, coraz większą wagę przywiązują do swojego wizerunku. Dotyczy to głównie ubioru, choć dostrzegalna jest stale rosnąca liczba gabinetów odnowy biologicznej czy medycyny estetycznej. Rosnące zainteresowanie klientów, szersze możliwości oraz większa dostępność produktu zarezerwowanego dotąd dla wybranej części społeczeństwa sprawiły, że branża fashion segmentu premium stabilnie się rozwija. Sieć dostępności marek, jakie reprezentujemy na polskim rynku stale się poszerza, zarówno o monobrandowe salony w dużych miastach jak Poznań, Warszawa, Katowice, jak również o bardzo intensywnie wzrastającą liczbę salonów multibrandowych w mniejszych miastach jak Krosno, Tarnów, Leszno, Lubin, Płock. Dla naszego segmentu, Polska wciąż jest rynkiem nienasyconym.
Kto może zostać waszym franczyzobiorcą?
Oferujemy trzy warianty współpracy: monobrand, Made in G oraz partnerski salon multibrandowy. Kwota inwestycji zależna jest od tego, w którym z konceptów salon jest otwierany. W przypadku monobrandu, kwota inwestycji każdorazowo uzależniona jest od tego pod którą marką otwierany jest salon, od stanu przejmowanego lokalu, czy znajduje się w galerii handlowej czy też jest to lokal z wejściem z ulicy. Kwota inwestycji uzależniona jest także od warunków najmu lokalu np. w galerii handlowej, gdyż w jej sumę należy też wliczyć z pewnością kwotę gwarancji bankowej związanej z najmem lokalu.
Ile konkretnie trzeba przeznaczyć na inwestycję?
Koncepty poszczególnych marek różnią się od siebie zarówno wymaganiami co do powierzchni, jak i designem salonu sprzedaży, co bezpośrednio przekłada się na koszt dostosowania lokalu do wymagań sieci oraz całościową kwotę inwestycji. Realizacja salonu monobrandowego wraz z architekturą i umeblowaniem, zgodnie ze standardami wybranej marki, to koszt rzędu 500-1,2 tys. euro/m2. Dla salonów Made in G to koszt 450-600 euro/m2.
Jak długo trzeba będzie czekać na zwrot z inwestycji?
Okres zwrotu inwestycji, podobnie jak kwota inwestycji, silnie uzależniony jest od konceptu salonu, wybranej marki, jak i wielkości salonu. Tu także spore znaczenie ma w jakiej lokalizacji mieści się salon – miasto, województwo, liczba mieszkańców itp. Średnio możemy przyjąć, że zwrot z inwestycji następuje w ciągu dwóch, czterech sezonów sprzedaży, tj. od roku do dwóch lat.
Rozmawiała Anna Smolińska
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
W czasie kilkuletniej restrukturyzacji Gatta zamknęła kilkanaście sklepów. Jak marka radzi sobie teraz?
Zanim Katarzyna Łucka została franczyzobiorczynią Blue Shadow, pracowała w sklepie tej marki przez 10 lat. Co się zmieniło, gdy została jego właścicielką?
Reporter – to nowa nazwa marki dotychczas znanej jako Reporter Young. Skąd ta zmiana?
Jak wejść w branżę modową i otworzyć własną firmę odzieżową? O swojej biznesowej drodze opowiada Katarzyna Milczarkiewicz, właścicielka firmy pg clothes.
4F to jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich marek. Jak otworzyć sklep pod takim szyldem?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję magazynu "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie!
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Franczyzobiorczyni Tax Safe z Krakowa dba o work-life balance, ale klientów cały czas jej przybywa. Jak sobie radzi?
La Mancha szuka partnerów szczególnie w Białymstoku i Szczecinie. Dlaczego to dobry moment na nawiązanie współpracy?
POPULARNE NA FORUM
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Klienci patrzą na metkę
dzieki za info za ostrzeżenie. Teraz zwróce uwagę na typa na przyszłośc by sie nie dać nabrać. Fajnie ze ostrzegasz ludzi. Na pewno pomożesz wielu ludziom. Szacunek
Czy warto otworzyć sklep odżieżowy??
ja bym obstawiał dla niemowlaków to zawsze schodi a młode mamusie mają swira na punkcie wyglądu dziecka
Jak założyć stronę Online z luksusową odzieżą?
Sama strona z takimi rzeczami, to koszt od3 do 10 tys, ale drugie to koszt pozycjonowania i reklamy to juz worek bez dna
Kto prowadził / prowadzi salon Esotiq
Chciałabym się dowiedzieć coś więcej na temat współpracy z frmą Esotiq, Bardzo proszę o kontakt osób które prowadziły , bądź prowadzą franczyzę...
Klienci patrzą na metkę
Ten człowiek to zwykły oszust. Prowadząc firmę wyłudził duże środki od wielu osób. Przegrał sprawy Sądowe, komornik siedzi mu na głowie od wielu lat. Na hipotece...