Duży spadek / Obroty sklepów pod marką GPoland ze wzgledu na epidemię spadły o 60-80 proc. w stosunku do analogicznego okresu w zeszłym roku.
Czwartek
04.06.2020
– Staramy się wspólnie z naszymi franczyzobiorcami opracowywać nowe modele biznesowe – mówi Tomasz Wasiucionek, dyrektor handlowy multibrandowej agencji GPoland.
 

Wiele Państwa marek ma swoje sklepy w centrach handlowych. Ma Pan zapewne przed sobą raport ze sprzedaży w pierwszym dniu po otwarciu galerii. Jak wygląda sytuacja?

Jestem w stałym kontakcie z właścicielami butików marek, które reprezentujemy na polskim rynku, dzięki temu raporty otrzymuję codziennie. Niestety otwarcie galerii handlowych nie spowodowało, że klienci wrócili masowo do sklepów. Nadal ruch w galeriach handlowych jest właściwie znikomy. Tak jak przypuszczaliśmy, zarówno footfall, jak i obroty spadły o 60-80 proc. w stosunku do analogicznego okresu w zeszłym roku. Warto zaznaczyć, że problem ten jest znacznie szerszy, ponieważ towar, który jest obecnie w sklepie trafił do sprzedaży tuż przed wybuchem pandemii, a został opłacony dużo wcześniej. Zamknięcie sklepów trwające blisko dwa miesiące spowodowało, że nasi franczyzobiorcy zostali właściwie z pełną kolekcją wiosenną, którą teraz z oczywistych przyczyn będzie im dużo trudniej sprzedać.

Czy wielu Państwa franczyzobiorców zdecydowało się na zamknięcie salonów?

Obecnie staramy się wspólnie z naszymi franczyzobiorcami opracowywać nowe modele biznesowe, które pozwolą na dalsze funkcjonowanie flagowych salonów naszych marek. Pomysłów jest wiele i każdy skrojony na indywidualne potrzeby – zobaczymy ile z nich uda się zrealizować.

Jak wygląda kwestia czynszu w centrach handlowych? Czy udało się Państwu wynegocjować niższe kwoty?  

Umowy z centrami handlowymi to bardzo złożony temat, który wymaga czasu. My właściwie od samego początku pandemii jesteśmy w stałym kontakcie z galeriami handlowymi, w których znajdują się nasze sklepy. Już w marcu wyszliśmy z inicjatywą, żeby usiąść do stołu i porozmawiać, ale nie na temat rozwiązań jakie proponuje tarcza antykryzysowa, lecz o działaniach jakie możemy wspólnie podjąć. Mam świadomość, że galerie handlowe też będą w bardzo trudnej sytuacji, ponieważ wiele firm nie zapłaci czynszu przez trzy miesiące. Trzeba znaleźć inne rozwiązanie np. wprowadzić czynsz od obrotu czy wakacje czynszowe, albo ustalić jakiś dodatkowy budżet marketingowy, który pomoże rozbudzić handel na nowo.

To będzie wymagało wielu analiz i spotkań.

Tak. Niezbędne będzie partnerskie podejście do problemu i zrozumienie, że każda ze stron musi dać coś od siebie, aby przetrwać ten trudny moment. Zamykanie się na rozmowy lub zasłanianie umową najmu nie będzie dobrym posunięciem. Dodam, że już teraz da się zauważyć chęć do wspólnego zgłębienia tematu – w końcu jedziemy na tym samym wózku, a bez współpracy nie uda nam się zminimalizować wspólnych strat.

Jaką pomoc zaoferowali Państwo franczyzobiorcom?    

Pomagamy zarówno w kwestii warunków handlowych jak i staramy się być po prostu, po ludzku, blisko naszych partnerów. Nasze główne zadania to rozmowy z centrami i szeroko rozumiane wsparcie klientów. Obecnie negocjujemy z wszystkimi naszymi markami jakiś rabat albo możliwość zwrotu części towaru, ponieważ wiadomo, że w tym roku zostanie dużo więcej nie sprzedanych produktów. Mamy świadomość, że nikt w maju nie zacznie sprzedawać jesiennych kolekcji, jak sklep będzie zatowarowany wiosną, w związku z tym staramy się redukować zamówienia. Naszym najważniejszym dobrem są klienci, właściciel butików i firma, i oni to muszą zrozumieć. Zwiększenie marży, odroczenie płatności i redukcja zamówienia to jedno, natomiast wsparcie psychiczne i zaufanie są równie ważne. 

Jakie były największe wyzwania dla Państwa marek w tym czasie? 

Próba oszacowania wpływu kryzysu na poszczególne elementy łańcucha handlowego i przygotowanie kilku scenariuszy na kolejne dwa lata. Musimy pamiętać, że konsekwencje związane z koronawirusem nie dotyczą tylko naszych franczyzobiorców, ale całego systemu. Na ten cały sprawnie działający organizm składa się właściciel salonu, dystrybutor, producent, fabryka, dział marketingu i PR, blogerzy, którzy współpracują z marką i wielu innych. W momencie kiedy jedno z tych ogniw zaczyna kuleć, to wpływa ono na pozostałe elementy tego łańcucha.

Jakie działania wdrożyło GPoland?

Od pierwszego dnia lockdownu jesteśmy w stałym kontakcie z producentami, klientami i galeriami handlowymi. Tak jak wcześniej wspomniałem, jako agencja staramy się pomóc zarówno jednej jak i drugiej stronie. Działamy na wielu płaszczyznach i zależy nam żeby w możliwie największy sposób ograniczyć straty jakie przyniesie ten rok.

Rozmawiała Maryla Pałasz

WIZYTÓWKA MARKI GPOLAND

GPoland jest wyłącznym przedstawicielem marek modowych z sektora premium w Polsce. W swojej ofercie posiada już ponad 80 brandów, w tym m.in: Emporio Armani, Liu Jo, Patrizia Pepe, Pinko,
Furla, Calvin Klein, Ralph Lauren, Tom Tailor. 

  • Inwestycja we własny salon wynosi 650 euro za metr kwadratowy
  • Koszty wyposażenia wraz z zakupem towaru szacowane są na około 200 tys. euro rocznie;
  • Wymagana powierzchnia lokalu to 80-100 m2.

 

 


Tomasz Wasiucionek, dyrektor handlowy multibrandowej agencji GPoland / "Zamknięcie sklepów trwające blisko dwa miesiące spowodowało, że nasi franczyzobiorcy zostali właściwie z pełną kolekcją wiosenną, którą teraz z oczywistych przyczyn będzie im dużo trudniej sprzedać".

POPULARNE NA FORUM

Klienci patrzą na metkę

dzieki za info za ostrzeżenie. Teraz zwróce uwagę na typa na przyszłośc by sie nie dać nabrać. Fajnie ze ostrzegasz ludzi. Na pewno pomożesz wielu ludziom. Szacunek

2 wypowiedzi
ostatnia 02.02.2024
Czy warto otworzyć sklep odżieżowy??

ja bym obstawiał dla niemowlaków to zawsze schodi a młode mamusie mają swira na punkcie wyglądu dziecka

38 wypowiedzi
ostatnia 19.01.2023
Jak założyć stronę Online z luksusową odzieżą?

Sama strona z takimi rzeczami, to koszt od3 do 10 tys, ale drugie to koszt pozycjonowania i reklamy to juz worek bez dna

4 wypowiedzi
ostatnia 19.01.2023
Kto prowadził / prowadzi salon Esotiq

Chciałabym się dowiedzieć coś więcej na temat współpracy z frmą Esotiq, Bardzo proszę o kontakt osób które prowadziły , bądź prowadzą franczyzę...

27 wypowiedzi
ostatnia 19.12.2022
Klienci patrzą na metkę

Ten człowiek to zwykły oszust. Prowadząc firmę wyłudził duże środki od wielu osób. Przegrał sprawy Sądowe, komornik siedzi mu na głowie od wielu lat. Na hipotece...

2 wypowiedzi
ostatnia 18.10.2022
Sklep Z odzieżą używaną

Dzień dobry. Chodzi mi po głowie otwarcie sklepu z odzieżą używaną o powierzchni około 500 metrów kwadratowych. Czynsz wydaje się niewygórowany, około 13 tys zł...

1 wypowiedzi
ostatnia 12.12.2021
Greenpoint we franczyzie- jak to działa naprawdę?

Czy masz sklep na warunkach Greenpoint? Jak wygląda współpraca? Podobno ta marka się dobrze rozwija. Może znacie więcej szczegółów współpracy poza tymi ogólnymi,...

1 wypowiedzi
ostatnia 16.08.2021
Czy warto otworzyć sklep odżieżowy??

Myślę, że jest to dobry pomysł na biznes, ale trzeba się czymś wyróżnić. Nie ma sensu sprzedawać ciuchów takich, jakie są w każdym innym sklepie.

38 wypowiedzi
ostatnia 12.04.2021