Licencja bez glutenu
Zdrowa Micha to koncept rodzinny.
– Inspiratorem i motorem pomysłu jest moja żona – mówi Piotr Urbanowicz, franczyzodawca Zdrowej Michy. – Zawsze chciała produkować zdrową żywność, sama w pewnym momencie miała podejrzenie o nietolerancję glutenu.
Państwo Urbanowiczowie postanowili więc stworzyć miejsce, bezpieczne dla osób nie tylko „bezglutenowych”, ale też z wszelkimi innymi nietolerancjami pokarmowymi (np. laktozy) oraz takich, które chcą jeść zdrowe i dobrze zbilansowane posiłki. I tak w Białymstoku powstała Zdrowa Micha. Podstawą menu bistro są sałatki, przygotowywane przez dietetyka, na bazie warzyw, owoców, kasz i ziaren.
– Już same ich nazwy wskazują, jakie mają właściwości, np. sałatka na zły cholesterol – opowiada Piotr Urbanowicz. – Ale oprócz tego zawsze dajemy gościom widokówki, ze zdjęciem zamówionej przez nich sałatki, opisem jej działania, składników i bilansem energetycznym.
Do sałatek serwowane jest bezglutenowy chleb, wypiekany na miejscu. Oczywiście można go też kupić do domu.
– Ma dobry, prosty skład, bez żadnych dodatków chemicznych – zapewnia franczyzodawca. – Oparty jest na mące gryczanej i jaglanej, przygotowujemy go w sześciu rodzajach.
Bistro z certyfikatem
Zdrowa Micha ma certyfikat „Menu bez glutenu”, nadawany przez Polskie Stowarzyszenie Osób z Celiakią i na Diecie Bezglutenowej. Franczyzobiorcy muszą mieć świadomość ograniczeń, jakie się z tym wiążą.
– Lokal musi być całkowicie wolny od glutenu – podkreśla Piotr Urbanowicz. – Trzeba w związku z tym przestrzegać odpowiednich procedur. Np. dotyczących posiłków, jedzonych przez pracowników, którzy przecież nie muszą żywić się bezglutenowo. Ale przyniesione przez nich tradycyjne pieczywo może powodować zanieczyszczenia glutenem. Dlatego ich posiłki powinny być zamykane w pojemnikach, przechowywane w oddzielnej lodówce, zjadane w specjalnie do tego przeznaczonym pomieszczeniu.
Franczyzodawca wyjaśnia, że nie wymaga, by licencjobiorcy byli osobami na diecie bezglutenowej. Podkreśla jednak, że prościej jest prowadzić tego typu lokal, mając jakieś doświadczenia z taką problematyką – osobiste lub zawodowe.
Lokal na bistro-piekarnię powinien mieć wielkość 50-150 m2, znajdować się w centrum, w miejscu o dużym natężeniu ruchu, wskazane jest też np. sąsiedztwo biur – bo spora liczba zamówień realizowana jest w dostawie, np. na lunch czy śniadanie. Centrum kuchni stanowi piec konwekcyjny, w którym wypieka się chleb ale także np. przygotowuje warzywa na parze do sałatek. Przygotowując lokal należy liczyć się z kosztami rzędu 2 tys. zł za 1m2.
– Jeśli jest taka potrzeba, wskazujemy specjalistę, który przygotuje projekt technologiczny lokalu. Architekt przygotowuje też projekt wystroju wnętrza, spójny z wizerunkiem naszej marki – wylicza Piotr Urbanowicz. – Zapewniamy biorcy wizualizację zewnętrzną bistro, w postaci dwóch dużych podświetlanych reklam.
Ważnym elementem procesu przygotowania franczyzobiorcy do działania są szkolenia. Przebiegają kilkuetapowo.
– Najpierw franczyzobiorca poznaje cały model funkcjonowania bistro w naszym własnym lokalu. Później wraca na szkolenie produktowe. Na koniec nasz przedstawiciel jedzie na kilkudniowe szkolenie do nowego lokalu, przed jego otwarciem – wyjaśnia franczyzodawca Zdrowej Michy.
W większym mieście
Personel bistro (w małym lokalu wystarcza dwie osoby plus właściciel) musi być kompetentny i mieć wiedzę o składach posiłków, alergenach.
– Nasi goście to często osoby o zdiagnozowanych medycznie nietolerancjach czy alergiach, więc jest to bardzo ważne. Niektórzy chcą też zasięgnąć u nas rady – co mogą, a czego nie powinni jeść – dodaje Piotr Urbanowicz.
Każde nowe bistro musi uzyskać własny certyfikat „Menu bez glutenu”. Franczyzodawca pomaga licencjobiorcy przygotować się do audytu, który przeprowadza w lokalu Polskie Stowarzyszenie Osób z Celiakią i na Diecie Bezglutenowej. Do każdego bistro dostarcza też mieszankę mąk, na bazie której wypiekany jest chleb. Rekomenduje także dostawcę części produktów – np. bezglutenowego proszku do pieczenia, ziaren, bakalii. Natomiast warzywa i owoce powinny być świeże, kupowane lokalnie. Franczyzodawca podpowiada, w jaki sposób należy szukać odpowiednich dostawców, jakie wymogi powinni oni spełniać.
Koncept jest przeznaczony dla miast powyżej 100 tys. mieszkańców.
– Większe miasta to większa docelowa gruba klientów i szansa na lepszą rentowność – wyjaśnia Piotr Urbanowicz. – Wielu klientów szuka takiej oferty, jak nasza. Trzeba tylko dotrzeć do nich z informacją. Lokalny marketing to zadanie franczyzobiorcy. Ale my także udostępnimy informację o nowych bistro na naszej stronie internetowej, w mediach społecznościowych. Ogromny zasięg ma też informacja o bezglutenowym lokalu, pojawiająca się na stronie Stowarzyszenia, po uzyskaniu certyfikatu.
Wysokość opłaty za przystąpienie do konceptu zależy od wielkosci miasta. W tych największych – typu Warszawa, Kraków, Katowice, Łódź, Poznań, Szczecin, Trójmiasto, Wrocław wynosi 24,9 tys. zł. W mniejszych – 14,9 tys. zł. Stała opłata miesięczna to 7 proc. od obrotu netto. Franczyzodawca przewiduje, że lokal powinien osiągnąć próg rentowności w trzy miesiące.
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
– Sukces naszych lokali potwierdza słuszność idei otwierania wine barów, w opozycji do dużych restauracji z kartami win – mówi Piotr Stryszowski z Subtilité Wine&Bar.
Na Targach Franczyza 15 i 16 marca nie zabraknie gastronomii. I tej sezonowej, i tej całorocznej.
Obserwuje się rosnące zainteresowanie kuchnią japońską wśród konsumentów, co przekłada się na wzrost liczby restauracji oferujących sushi.
Franczyzodawca Tawerny Pepe Verde ma duże doświadczenie w gastronomii. Chce się nim podzielić z licencjobiorcami.
– Nasz koncept franczyzowy to biznes z niską kwotą wejścia – mówi Michał Kłusek, franczyzodawca AM AM Kebab.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Decydując się na własną firmę, mamy do wyboru dwie drogi – zbudować ją od podstaw lub zainwestować w sprawdzony pomysł na biznes. Właśnie nadarza się idealna okazja, żeby skorzystać z drugiego rozwiązania, bowiem 15-16 marca na PGE Narodowym odbędą się Targi Franczyza.
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Bez względu na to czy na inwestycję we własną firmę masz kilka, czy kilkaset tysięcy złotych, na Targach Franczyza znajdziesz biznes na miarę grubości swojego portfela.
Czy zielona energia to moda, ideologia czy szansa na zarobienie dużych pieniędzy? Piotr Markowski z Corab SA wyjaśnia, w które biznesy z branży OZE warto inwestować.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
POPULARNE NA FORUM
Dolci Sapori - Mniami
Jestem również osobą poszkodowaną przez tą firmę 574 720 428
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali