Duży spadek / Obroty sklepów pod marką GPoland ze wzgledu na epidemię spadły o 60-80 proc. w stosunku do analogicznego okresu w zeszłym roku.
Czwartek
04.06.2020
– Staramy się wspólnie z naszymi franczyzobiorcami opracowywać nowe modele biznesowe – mówi Tomasz Wasiucionek, dyrektor handlowy multibrandowej agencji GPoland.
 

Wiele Państwa marek ma swoje sklepy w centrach handlowych. Ma Pan zapewne przed sobą raport ze sprzedaży w pierwszym dniu po otwarciu galerii. Jak wygląda sytuacja?

Jestem w stałym kontakcie z właścicielami butików marek, które reprezentujemy na polskim rynku, dzięki temu raporty otrzymuję codziennie. Niestety otwarcie galerii handlowych nie spowodowało, że klienci wrócili masowo do sklepów. Nadal ruch w galeriach handlowych jest właściwie znikomy. Tak jak przypuszczaliśmy, zarówno footfall, jak i obroty spadły o 60-80 proc. w stosunku do analogicznego okresu w zeszłym roku. Warto zaznaczyć, że problem ten jest znacznie szerszy, ponieważ towar, który jest obecnie w sklepie trafił do sprzedaży tuż przed wybuchem pandemii, a został opłacony dużo wcześniej. Zamknięcie sklepów trwające blisko dwa miesiące spowodowało, że nasi franczyzobiorcy zostali właściwie z pełną kolekcją wiosenną, którą teraz z oczywistych przyczyn będzie im dużo trudniej sprzedać.

Czy wielu Państwa franczyzobiorców zdecydowało się na zamknięcie salonów?

Obecnie staramy się wspólnie z naszymi franczyzobiorcami opracowywać nowe modele biznesowe, które pozwolą na dalsze funkcjonowanie flagowych salonów naszych marek. Pomysłów jest wiele i każdy skrojony na indywidualne potrzeby – zobaczymy ile z nich uda się zrealizować.

Jak wygląda kwestia czynszu w centrach handlowych? Czy udało się Państwu wynegocjować niższe kwoty?  

Umowy z centrami handlowymi to bardzo złożony temat, który wymaga czasu. My właściwie od samego początku pandemii jesteśmy w stałym kontakcie z galeriami handlowymi, w których znajdują się nasze sklepy. Już w marcu wyszliśmy z inicjatywą, żeby usiąść do stołu i porozmawiać, ale nie na temat rozwiązań jakie proponuje tarcza antykryzysowa, lecz o działaniach jakie możemy wspólnie podjąć. Mam świadomość, że galerie handlowe też będą w bardzo trudnej sytuacji, ponieważ wiele firm nie zapłaci czynszu przez trzy miesiące. Trzeba znaleźć inne rozwiązanie np. wprowadzić czynsz od obrotu czy wakacje czynszowe, albo ustalić jakiś dodatkowy budżet marketingowy, który pomoże rozbudzić handel na nowo.

To będzie wymagało wielu analiz i spotkań.

Tak. Niezbędne będzie partnerskie podejście do problemu i zrozumienie, że każda ze stron musi dać coś od siebie, aby przetrwać ten trudny moment. Zamykanie się na rozmowy lub zasłanianie umową najmu nie będzie dobrym posunięciem. Dodam, że już teraz da się zauważyć chęć do wspólnego zgłębienia tematu – w końcu jedziemy na tym samym wózku, a bez współpracy nie uda nam się zminimalizować wspólnych strat.

Jaką pomoc zaoferowali Państwo franczyzobiorcom?    

Pomagamy zarówno w kwestii warunków handlowych jak i staramy się być po prostu, po ludzku, blisko naszych partnerów. Nasze główne zadania to rozmowy z centrami i szeroko rozumiane wsparcie klientów. Obecnie negocjujemy z wszystkimi naszymi markami jakiś rabat albo możliwość zwrotu części towaru, ponieważ wiadomo, że w tym roku zostanie dużo więcej nie sprzedanych produktów. Mamy świadomość, że nikt w maju nie zacznie sprzedawać jesiennych kolekcji, jak sklep będzie zatowarowany wiosną, w związku z tym staramy się redukować zamówienia. Naszym najważniejszym dobrem są klienci, właściciel butików i firma, i oni to muszą zrozumieć. Zwiększenie marży, odroczenie płatności i redukcja zamówienia to jedno, natomiast wsparcie psychiczne i zaufanie są równie ważne. 

Jakie były największe wyzwania dla Państwa marek w tym czasie? 

Próba oszacowania wpływu kryzysu na poszczególne elementy łańcucha handlowego i przygotowanie kilku scenariuszy na kolejne dwa lata. Musimy pamiętać, że konsekwencje związane z koronawirusem nie dotyczą tylko naszych franczyzobiorców, ale całego systemu. Na ten cały sprawnie działający organizm składa się właściciel salonu, dystrybutor, producent, fabryka, dział marketingu i PR, blogerzy, którzy współpracują z marką i wielu innych. W momencie kiedy jedno z tych ogniw zaczyna kuleć, to wpływa ono na pozostałe elementy tego łańcucha.

Jakie działania wdrożyło GPoland?

Od pierwszego dnia lockdownu jesteśmy w stałym kontakcie z producentami, klientami i galeriami handlowymi. Tak jak wcześniej wspomniałem, jako agencja staramy się pomóc zarówno jednej jak i drugiej stronie. Działamy na wielu płaszczyznach i zależy nam żeby w możliwie największy sposób ograniczyć straty jakie przyniesie ten rok.

Rozmawiała Maryla Pałasz

WIZYTÓWKA MARKI GPOLAND

GPoland jest wyłącznym przedstawicielem marek modowych z sektora premium w Polsce. W swojej ofercie posiada już ponad 80 brandów, w tym m.in: Emporio Armani, Liu Jo, Patrizia Pepe, Pinko,
Furla, Calvin Klein, Ralph Lauren, Tom Tailor. 

  • Inwestycja we własny salon wynosi 650 euro za metr kwadratowy
  • Koszty wyposażenia wraz z zakupem towaru szacowane są na około 200 tys. euro rocznie;
  • Wymagana powierzchnia lokalu to 80-100 m2.

 

 


Tomasz Wasiucionek, dyrektor handlowy multibrandowej agencji GPoland / "Zamknięcie sklepów trwające blisko dwa miesiące spowodowało, że nasi franczyzobiorcy zostali właściwie z pełną kolekcją wiosenną, którą teraz z oczywistych przyczyn będzie im dużo trudniej sprzedać".

POPULARNE NA FORUM

Czy warto otworzyć sklep odżieżowy??

Jeśli czujesz się w tym dobrze, masz sprecyzowany plan i wiesz, jak to zrobić — dlaczego nie! Jeśli natomiast nie do końca wiesz, a z pytań wnioskuję, że chyba tak...

34 wypowiedzi
ostatnia 27.07.2020
Sklep Medicine oraz ich okropne zachowanie względem klienta

Nie spotkałam się nigdy z takim postępowaniem. Co konkretnie było przyczyną odmowy?

4 wypowiedzi
ostatnia 20.07.2020
Cropp Town w katalogu franczyz i systemów partnerskich

Podbijam pytanie i czy to dobry moment zeby wchodzic w taki biznes czy lepiej w gastronimie na przyklad, bo ludzie czescie jedza niz ciuchy kupują?

3 wypowiedzi
ostatnia 21.06.2020
Moodo - czy warto inwestować?

Co mysliucie o tym w miescie 65 tyś mieszkancow? Mysle nad tym, bo to w miare proste lub mysle o jakiejs prostej gastronmii. Co polecacie?

88 wypowiedzi
ostatnia 21.06.2020
Jak założyć stronę Online z luksusową odzieżą?

Po co jest to forum? Czlowiek zadaje normalne pytanie, a tu Pan Barabasz jakis samozwacznczy szeryf mody luksusowej po jednym wpisie stwierdza "nie masz zielonego pojecia" i w...

3 wypowiedzi
ostatnia 21.06.2020
Okazja - outlet odzieżowy

Ostatni wpis z 2013, a data z tego roku? oc co tutaj chodzi? Ktos usunal ostatni wpis z: 29.05.2020 WTF?

43 wypowiedzi
ostatnia 21.06.2020
Moodo- czy warto ?

Czy opłaca się współpraca na zasadzie franczyzy z moodo? Czy ktoś współpracuje i mógł by się podzielić opinią czy warto inwestować?

1 wypowiedzi
ostatnia 06.04.2020
Moodo - czy warto inwestować?

Czy mógłby się ktoś wypowiedzieć kto współpracuje z moodo na zasadach franczyzy ? Jaki jest koszt inwestycji, jak układa się współpraca i czy się opłaca

88 wypowiedzi
ostatnia 06.04.2020