Franczyzodawca Organic Coffee & more chcą, by ich szyld zawisł na lokalach w największych polskich miastach. Inwestycja w kawiarnię to wydatek od 50 do 150 tys. zł.
Sobota
05.03.2016
Ona jest bankierem, on alpinistą. Jagoda Łuckiewicz i Łukasz Ostrowski zdecydowali, że czas na życiowe zmiany i postanowili otworzyć franczyzową kawiarnię Organic Coffee & more.
 

Pod szyldem Organic Coffee & more w Warszawie działają dwie kawiarnie. Za kilka tygodni dołączy do nich trzecia. O tyle ważna, że będzie to pierwszy franczyzowy lokal marki. Poprowadzą go właśnie Jagoda Łuckiewicz i Łukasz Ostrowski.
– Ja z zawodu i wykształcenia jestem bankierem, a od półtora roku zajmuję się wychowaniem syna. Partner jest alpinistą i technikiem oświetlenia – opowiada Jagoda Łuckiewicz. – Ale potrzebowaliśmy w życiu jakiejś zmiany.
Pomyśleli o kawiarni. O miejscu, do którego mogłyby przychodzić młode mamy i bez strachu przed konserwantami zamawiać zdrowe i pożywne jedzenia także dla swoich dzieci.
– Ale nie mieliśmy żadnego doświadczenia w gastronomii. W tej sytuacji otwieranie lokalu na własną rękę byłoby jak strzał w kolano – nie ukrywa Jagoda Łuckiewicz. – Długo się nad tym zastanawialiśmy i doszliśmy do wniosku, że franczyza jest najlepszym rozwiązaniem. Po pierwsze łatwiej przebić się na rynku pod już funkcjonująca marką. Po drugie ma się wyznaczoną ścieżkę, pokazującą jak stworzyć i prowadzić biznes.

Zrobili rekonesans, jakie systemy franczyzowe wchodzą w grę. Kryterium oparcia się na ekologicznych produktach zawęziło poszukiwania. Ostatecznie wybór padł na Organic Coffee & more – kawiarnie, które oprócz ciepłych i zimnych napojów serwują też ciasta, tarty, sałatki, kanapki. Jak zapewniają właściciele, używane tu produkty w 99 proc. mają certyfikaty żywności ekologicznej.

Na tropie lokalu

Pierwszą trudnością okazało się znalezienie lokalu. W stolicy trudno o dobrą lokalizację w przystępnej cenie. Po około dwóch miesiącach udało się znaleźć lokal na warszawskim Mokotowie, w osiedlu mieszkalnym, do którego przylega kompleks biurowców. Po analizie rentowności wspólnie z franczyzodawcą doszli do wniosku, że miejsce jest dobre. W pomieszczeniach wcześniej było biuro informatyczne, więc trzeba było je gruntownie przerobić na potrzeby gastronomii.
– Nie znaliśmy przepisów, wymogów, ale franczyzodawca bardzo nam pomógł. Doradził też sprawdzoną ekipę remontową, dostawców wyposażenia – mówi Jagoda Łuckiewicz.
Inwestycja w kawiarnię według szacunków franczyzodawcy powinna mieścić się w przedziale od 50 do 150 tys. zł. Opłata wstępna wynosi 16 tys. zł. W tym zawiera się projekt technologiczny dla lokalu.
– Jeżeli franczyzobiorca sobie tego życzy, przygotujemy też projekt architektoniczny – mówi James Hancock, współwłaściciel Organic Coffee & more. – Możemy wskazać wykonawców i dostawców sprzętu, ale nie ma obowiązku skorzystania z ich usług. Wyjątkiem jest system kasowy i ekspres do kawy, które muszą pochodzić ze wskazanego przez nas źródła.
Franczyzobiorcy mają też obowiązek zaopatrywania się u konkretnych dostawców w kluczowe produkty, jak kawa, ciasta, pieczywo. Resztę, np. owoce czy warzywa, mogą kupować we własnych źródłach – ale koniecznie musi to być żywność z certyfikatem ekologicznym.

Otwarcie za pasem

Kawiarnia na Mokotowie ruszy za kilka tygodni. Będzie przygotowana na przyjęcie zarówno pracowników korporacji, jak i rodzin (dla dzieci przewidziano kącik zabaw i miejsce na przewijak).
– Chcemy pracować we dwójkę, bez zatrudniania nikogo, bo to zmniejszy koszty – mówi Jagoda Łuckiewicz. – Oczywiście jesteśmy realistami i mamy zabezpieczenie finansowe na pierwsze miesiące działalności. Ale wierzymy w potencjał tego miejsca. Na lokalnych forach już pojawiają się informacje o nadchodzącym otwarciu.

Moda na ekologiczne żywienie kiełkuje w Polsce od kilku lat. – Uważam, że eko-boom jest dopiero przed nami. A nasz format daje większe możliwości niż np. lokale wegańskie czy z posiłkami bezglutenowymi. Bo my, na bazie zdrowej żywności, możemy przygotować i takie, i takie menu, a do tego jeszcze posiłki tradycyjne, mięsne – podkreśla James Hancock.


ZOBACZ W KATALOGU

Am Am Kebab
Amori Pomodori
Atelier Herosima
Autorskie Lody Piccolo
Bafra Kebab
Berlin Döner Kebap
Beza Krówka Lody rzemieślnicze
Biesiadowo
Bike Café
Browar Korona
BuBu Bubble Tea
Cafe Słodziak
Candy Pop
Carat Kebab
Chinkalnia
Cochise Burger
Coffeeloffee
Cofix
Crazy Bubble
Cudo Vegan Sushi
Cukiernia Sowa
Cukrem i Solą
Da Grasso
DG Restauracje
Dobra Pączkarnia
Domino’s Pizza
Donuterie
Doskoi
Easy Beer
Easy Wine
Express Pizza American Style
FABBRICA Italian Comfort Food
Falla
Felix Chicken
Fit Cake
Good Chicken
Gorąco Polecam. Smaki z Piekarni
Grande Pizza
Gruby Benek
Hotdogzna
Ice'n'go
Japanos
Kashka
Kiss Kim Chi
Koku Sushi
Krowa Mać Burgers
Kurcze Pieczone
Langos
Lodolandia & Kołacz
Lody Bonano
Lody Lida
Lviv Croissants
Makarun
Maxipizza
McDonald’s
Meron
Ministerstwo Śledzia i Wódki
Mniami Ice Cream
Mr. Kebab
New York Hot Dog
New York Pizza Department
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Pączki Mamy
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Pijalnia Wódki i Piwa
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Pizza Factory
Pizza Hut
Pizzeria Stopiątka
Prosiak Polski Kebab & Fast Food
Ramen Shop by Sushi Kushi
Salsiccia Pizzeria Napoletana
Sayuri Sushi
SiGelato
So Coffee
Stava
Steiku Haoss
Subtilité Wine & Bar
Subway
Sulaiman Kebab
Sushi Bistro
Sushi Burrito
Sushi Kushi
Szaszłykowo
Taco Bar
Tawerna Pepe Verde
The White Bear Coffee
Tibesti 2Go
Totti Pizza Rzymska
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
United Chicken
Wendy’s
Western Chicken
Western Tortilla
Yum Yum Kebab
ZapieCKanki
Zapiekankarnia – Zapiekanki, Bajgle, Pizza, Pasta
ŻarWok
Zdrowa Krowa