Poniedziałek
13.11.2023
Pączkownia Smak Sprzed Lat chce rozbudować sieć swoich punktów na całą Polskę. Dla franczyzobiorców ma też dodatkową opcję na sezon letni.
 

Pierwszy punkt Pączkownia otworzyła w 2018 roku w Śremie. Dziś ma ich 26, a do końca roku kolejne otwarcia w planach.

– Najwięcej pączkowni jest w Wielkopolsce, skąd się wywodzimy – informuje Maciej Sikora, menadżer ds. sprzedaży sieci Pączkownia Smak Sprzed Lat. – Ale działamy też na Dolnym Śląsku, będziemy się otwierać w województwie łódzkim. Logistycznie jesteśmy przygotowani na rozwój sieci w całej Polsce.

Zalety mobilności

Pączkownie działają w formacie przyczep gastronomicznych. Franczyzobiorca otrzymuje taką przyczepę w pełni wyposażoną i obrandowaną. W środku jest wszystko, co potrzebne do produkcji i sprzedaży pączków. A produkcja odbywa się na miejscu, na oczach klientów.

– Ugniatamy świeże ciasto, zawijamy je w sposób tradycyjny z nadzieniem i smażymy na smalcu, nie na żadnych fryturach – podkreśla Maciej Sikora. – Używamy specjalnego smalcu, którego pączki nie piją w nadmiarze.

Przyczepy Pączkowni stoją nawet w kilkutysięcznych miejscowościach. Dobrym przykładem może być Książ Wielkopolski, liczący 3 tys. mieszkańców, w którym punkt stoi już od kilku lat i dobrze sobie radzi.

– Ale mamy też Pączkownię w Poznaniu, przy galerii handlowej. Duże miasta też wchodzą więc w grę – dodaje Maciej Sikora.

Franczyzobiorca może sam szukać lokalizacji lub zlecić to centrali. W tym drugim przypadku franczyzodawca bierze też na siebie negocjacje czynszowe, uzgodnienia warunków wykonania przyłączy.

– Chcemy zagospodarować miejsca o dużym natężeniu ruchu, takie jak centra handlowe, rynki czy główne ulice w miastach – mówi Maciej Sikora.

W każdym przypadku franczyzodawca dostarcza przyczepę w wybrane miejsce i podłącza – tak, aby była gotowa do pracy.

Cena przyczepy to 169,9 tys. zł netto. Można jednak skorzystać z leasingu, w uzyskaniu którego pomaga franczyzodawca. Wówczas na start inwestycji wystarczająca powinna być kwota 25-35 tys. zł.

– Stacjonarne lokale w większości przypadków są droższe w inwestycji. A po drugie zaletą przyczep jest ich mobilność. Można je przestawić, jeśli np. lokalizacja okaże się nietrafiona, albo nagle zmienią się okoliczności zewnętrzne – wyjaśnia Maciej Sikora. – Mieliśmy taki przypadek, że obok punktu zaczął się remont drogi, który miał trwać pół roku, a ostatecznie potrwał kilka lat. Przyczepę można było przestawić. Z lokalem stacjonarnym nie ma takiej możliwości.

Opcja dywersyfikacji

Nie trzeba być cukiernikiem, aby zostać franczyzobiorcą Pączkowni. Licencjobiorcy i ich pracownicy przechodzą szkolenia, które przygotowuję ich do pracy. Zaraz po otwarciu – jak zapewnia franczyzodawca – kolejki przy pączkowniach stoją od rana do wieczora.

– Sprzedaje się wówczas od 1,2 tys. do nawet 2,5 tys. pączków dziennie – zapewnia Maciej Sikora. – Taki boom trwa od trzech do nawet 5 miesięcy po otwarciu.

Franczyzodawca oblicza, że przy poziomie sprzedaży 1,2 tys. sztuk dziennie miesięczny zysk może sięgnąć 100 tys. zł.

– Zwłaszcza, że jako gastronomia możemy pracować przez 7 dni w tygodniu – dodaje Maciej Sikora.

Pączkownie działają przez cały rok, ale franczyzodawca przyznaje, że najlepsze wyniki sprzedaży osiągają w okresie jesienno-zimowym. Dlatego daje licencjobiorcom możliwośćZara, aby na sezon letni zmieniali asortyment z pączków na lody. To bardzo proste, ponieważ franczyzodawca Pączkowni od 2009 roku rozwija też sieć lodziarni Lody Lida. Można więc urządzenia do produkcji pączków zastąpić maszynami do lodów – świderków i włoskich.

– Koszt takiej zmiany to ok. 12 tys. zł – informuje Maciej Sikora. – To wydatki m.in. na kasetony, lodówki. Natomiast maszyny do lodów można od nas wynająć.

To franczyzobiorca decyduje, kiedy chce dokonać zmiany w asortymencie.

– Ci z naszych franczyzobiorców, którzy zdecydowali się na sezonową zmianę, są bardzo zadowoleni – zapewnia Maciej Sikora.

 

WIZYTÓWKA PĄCZKOWNI

Sieć punktów sprzedających świeże pączki.

  • zakup przyczepy: 169,9 tys. zł netto
  • opłata franczyzowa: 500 zł (przy samodzielnym znalezieniu lokalizacji) lub 1 tys. zł (jeśli lokalizację znalazła centrala)
  • opłata marketingowa: 2 proc. od obrotu

Pczki przez okienko / Pączkownie działają w formacie przyczep gastronomicznych.