Bafra Kebab – biznes dla każdego

Krzysztof Olesiak, prezes Sweet Gallery, firmy do której należy marka / Punkty Bafra Kebab działały nieprzerwanie, mimo zamrożenia branży gastronomicznej. Pozwolił na to model biznesowy oparty na sprzedaży przez okienko w otwartej przestrzeni.
Wtorek
22.09.2020
– Sieć Bafra Kebab, mimo pandemii, zanotowała wzrost sprzedaży o 20 proc. w stosunku do ubiegłego roku – twierdzi Krzysztof Olesiak, prezes Sweet Gallery, do której należy marka.
 

Jak Pan ocenia ostatnie miesiące? Jak radzi sobie sieć Bafra Kebab?

Wydarzenia z wiosny tego roku zaskoczyły nas wszystkich i trudno było przewidzieć ich konsekwencje. Znaleźliśmy się w zupełnie nowej sytuacji, która ostatecznie wzmocniła naszą pozycję na rynku. Punkty Bafra Kebab działały nieprzerwanie, mimo zamrożenia branży gastronomicznej. Pozwolił na to model biznesowy oparty na sprzedaży przez okienko w otwartej przestrzeni. Tradycyjna gastronomia nie wróciła wciąż do stanu sprzed pandemii i wiele osób nadal czuje obawy przed chodzeniem do restauracji. Korzystają na tym takie miejsca jak Bafra Kebab, gdzie można zjeść bez konieczności wchodzenia do środka. Nasze dania przygotowujemy na oczach klientów, co dodatkowo wzbudza poczucie bezpieczeństwa.

Co wyróżnia Bafra Kebab na tle innych sieci? Dlaczego warto zainwestować w Bafra Kebab

Sieć istnieje na rynku od 2017 roku i na stałe wpisała się w segment street food. Od początku działalności spółki postawiliśmy na model oparty o przyczepy gastronomiczne, gdzie klient widzi cały proces przygotowywania dań. Wysoka jakość potraw i estetyka punktu sprzedaży to nasze priorytety, dlatego zależało nam, żeby przyczepy wyglądały estetycznie, w przeciwieństwie do typowych lokali z kebabami. Postanowiliśmy zaproponować klientom nową jakość, punkty sprzedaży w nowym designie. Przyczepy wyposażone są w najwyższej jakości urządzenia i wykonane są zgodnie z najwyższymi standardami sanitarnymi. Nasze punkty są ergonomiczne i wyposażone w sprzęt kuchenny identyczny jak w restauracjach. Pomyśleliśmy także o przestrzeni magazynowej i chłodniach, które są w stanie pomieścić zaopatrzenie na cały tydzień. Franczyzobiorca nie musi więc posiadać dodatkowego magazynu poza punktem Bafra Kebab.

Niezaprzeczalnie stawiamy na jakość produktów. Współpracujemy z producentami i dostawcami produktów spożywczych, wśród których najważniejsze miejsce zajmuje mięso. Przeprowadziliśmy wnikliwą selekcję producentów mięs i wraz z technologami stworzyliśmy własną recepturę, dedykowaną wyłącznie naszej sieci. Dzięki temu dania serwowane przez Bafra Kebab mają unikalny i rozpoznawalny smak. Stworzyliśmy manufakturę kebabów, w której proces produkcji odbywa się na oczach klientów. Chcemy pokazać jak przygotowujemy potrawy, by konsumenci przekonali się o ich wysokiej jakości. Kebab na stałe wpisał się w jadłospis Polaków, dlatego zależy nam, by to nasz produkt szczególnie zapamiętali.

Jakie lokalizacje są najlepsze dla Bafra Kebab?

Jeszcze do niedawna prowadziliśmy aktywny rozwój głównie w dużych miastach, ale w ostatnim czasie bardziej skupiamy się na małych miejscowościach ok. 40 tys. mieszkańców. Nasz nowy kierunek rozwoju to ogromna nisza w gastronomii. W małych miastach brakuje miejsc, gdzie można dobrze zjeść i spędzić czas z rodziną i przyjaciółmi. Punkty Bafra Kebab pełnią podwójną rolę – gastronomiczną i integrującą lokalną społeczność. Pomysł na rozwój w małych miastach jest strzałem w dziesiątkę. Dzienna sprzedaż w tamtejszych punktach może wynieść kilka tysięcy złotych, a miesięczna kilkadziesiąt. Do końca roku planujemy otworzyć jeszcze 20 punktów sprzedaży. Część z nich pojawi się na pewno w małych miastach. Mieszkańcy mniejszych miejscowości cieszą się z naszej obecności. Czują się wyróżnieni, że duża sieć zauważa ich potrzeby. Z punktu widzenia mieszkańca dużego miasta może to dziwić, ale powstanie punktu w małej miejscowości wiąże się z olbrzymim entuzjazmem.

Dla kogo jest biznes pod marką Bafra Kebab? Co się z nim wiąże?

Nasz koncept może prowadzić każdy, niezależnie od wykształcenia, czy zawodowego doświadczenia. Oferujemy kompleksową wiedzę o biznesie i wsparcie na każdym etapie prowadzenia działalności. Koncept Bafra Kebab jest elastyczny i można go sprawnie łączyć z inną aktywnością zawodową. Bafra Kebab to koncept dla osób, które chciałyby otworzyć gastronomię, ale tradycyjne restauracje są dla nich zbyt drogie i trudne w zarządzaniu. Bafra Kebab jako mała gastronomia, opiera się na prostych zasadach. Co jest ogromnie ważne? Klient nie ponosi nakładów finansowych na adaptację lokali i nie jest związany kilkuletnią umową najmu powierzchni. Ponadto oferujemy produkt, który jest łatwo dostępny i bardzo popularny.

Jak wygląda proces przygotowania franczyzobiorcy do biznesu?

Budowanie wiedzy o nowym biznesie zaczyna się od tygodniowego szkolenia w centrali Sweet Gallery Franczyzobiorca otrzymuje całe know-how konceptu i zostaje wyposażony w najbardziej szczegółowe instrukcje, które obejmują codzienne funkcjonowanie punktu od momentu rozpoczęcia do zakończenia dnia pracy. Partnerzy otrzymują podręcznik operacyjny i regionalnego opiekuna klienta, który wspiera ich na każdym etapie działalności. Wiedza o koncepcie jest bardzo szczegółowa.

Franczyzobiorca nie musi się martwić o lokalizacje. Sweet Gallery posiada w swoich strukturach Dział, Komercjalizacji. To zespól ludzi którzy jeżdżą po Polsce, wyszukują najlepsze miejsca, negocjują stawki najmu oraz podpisują umowy z wynajmującymi. Punkty Bafra Kebab funkcjonują przy dworcach autobusowych i kolejowych, centrach i galeriach handlowych oraz przy ruchliwych ulicach. Sieć nie wyklucza lokalizacji zaproponowanych przez franczyzobiorców. Takie miejsca są jednak najpierw weryfikowane pod względem potencjału sprzedażowego.

Podobno pomagacie również w kwestiach finansowych?

Owszem. Wspieramy także w zakresie finansowania punktu. Sweet Gallery od lat współpracuje z bankami, które za jej pośrednictwem udzielają partnerom leasingu. Mamy certyfikat wiarygodności i nasza współpraca z bankami trwa od lat. Ze względu na doświadczenie, skalę działania i stabilną pozycję na rynku z naszą pomocą łatwiej dostać kredyt. Cały proces trwa ok. tygodnia. Nie rezygnujemy też z partnera, który w początkowej fazie nie wykazał zdolności kredytowej. Czasami wynika to z prostych przyczyn, które wcale nie świadczą o zasobach finansowych, czy problemach. Wówczas podpowiadamy, co zrobić, by ponownie starać się o kredyt, po czym ponawiamy cały proces. Ważne, by w trakcie rozmowy rekrutacyjnej kandydat na franczyzobiorcę traktował nas uczciwie i przedstawił nam swoje możliwości inwestycyjne, a my zaproponujemy mu najlepsze rozwiązanie.

A jak wygląda wsparcie w trakcie prowadzenia działalności?

Franczyzobiorcy mają regionalnych opiekunów, którzy wspierają ich pracę. Są to osoby, które wcześniej pracowały w punktach Bafra Kebab, przeszły tam szkolenie, zdobyły doświadczenie i doskonale znają ofertę sieci.

Wizyty w poszczególnych punktach odbywają się przynajmniej raz w miesiącu i są najczęściej niezapowiedziane. Przedstawiciel sieci sprawdza jakość dań, czystość, obsługę klienta i przestrzeganie standardów sieci. Nie jest to kontrola, której celem jest wytykanie błędów, ale pomoc w biznesie i jego optymalizacji. Sprawdzamy, czy i gdzie jest problem, który naraża partnera na koszty, a następnie pomagamy go rozwiązać. Istotnym elementem w biznesie Bafra Kebab jest również monitoring online oraz system zdalnego kontrolowania punktu i sprzedaży za pomocą aplikacji. Dzięki nim, franczyzobiorca czuwa nad biznesem nawet gdy nie znajduje się fizycznie w punkcie.

Kolejnym elementem wsparcia partnerów jest serwis. Nasi serwisanci przyjeżdżają w ciągu 48 godzin od zgłoszenia awarii. Większość usterek usuwana jest na miejscu, ale jeśli trzeba zabrać sprzęt do naprawy, wówczas zastępujemy go urządzeniem tymczasowym. Nie ma mowy o wstrzymaniu sprzedaży i zamknięciu punktu. Kierujemy się zasadą WIN-WIN, według której tworzymy zespół. Sukces franczyzobiorców to nasz sukces!.

Jaki jest koszt w przyczepę i kiedy się zwraca inwestycja?

Całkowity koszt potrzebny do rozpoczęcia biznesu to tylko 50 tys. zł. Pozostała część kwoty jest leasingowana. Dostarczamy gotowy biznes pod klucz. Działalność można zacząć niemal natychmiast. Zwrot inwestycji w biznes następuje średnio po 3 miesiącach. Aktualnie pod marką Bafra Kebab funkcjonuje 35 punktów.

Rozmawiała Magdalena Kurda


Chętni na kebaba / Przyczepy Bafra Kebab usytułowane są w miejscowościach zamieszkałych przez co najmniej 7 tys. mieszkańców oraz w dużych miastach przy centrach handlowych, parkach biurowych, kampusach, czy dworcach.