Franczyzodawca ma kłopoty
Próchnik, jedna z najstarszych polskich marek odzieżowych, ratuje się przed upadłością. 27 marca spółka złożyła do sądu wniosek o przeprowadzenie restrukturyzacji w postępowaniu sanacyjnym. Zgodnie z prawem, zyskuje w ten sposób czas na oddłużenie oraz odzyskanie zdolności do regulowania swoich zobowiązań, bo jej wierzyciele w okresie działań sanacyjnych nie mogą dochodzić swoich roszczeń.
Dlaczego Próchnik wpadł w tarapaty? Jak tłumaczy spółka, kiepska sytuacja finansowa firmy to efekt „zsumowanych z wielu lat efektów nieskutecznej realizacji decyzji strategicznych, które w związku z tym nie przyniosły oczekiwanych rezultatów”.
– Obecny zarząd z pełną determinacją korygował zastane nieprawidłowości. Niestety obecne uwarunkowania rynkowe, różnią się diametralnie od tych, które pozwoliły w ubiegłych latach na wielokrotny wzrost wskaźników wynikowych branżowym konkurentom spółki. Suma powyższych czynników skutecznie uniemożliwiła planowaną na pierwszy kwartał 2018 roku emisję akcji, czego konsekwencją jest postępowanie sanacyjne – czytamy w oficjalnym komunikacie spółki.
Próchnik chce teraz skupić się na cięciu kosztów. Pod nóż mają iść koszty stałe i te aktywa firmy, które bezpośrednio nie są „niezbędne do kontynuacji działalności”. Na sprzedaż idzie marka Rage Age. Próchnik zamierza zaś skupić się na produkcji okryć wierzchnich – będzie to podstawowa część oferty marki. Szczegóły strategii mają zostać podane, gdy sąd formalnie otworzy postępowanie sanacyjne.
– Złożenie wniosku o otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego ma na celu uniknięcie ogłoszenia upadłości emitenta przez umożliwienie mu restrukturyzacji przy zabezpieczeniu praw wszystkich wierzycieli emitenta. Zarząd emitenta zamierza podejmować czynności prawne i faktyczne, które będą zmierzać do poprawy sytuacji ekonomicznej spółki i mających na celu przywrócenie spółce zdolności do wykonywania zobowiązań, jednocześnie korzystając z ochrony przed egzekucją – napisano w komunikacie.
Jednym z elementów dotychczasowej strategii Próchnika był rozwój poprzez franczyzę. Z licencją na biznes polska marka wystartowała stosunkowo niedawno, bo dopiero na początku ubiegłego roku.
– Wprowadzenie franczyzy stanowi naturalny, kolejny krok w rozwoju sieci. Jest on podyktowany również sporym zainteresowaniem przedsiębiorców, którzy pytają o możliwość otwarcia sklepu Próchnik na licencji – mówił wówczas Robert Wójcicki, dyrektor operacyjny Próchnik.
Do tej pory Próchnikowi udało się otworzyć jeden franczyzowy sklep (oprócz niego sieć liczy 30 punktów własnych). Czy dalszy rozwój na licencji stanie teraz pod znakiem zapytania? Z pewnością wieść o restrukturyzacji nie wpłynie pozytywnie na wizerunek marki i nie zachęci kolejnych kandydatów. Z drugiej strony rynek zna franczyzodawców, którzy pozyskiwali partnerów franczyzowych mimo opłakanej sytuacji finansowej i ciężkiej walki o rentowność. Takim przykładem jest gastronomiczna spółka Sfinks, która przez lata była pod kreską i niejednokrotnie zmuszona była negocjować ze swoimi wierzycielami. Ostatecznie jednak wyszła z tej próby zwycięsko, dziś znów notuje zyski.
Patrząc natomiast ze strony franczyzodawcy, licencja na biznes może być użytecznym narzędziem w procesie restrukturyzacji. Franczyzowy model rozwoju opiera się w końcu na inwestycjach dokonywanych przez zewnętrznych przedsiębiorców, jakimi są franczyzobiorcy. Właściciel marki dzięki nim powiększa zasięg sieci, nie wykładając przy tym własnego kapitału. Problem w tym, że dotychczasowe próby restrukturyzacji przy użyciu franczyzy nie tchną optymizmem. Zarówno Alma, jak i Bomi, którego sięgnęły po licencję, by ratować głowy spod topora upadłości, ostatecznie zniknęły z rynku.

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

– Szczególnie zależy nam na wysokiej jakości obsługi klientek i w tym zakresie szkolimy naszych partnerów – mówi Grzegorz Tokarczyk, zastępca dyrektora ds. retail marki Gatta.
Czy opłaca się otworzyć sklep z używaną odzieżą? Trendy rynkowe pokazują, że jak najbardziej.
Iwona Korneluk 15 lat temu otworzyła swój pierwszy sklep pod szyldem Moodo. Jak jej się współpracuje z marką?
Kobiecość, komfort, klasyczna elegancja – to hasło przewodnie Greenpoint. Firma ubiera polskie kobiety od blisko 30 lat. Do szaf Polek rocznie trafiają ponad 3 miliony produktów marki.
Sklep odzieżowy może mieć różne oblicza: sportowe, kobiece, młodzieżowe albo typowo męskie. Ten biznes dobrze rozwijać z licencją franczyzową.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Franczyza Akademii Pamięci to model edukacyjny z kursami technik pamięciowych dla seniorów, dorosłych i młodzieży. Zajęcia odbywają się online lub w salach wynajmowanych na godziny. Inwestycja może zwrócić się już po semestrze.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
POPULARNE NA FORUM
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Klienci patrzą na metkę
dzieki za info za ostrzeżenie. Teraz zwróce uwagę na typa na przyszłośc by sie nie dać nabrać. Fajnie ze ostrzegasz ludzi. Na pewno pomożesz wielu ludziom. Szacunek
Czy warto otworzyć sklep odżieżowy??
ja bym obstawiał dla niemowlaków to zawsze schodi a młode mamusie mają swira na punkcie wyglądu dziecka
Jak założyć stronę Online z luksusową odzieżą?
Sama strona z takimi rzeczami, to koszt od3 do 10 tys, ale drugie to koszt pozycjonowania i reklamy to juz worek bez dna
Kto prowadził / prowadzi salon Esotiq
Chciałabym się dowiedzieć coś więcej na temat współpracy z frmą Esotiq, Bardzo proszę o kontakt osób które prowadziły , bądź prowadzą franczyzę...
Klienci patrzą na metkę
Ten człowiek to zwykły oszust. Prowadząc firmę wyłudził duże środki od wielu osób. Przegrał sprawy Sądowe, komornik siedzi mu na głowie od wielu lat. Na hipotece...